kimblewickbett ponny tävling

SannaF

Trådstartare
Hej! Jag har precis börjat använda kimblewickbett/jaktkandar i hoppningen. Min fråga är hur tygeln ska fästas för att man ska få tävla med det?
Min vän som har tävlat ponny på det säger att man måste ha en delta tygel i de två mindre hålen för att det ska vara tillåtet, andra säger att man får ha tygeln vart man vill och vissa säger att man får ha den i den stora ringen.

Någon som vet vad som gäller för att få hoppa ponny på det bettet? Kan inte hitta någon stans!

Vill inte ha några spekulationer kring var ni tror man får ha den, utan vill ha svar av er som säkert vet och kanske själv tävlar på det. Tack!

i TR står att jaktkandar/kimblewick är tillåtet. För Pelhambett står preciserat om hur tygeln ska sitta, men det gör det inte för kimblewick. Därmed tolkar jag det som att du får sätta tygeln var du vill.

Enligt TR får du tävla på jaktkandar så länge som du endast använder en tygel. Du får alltså sätta tygeln hur du vill (eh... i villket 'hål' du vill) och använda delta (igen, fäst efter egna önskemål), om du så önskar.

Det du inte får göra är att använda dubbla tyglar.

Enligt TR får du tävla på jaktkandar så länge som du endast använder en tygel. Du får alltså sätta tygeln hur du vill (eh... i villket 'hål' du vill) och använda delta (igen, fäst efter egna önskemål), om du så önskar.

Det du inte får göra är att använda dubbla tyglar.
Okej tack, att man inte få ha två tyglar är det enda jag är säker på. Men då vet jag, tack så mycket!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 448
Senast: Strandad
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
554
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka