Kim C Lundin: ”Det går en dominoeffekt genom hela systemet”

Okej så det är inte bra att överutbilda hästarna och det är inte bra att inte ha ridprov. Frågan är, vad är då bra eftersom ridprovet leder till överutbildning?
Det där ridprovet har ju under många många år varit ett problem eftersom man forcerar den unga hästen. De som går bra där är det verkligen de som blir sportstjärnorna sedan? Hur många unga hästar som inte är fysiskt elelr psykiskt färdiga för ridning pressas in under ryttare tidig höst som 2-åringar, när de faktiskt verkligen är 2 år och inte ens 2,5 eller närmare 3, för att prestera på det där ridprovet?
Eftersom det uppenbarligen inte verkar gå att utbilda domarna, (eller man kanske inte ens försökt?), så finns det ju bara vägen via borttaget ridprov att gå för att säkerställa hästvälfärden eller har Kim C Lundin någon annan idé? Det intressanta är att vi nu pratar om personen som alltid öste galla över distansen när hon skrev (skriver?) sådana reportage pga hästvälfärd men här är hästvälfärd förhastat :confused:
 
Okej så det är inte bra att överutbilda hästarna och det är inte bra att inte ha ridprov. Frågan är, vad är då bra eftersom ridprovet leder till överutbildning?
Det där ridprovet har ju under många många år varit ett problem eftersom man forcerar den unga hästen. De som går bra där är det verkligen de som blir sportstjärnorna sedan? Hur många unga hästar som inte är fysiskt elelr psykiskt färdiga för ridning pressas in under ryttare tidig höst som 2-åringar, när de faktiskt verkligen är 2 år och inte ens 2,5 eller närmare 3, för att prestera på det där ridprovet?
Eftersom det uppenbarligen inte verkar gå att utbilda domarna, (eller man kanske inte ens försökt?), så finns det ju bara vägen via borttaget ridprov att gå för att säkerställa hästvälfärden eller har Kim C Lundin någon annan idé? Det intressanta är att vi nu pratar om personen som alltid öste galla över distansen när hon skrev (skriver?) sådana reportage pga hästvälfärd men här är hästvälfärd förhastat :confused:
Jag har svårt att tro att någon öht "pressats in" under en ryttare hösten de var två år med tanke på hur enkelt ridprovet är/var. Däremot har det nog många gånger övertränats och överutfodrats under våren för att få dem att se så "färdiga" ut som möjligt, därav kommentaren om broilers.
 
Jag har svårt att tro att någon öht "pressats in" under en ryttare hösten de var två år med tanke på hur enkelt ridprovet är/var. Däremot har det nog många gånger övertränats och överutfodrats under våren för att få dem att se så "färdiga" ut som möjligt, därav kommentaren om broilers.
Tyvärr sker det. Det är en del som rider in icke färdiga unghästar på hösten för att kunna visa på våren. Då jag bara stöter på denna värld till och från så kan jag inget säga om hur frekvent det händer men det sker definitivt.
 
Grejen är väl att om hästarna utbildades för det enkla ridprov som det verkligen var så hade det inte varit något problem. Det hade räckt utmärkt med en månad eller två under ryttare för att visa hästen riden i alla gångarter. Problemet är att en alltför stor andel ägare/visare/tränare/utbildare har ansett att hästen ska gå stadigt i form och visa flashiga gångarter på ridprovet och därför har de påbörjats onödigt tidigt och tränats onödigt hårt för uppgiften.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ridsports avelskrönikör Kim C Lundin funderar kring regler för unghästbedömningar och -tävlingar. De behöver ändras, när "frihet under...
Svar
0
· Visningar
71
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter "Så vad vet vi egentligen om hur hingstarna förärver sig, vilka juveler som finns ute i landet?". Det skriver Ridsports avelskrönikör...
Svar
0
· Visningar
706
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Funderar vidare kring min ridning på ridskolan, efter den katastrofala lektionen på Bukett. Varför gick det så dåligt, vad kan jag lära...
Svar
0
· Visningar
351
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridbana i sand, tips
  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp