Sv: Kimbelwick, pelham eller vad?
Det är jätteenkelt att rida på två tyglar!! kan kännas klumpigt i början men det är bara att öva!
I början (och jag rider nästan alltid så) så ha stångtygeln hängandes lös (men håll i den så du får vanan att ha dubbla tyglar i händerna) så kan du inte ta i den av misstag. Den bara finns där. När du behöver den så an du korta upp den till önskad längd för önskad effekt. När den inte behövs längre så länger du ut den några dm så den ej påverkar igen.
När du börjar känna dig hemma och bekväm med dubbla tyglar så kan du ju om du vill alltid ha kontakt i dem båda om du vill finlira. Men mitt syfte med pelham är inte att finlira som på ett kandar. Utan bara en nödbroms då min häst kan dra i sken om han blir rädd för nåt. Och då är det bara stången som får honom att hajja till och komma tillbaka på jorden. Vid galopper i grupp på stora ytor kortar jag upp stångtygeln så jag har kontakt i båda bara för att få lite mer gehör och lite säkerhet så han är lite pigg av sig och kan bli sjukt busig.
Ett tips är att ha två smala nätta tyglar så de ej tar för mycket plats i handen. Bridaongtygeln med vanliga stoppar eller om man har tex sådana som är i läder men med lite gummiremsa på insidan. (skulle dock inte använda hela gummityglar då jag tycker dem blir klumpiga och stångtygeln hakar upp sig på den då friktionen blir hög, men det är mitt tycke!!) och sedan stångtygeln en helt slät tygel. Det är mycket behagligare och mindre klumpigt och du kan länga och korta den obehindrat genom att bara låta den glida mellan fingrarna. Absolut smidigast tycker jag. Men smaken är som baken. Dock en lätt kombination att börja med.
Och fattningen. Där är det också delad man på hur man vill ha. Bridongtygeln håller du som vanligt. Sedan stångtygeln håller jag sedan mellan långfingret och ringfingret så tyglarna går i kors. På detta sätt får man lite mindre verkan på stången iomed att man blir starkare ner till av handen. Vissa kan ha stångtygeln under lillfingret och blir då lite starkare. Men jag tycker inte att det känns bekvämt så. Jag vill kunna krama om mina tyglar.

Prova dig fram!!
Här ser du fattningen när man håller tyglen (i mitt tycke) så du blir lite starkare i den. och du ser även vad jag menar med att låta stångtygeln hänga löst så man inte tar i den av misstag innan man har kåll på vad man gör med dubbla tyglar. Och sen fiskar man upp den när man behöver den eller börjar känna sig hajj på det och vill ha mer kontakt.
Och här det jag menar på första sättet att de går i kors.
BIlderna lånade från google. Och det är kandar på bilderna men principen är samma.
Ut och träna sen.