Michis

Trådstartare
Några här som har en kines hemma?
Är framförallt intresserad av Chinese Crested, alltså inte puff-varianten, men ser gärna bilder/läser info om dom båda.

Jag har alltid varit svag för den kinesiska nakenhunden och har nu bestämt mig (i sambons lyckliga omedvetande :angel:) att skaffa mig en om ett par år när allt är på plats med jobb och vi flyttat till villa o.s.v.

Men nu vill jag höra allt ni kan om kineserna!
Sjukdomar, lynne, skötsel, bilder o.s.v. o.s.v.
Är det skillnad lynnesmässigt mellan naken och puff o.s.v.

Tell me everything!!

Sv: Kineser?

Vi har en puff, helt underbar individ, fungerar med alla våra djur och parar sig glatt under löp med både min GD , katterna och kaninerna!

Inte skällig men lite vaktig, ingen jakt och lättfostrad! Hon är en omplacering och hon kunde inte mycket när hon kom i höstas, men har lärt sig massor under denna tid!

Kan inte lägga in bilder pga kamerafrånvaro!

Är det vanligt att kineserna är vaktiga?
Alltså att dom håller koll och markerar när det är något "fel".
Någon som varit med om skälliga kineser?
Finns det ingen jaktinstikt i dom öht?

Har en amstaff/APBT nu (och förhoppningsvis i många år framöver).
Han har börjat vakta, men enbart mig :crazy: Skäller aldrig hemma förutom när husse retas men hos svärmor så har han börjat skälla ut folk som går förbi, just för att han vaktar mig. Gör aldrig det om han är där ensam med svärmor.
Därav vill jag inte ha en hund som är skällig rent generellt ...

Hur är arbetsviljan i dom?
Snabba och smidiga har jag läst att dom är och även sett bilder/filmer på.

Hade helst redan haft en men livssituationen gör att jag väntar.
Och så är jag kräsen vad gäller färg och hårighetsgrad ... :angel:

jag har en puff, en hane på 5 år, han är en väldigt trevlig hund som älskar människor fast bara om han får hälsa ifred först, alltså inte för mycket stoj runt. men sen ligger han i varenda knä=)
Jag uppfattar kineserna som väldigt sociala, glada, keliga.. har ingen erfarenhet av min skäller något faktiskt, undantag för om de ringer på dörren eller om han blir skrämd. annars väldigt lugn! ingen jakt vad jag vet,, min gillar dock ibland väldigt sällan att jaga en fågel fast mest bara för att leka lite.. han springer aldrig iväg efter.
kineser är ju inte så kyltåliga på vintern men de finns ju kläder, på sommarn är det viktigt att skydda dom mot solen,, speciellt de nakna.
det enda jag kan veta vara lite jobbigt är pälsskötseln, men om du har nakenfis så är det lite lättare såklart=D
de kan vara lite skygga, eller vaktiga mot nytt fast bara i början som jag uppfattar det. min hane är väldigt lugn överlag.
helt underbar, perfekt ras om man gillar att ha rent hemma då de inte hårar, lugnt och skönt och mysigt!

jag har en puff, en hane på 5 år, han är en väldigt trevlig hund som älskar människor fast bara om han får hälsa ifred först, alltså inte för mycket stoj runt. men sen ligger han i varenda knä=)
Jag uppfattar kineserna som väldigt sociala, glada, keliga.. har ingen erfarenhet av min skäller något faktiskt, undantag för om de ringer på dörren eller om han blir skrämd. annars väldigt lugn! ingen jakt vad jag vet,, min gillar dock ibland väldigt sällan att jaga en fågel fast mest bara för att leka lite.. han springer aldrig iväg efter.
kineser är ju inte så kyltåliga på vintern men de finns ju kläder, på sommarn är det viktigt att skydda dom mot solen,, speciellt de nakna.
det enda jag kan veta vara lite jobbigt är pälsskötseln, men om du har nakenfis så är det lite lättare såklart=D
de kan vara lite skygga, eller vaktiga mot nytt fast bara i början som jag uppfattar det. min hane är väldigt lugn överlag.
helt underbar, perfekt ras om man gillar att ha rent hemma då de inte hårar, lugnt och skönt och mysigt!

skall tilläggas att tandvård är viktigt hos kinesen då de lätt får tandsten.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
1
· Visningar
866
Senast: Haruka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Klippa hund
  • Småhunds ägare