Kimbelwick, pelham eller vad?

polly p

Trådstartare
Finns säkert hundra trådar om dessa bett:crazy:..Men det jag undrar över lite vilket som anses mildast eller om det finns andra alternativa tränsbett med viss hävstångseffekt? ( Ej hackamor eller andra bettlösa alt. reder ej ut pållan på dessa då hon bara sänker hals och nacke och plöjer iväg..)
Rider på tre alt. två delat så ofta som möjligt men i skogen etc kan hon bli lite väl stark/stum och ofokuserad. Dressyrtäning mm alltid vanligt bett.

Har ridits och fungerar jättebra på ett rakt kimbelwick med "bolstrad" kedja samt skumrem som jag fått utprovat hos vet.häst tandl. Sätter då också tyglarna antingen i översta öglan eller inte i någon ögla alls.
Pelham även med delta borde vara skarpare?
Finns det andra "milda" varianter där man uppnår viss hävstångseffekt?

Sv: Kimbelwick, pelham eller vad?

Hr du prøvd Baucher ? Likner lite en jaktkandar/kimblewick men uten kedja.

Hr du prøvd Baucher ? Likner lite en jaktkandar/kimblewick men uten kedja.

På vilket sätt skulle det över huvud taget komma på tal om TS frågar efter ett bett med mild hävstångseffekt??

Du kan ALDRIG få en hävstångseffekt med ett bett utan måthåll (kedjan).

Varför är du inte nöjd med kimblewicket? Eller finns det någon annan anledning som gör att du vill ha annat bett?

Pelham ska i mitt tycke alltid ridas med två tyglar och inte delta. Deltan mixar ihop dina signaler till hästen och du kan aldrig välja hur du vill påverka stångens utväxling mer än att dra och lätta i hela bett och du måste rida på konstant kontakt på stång eller utan kontakt alls i bettet vilket jag inte gillar.

Fördelen med att ha två tyglar på pelham är att du alltid kan ha kontakt med hästens mun med ''bridongtygeln'' och om du behöver utväxling på stången ta lite i stångtygeln och när du vill lätta på stången behöver du inte släppa på kontakten i munnen iomed att du har en egen tygel till huvudringen. Jämfört med kimblewicket - du kan aldrig rida med jämt kontakt i munnen utan att ha utväxling på stången och jag tycker det är fel mot hästen. Den måste få söka kontakt i bettet utan att få tryck i stången. Därför använder jag inte kimblewick. Om jag behöver betsla upp är det pelham med två tyglar som gäller så jag kan välja vilka signaler jag vill ge hästen, jag vill kunna ge rena signaler och jag vill att hästen ska kunna söka ett ärligt och bekvämt stöd utan att man ''bestraffar'' genom att dra i stången som det blir på delta och kimblewick. Jag vill kunna välja medvetet hur bettet ska verka - inte ha bara en enda signal och det är stångverkan. Då blir det galet mot hästen tycker jag.

Jag tycker pelham är ett riktigt bra bett av dessa anledningar så jag kan helt klar rekommendera det. Men då rakt och med två tyglar. :)

Kan man av någon anledning inte rida med två tyglar är kimblewicket bättre alternativ än pelham på delta. Deltan hör inte hemma på pelhamet! Men jag tycker att det är ryttarens skyldighet att lära sig rida korrekt med det bett som är behövligt på hästen. Så att inte kunna rida på två tyglar är inte en ok bortförklaring för mig. :)

Tack för en tydlig beskrivning och om påverkan, lite det jag fikade efter och du uttryckte det så tydligt..
Anledning till lite skarpare betsling på min är att hon ibland blir lite för stumstark och ofokuserad, jag vill liksom kunna säga "hallojsan, lyssna på mig":D..
Med ditt sätt med dubbla tyglar på pelham så kan jag ju liksom påverka när det är hörbarhet zero och sedan hitta tillbaka till stödet i den "vanliga" fattningen..
Men det var ju det där med dubbla tyglar osv:crazy:..
Just nu är hon utlånad men kan vara värt att prova när hon kommer hem, ev i samarbete med min tränare så jag inte riskerar att låsa upp henne på "

Var så otroligt länge sedan jag red med två tyglar, minns knappt hur jag höll, ( hade det lite när jag red för tränare så tog vi graman på min förra häst vid några få tillfällen..)..men bra råd!

Det är jätteenkelt att rida på två tyglar!! kan kännas klumpigt i början men det är bara att öva!

I början (och jag rider nästan alltid så) så ha stångtygeln hängandes lös (men håll i den så du får vanan att ha dubbla tyglar i händerna) så kan du inte ta i den av misstag. Den bara finns där. När du behöver den så an du korta upp den till önskad längd för önskad effekt. När den inte behövs längre så länger du ut den några dm så den ej påverkar igen.
När du börjar känna dig hemma och bekväm med dubbla tyglar så kan du ju om du vill alltid ha kontakt i dem båda om du vill finlira. Men mitt syfte med pelham är inte att finlira som på ett kandar. Utan bara en nödbroms då min häst kan dra i sken om han blir rädd för nåt. Och då är det bara stången som får honom att hajja till och komma tillbaka på jorden. Vid galopper i grupp på stora ytor kortar jag upp stångtygeln så jag har kontakt i båda bara för att få lite mer gehör och lite säkerhet så han är lite pigg av sig och kan bli sjukt busig. :D

Ett tips är att ha två smala nätta tyglar så de ej tar för mycket plats i handen. Bridaongtygeln med vanliga stoppar eller om man har tex sådana som är i läder men med lite gummiremsa på insidan. (skulle dock inte använda hela gummityglar då jag tycker dem blir klumpiga och stångtygeln hakar upp sig på den då friktionen blir hög, men det är mitt tycke!!) och sedan stångtygeln en helt slät tygel. Det är mycket behagligare och mindre klumpigt och du kan länga och korta den obehindrat genom att bara låta den glida mellan fingrarna. Absolut smidigast tycker jag. Men smaken är som baken. Dock en lätt kombination att börja med.

Och fattningen. Där är det också delad man på hur man vill ha. Bridongtygeln håller du som vanligt. Sedan stångtygeln håller jag sedan mellan långfingret och ringfingret så tyglarna går i kors. På detta sätt får man lite mindre verkan på stången iomed att man blir starkare ner till av handen. Vissa kan ha stångtygeln under lillfingret och blir då lite starkare. Men jag tycker inte att det känns bekvämt så. Jag vill kunna krama om mina tyglar. :p Prova dig fram!!

Här ser du fattningen när man håller tyglen (i mitt tycke) så du blir lite starkare i den. och du ser även vad jag menar med att låta stångtygeln hänga löst så man inte tar i den av misstag innan man har kåll på vad man gör med dubbla tyglar. Och sen fiskar man upp den när man behöver den eller börjar känna sig hajj på det och vill ha mer kontakt.

ericsberg-053.jpg

Och här det jag menar på första sättet att de går i kors.

dsc08310_98525431.jpg

BIlderna lånade från google. Och det är kandar på bilderna men principen är samma.

Ut och träna sen. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka