Sv: Kimblewick
Jag använder det för min häst är stark och hon gillar det. Pelham fungerade inte alls bra så fick jag tipset av min tränare ett prova.
Och hon gick som en liten ängel
.
Använder det i dressyr/hoppning därför att hon hatar dressyr och på tränsbettet så kör hon bara upp huvudet, tar bettet och springer på älgtrav
. Med det här kan jag liksom finlira lite och hon söker sig självmant neråt, och kedjan gör att det finns ett stopp, inte som på pessoabettet tillexempel där det är svårt att veta. Det är helt enkelt underbart att rida min häst på det bettet och hon verkar trivas bra själv
, man kan nästan tro att hon tycker det är lite kul
.
I hoppningen använder jag det för att hon är så stark och hoppar jag på tränsbettet så tar hon bettet och sticker.
Jag tycker inte det är för starkt, men det beror ju på hur man använder det. Stång tycker jag är ett måste.
Egentligen beror ju allt på om din häst trivs med det, min är super på det, men tyckte verkligen inte om pelham. Men det beror ju också på vad det är för "problem" eller vad man ska säga du har, min häst är ju rakt igenom stark och har mycket muskler att sätta emot, även om hon är bättre nu än när jag köpte henne så är hon på jävulskapshumör så sätter hon allt mot mig och då är det skönt att ha ett bett som hon tycker om och accepterar att jag lirkar lite för att få henne på min sida.