Kimblewick

Cattis_E

Trådstartare
Jag satt och kollade lite på bett och följande fråga poppade upp i mitt huvud:
Hur verkar ett Kimblewick (stång) jämfört med till exempel pelhamstången?
Tycker ni det är skarpt/ för skarpt?
I vilka situationer skulle du använda eller överväga att använda det?

Det och allt annat mattnyttigt ni kan komma på vill jag veta:bow:.

Sv: Kimblewick

Jag använder det för min häst är stark och hon gillar det. Pelham fungerade inte alls bra så fick jag tipset av min tränare ett prova.

Och hon gick som en liten ängel :love:.

Använder det i dressyr/hoppning därför att hon hatar dressyr och på tränsbettet så kör hon bara upp huvudet, tar bettet och springer på älgtrav :p. Med det här kan jag liksom finlira lite och hon söker sig självmant neråt, och kedjan gör att det finns ett stopp, inte som på pessoabettet tillexempel där det är svårt att veta. Det är helt enkelt underbart att rida min häst på det bettet och hon verkar trivas bra själv :D, man kan nästan tro att hon tycker det är lite kul :eek:.

I hoppningen använder jag det för att hon är så stark och hoppar jag på tränsbettet så tar hon bettet och sticker.

Jag tycker inte det är för starkt, men det beror ju på hur man använder det. Stång tycker jag är ett måste.

Egentligen beror ju allt på om din häst trivs med det, min är super på det, men tyckte verkligen inte om pelham. Men det beror ju också på vad det är för "problem" eller vad man ska säga du har, min häst är ju rakt igenom stark och har mycket muskler att sätta emot, även om hon är bättre nu än när jag köpte henne så är hon på jävulskapshumör så sätter hon allt mot mig och då är det skönt att ha ett bett som hon tycker om och accepterar att jag lirkar lite för att få henne på min sida.

Tack för intressant info!

Jag vet inte ens om jag ska byta bett överhuvudtaget;).
Var mest ganska nyfiken på hur det verkade och så.
Ja, han är stark min häst men framförallt så trivs han inget vidare på tredelade bett, han vill ha ett bett som inte rör sig för mycket i munnen (just nu rakt tränsbett) jämför med till exempel ett tredelat, de kan de rassla runt så mycket med. Satt mest och kollade vilka bett det egentligen finns och klurade på hur Kimblewick verkar jämfört med andra stänger.

Någon annan med erfarenhet av Kimblewick?

Jag har erfarenhet av kimblewick och jag tycker att det är super på min häst. Hon är inte stark utan väldigt mjuk i munnen och jag skulle lätt kunna hoppa henne på träns men hon gillar det inte. När jag rider på träns blir hon lite tjafsig i munnen, tuggar och har sig (hon har inga problem med tänderna, de är kollade).

Hon tycker om när bettet ligger stabilt i munnen och att mundelen är rak.
Jag tycker inte att bettet är för skarpt då jag nästan inte har något i handen när jag rider. Men det gäller att man är följsam över hindren och har en mjuk hand.

Hoppas du hittar ett bett som funkar.

Min häst gillar inte heller tränsbett, vet inte varför men hon blir stenhård i munnen.

Men jag tycker absolut att du ska ge kimblewick en chans om du funderar på att prova något annat, jag märkte en enorm skillnad första gången jag red. Min häst blev helt plötsligt nästan självbärande(från att knappt ha kunnat gå i form utan att tjafsa) och verkade trivas för en gångs skull :D.

Tack för era svar:). Kanske provar någon gång. Knepigt när de inte verkar trivas riktigt på det som brukat fungera på andra hästar. Ska nog för säkerhets skull be veterinären kolla tänderna vid vaccineringen även om jag varken sett något eller upplevt det som att det är tänderna.

Någon annan som har bettförslag annars, är absolut inte ute efter skarpa bett elelr så, letar bara efter något som han trivs på. Apple mouth är inte ett alternativ, det fullcheek (tredelat förvisso) han hade innan tuggade han sönder i kanterna.:(

tävlar på det, med platta på kedjan.
funkar bra! pelham blev lite stumt och för mkt hävstång drog in hela huvet och till slut tog hon inte det.

Hej!
Men du rider på odelat/rakt tränsbett nu alltså? Har du fasta ringar?
Jag skulle säga mer dressyr till er som rider på kimbelwick, min häst var helt stum och super hård i munnen när jag fick henne. Men med mycket dressyr så kan jag nu rida på ett av de mildaste betten. Rakt tränsbett med fasta ringar:banana:

Jag hade under en tid då hon var som värst ett rakt pelham bett och red då med 2 par tyglar. Vilket gjorde att jag bara tog i stången när det behövdes, annars var det precis som ett rakt tränbett.

Detta gjorde att jag inte ens testade kimbelwick på denna häst eftersom man då inte kan reglare bettes hävstångs inverkan på samma sätt som med Pelham.

Har dock hört många hästar som trivs bra på kimbelwick. Det är aningens mildare än pelham (beror ju så klart på hur man rider) Tänk på att bett med port "ger signaler" uppe i gommen. Eftersom den "upphöjda delen" vid tygletag åker upp i hästens gomm. Vissa hästar funkar bättre med det andra (t ex hästar med lite plats i munnen) gillar det inte alls.

Rörig inlägg hoppas du fick något vettig ut av det;)

Jag rider massor massor med dressyr redan;).
Och ja jag rider på odelat för han vantrivs på de delade bett jag provat.
Om jag ens prova Kimblewick kommer jag inte använda det jämt utan t.ex vid hoppning eftersom han jagar upp sig så. Jag vill egentligen rida på så enkla bett det bara går och vill inte betsla upp. Känns dock lite jobbigt när man måste slita i honom för att få respons. I och för sig kanske det bara blir värre med annat bett men det vet man inte förrän man provat...

Vi får se hur jag gör..

ja, just porten känner jag mig lite motsträvig till. Men det kan ju hända att han gillar det.
Men känner också ovilja mot pelham *s*.
Någon som har andra bettförslag jag kan överväga annars?

Senast ändrad:

Testa hackamore.. ponny typen. Funkade bra på mitt 5 åriga fjording sto som skulle leka galopp häst ute..:D

har nog inte riktigt med att göra om man rider mkt dressyr elr inte, kanske på vissa hästar.

min ponny har liten mun (inte i bett storleken men trång i munnen) och bettet funkar på henne :)

och dressyr rider jag, men i hoppningen sticker hon mot hindret och rusar igenom alla hinder som en dåre, då rider jag hellre på ett något skarpare bett och har kontroll över henne så att hon inte springer igenom hinder vilket hon kan göra, än att rida på ett vanligt tränsbett och behöva hålla i henne mkt och riskera att krascha och liknande.

jag tävlar endast på kimblewick bettet med platta på kedjan och kedjan "lös". men försöker självbklart övergå till vanligt bett.

Jag har testat att rida båda mina ponnyer på Kimblewick bett, ena ponnyn har jättekänslig mun men funkade helt ok på det, men valde dock att fortsätta med mitt eggbett, med andra ponnyn funkade det suuper i början, men jag har med en upphöjning(tungfrihet??) men numera lägger han sig helt enkelt på bettet och drar. :crazy: Men det har inget med bettet att göra, utan han lägger sig på pelham och vanliga tränsbett som jag VILL rida med men det skulle bli rent av livsfarligt som han drar på.
Kimblewickbett är suuper enligt mig! :D:D

jag använder det på min häst , har under 1 års tid provat alla bett som finns ,antingen tar han bettet o bara sticker , eller knäpper av i nacken , drar o har sig , men detta är det som funkar bäst.han verkar trivas med det o jag slipper allt bråk me honom , bettet är ju inte skarpare än vad handen gör det till.

en intressant tråd att läsa :) vill gärna ha mer åsikter då jag har funderat lite att börja hoppa pojkvännens halvblod på kimblevick. han går på babypelham nu men det är lite till o från hur han känns...ska läggas till att han är grov, ca 1.75 och det är inte för lite dressyr som är problemet då han går msv. prövade på min ponny för länge sedan, hon var kanon att rida i skogen på det med det blev lite för skarpt i ridhuset när hon inte hade samma bjudning(dock löste sig det då hon funkade kanon på ponnyhack:))

Min häst gillar inte heller tränsbett, vet inte varför men hon blir stenhård i munnen.

Men jag tycker absolut att du ska ge kimblewick en chans om du funderar på att prova något annat, jag märkte en enorm skillnad första gången jag red. Min häst blev helt plötsligt nästan självbärande(från att knappt ha kunnat gå i form utan att tjafsa) och verkade trivas för en gångs skull :D.

delsvis knapplån och trådlån :D
min ponny är också rätt så tjaffsig i munnen och knäpper av i nacken som någon annan skrev och leker med tungan ibland.
Rider på ett tre delat med fast ringar just nu, vilket går bättre än vanligt tre delat med vanliga ringar.
någon som har några förslag på bett?
Hon är en lydig häst som varken är stark eller drar, men ibland lägger hon sig i handen, eller så får jag inget stöd allt.
Men vissa dagar går bättre än andra. Verkar inte riktigt trivas med bettet.
Kanske ett rakt bett? men tycker det känns så stumt eller vad man ska säga.

Jag varierar jaktkandar och kort gummipelham på min häst och använder dessa bett i hoppning och terräng. Min häst trivs bäst på raka bett har det visat sig och dessa två fungerar alldelles utmärkt. Vid dressyr eller bomarbete har jag antingen ett rakt eggbett eller Novabett.
Jaktkandar kan vara värt att prova. Det finns helt rakt också om man nu har en häst som inte gillar bett med port.

Det blev kimblewick till slut (tråden är för i somras) och han fungerar superbra på det:). Verkar itne som proten är något problem heller:).

Legolaz: jag hade faktiskt testat ett vanligt rakt (odelat) tränsbett. Eikar fungerade inte alls på delat, vet inte om det bettet rörde sig för mycket i munnen? Han trasslar också runt ganska bra med bettet.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
660
Senast: Shaggy
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
869
Senast: Görel
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 811
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar