Kilsulor på fullblod med låga trakter

T

Topsy

Hej jag har ett sto 14 år som är fullblod-arab-quarter. Mest fullblod (50%)
Hon har låga trakter och typiska stora fullblodshovar. Hon är dessutom överbyggd. Min hovslagare skor henne med kilsulor fram. Detta för att förebygga att hon skall få inflammation i lederna. Har haft mkt problem under flera år när hon skoddes av en dålig hovis. Finns det ngn som har ngt annat tips eller som kan bekräfta att detta är ett bra sätt att få bukt med problemen?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kilsulor på fullblod med låga trakter

När min gamla häst fick en senskada (hon var låg i trakterna då) så skoddes hon med kilsulor för att avlasta senorna. Först hade vi hela sulor men eftersom hoven blir ganska instängd med hela sulor så lade hovis dit plastkilar som bara låg under skon där bak. De andra gångerna fick han inte tag på sådana kilar så han svetsade fast kilklackar direkt på skon där bak.
Min häst fick sämre hovkvalité av hela sulor så det var därför vi fick använda andra kilar. Trakterna växte ifatt så vi slapp kilarna sedan.

(Det var en annan hovis som hade skott henne tidigare och när nuvarande hovis kom första gången påpekade han att hon hade låga trakter. 5 veckor senare fick hon sin senskada. Om det berodde på de låga trakterna eller att hon skadade sig på annat vis vet jag inte men hon såg bättre ut i sina hovar sen iaf.)

Jag kan inte se att trakterna har blivit högre sedan vi satte på sulorna och det är nog ca 1 år sedan. Men hon har däremot inte fått sämre hovkvalitet av dem iaf inte förrän nu... men alla hästarna i stallet (4st) har de senaste veckorna fått sprickor så jag tror det beror på att det är väldigt torrt i markerna nu.
En kompis till mig sa att hennes gamla häst hade kilsulor först men att hennes hovis sa att då trycker man ihop trakterna ist så de bytte till ngn specialsmidd sko han gjorde. Man blir lite villrådig.

Att kilsula skulle trycka ihop trakterna har jag ingen erfarenhet av. Min travare har gått med kilsulor i ett och ett halvt år utan att hovkvalitet eller trakter påverkats negativt. Anledningen till att han har det är att han trampar igenom utan dessa.

alltså, jag förstår inte riktigt hur trakterna skulle bli högre "naturligt i sig själva" för att hästen skos med kilsulor? :confused: Kilsulorna ger ju bara en annan vinkel på en hov som i övrigt inte korrigeras för att komma upp i trakten i sig själv? :confused:

Det är däför jag är lite undrande för jag har inte heller fått ihop det riktigt...:(

Min häst fick högre trakter pga av att den nya hovisen inte verkade ner henne lika hårt i trakterna. Inget som kilsulorna gjorde alltså men de satt där för att avlasta senan tills trakten vuxit sig hög igen.

Kilsulor ökar trycket på trakterna. Det finns säkerligen en anledning till att trakterna från början är låga. Att kila upp trakterna gör att genomtampet blir kraftigare och därmed trycks takterna sönder. Men visst, vinkeln ser bättre ut-när hästen står still...

Min häst har också låga trakter men skos inte med kilsulor, helt enkelt för att han hovben har den vinkeln och formen. Så min hovslagare(hovslagarmäster+klinikhovis) sa det att han behövde inte skos med kilsulor då det endå finns lite trakt och att det skulle bli större belastning på benet att ändra vinkeln när den är skapt så, har aldrig haft några problem med ben eller så heller för den delen.
Men det är just för honom, en annan häst kan ha behov av kilsulor.

Så rådfråga en duktig hovis om just denna hästs hovar eftersom det är olika beroende på häst, vissa behöver kilsulorna medans en del inte behöver det.

Hoppas du förstod är lite seg i huvudet och det blir lätt lite flummigt skriveri då...

Kilsulor ökar ju genomtrampet och innebär därmed ingen avlastning för senor och gaffelband.

Konstigt då att vetrinär ordinerade skoning med kilar för att avlasta senan. Om jag försöker tänka logiskt så måste väl ändå kilar göra att senan blir mindre sträckt?

jag har däremot märkt att hon inte är lika snubblig som hon var förr sedan hon skoddes med kilsulor

jag skulle valt ringskor istället, för att ge stöd och skydd åt trakten. och försöka ändra hovvinkeln så småningom genom verkning.

min blev bättre efter ett knapt år och sen kunde han skos med vanliga skor igen.

många fullblod fungerar inte alls på ringskor, de är för platta i fötterna och blir blockhalta med ringskor pga att trycket blir så stort. Min hovslagare har erfarenhet av detta och det funkar sällan på plattfotade hästar enligt denne.

Vad rekommenderade din hovis ist Mackan??

att höja trakten genom själva verkningen och skoningen, dvs inte ta för mkt i trakten när man verkar. Kort tå.

Har din häst haft problem med senor/leder, dvs finns det en specifik anledning till varför din nuvarande hovslagare försöker "höja" henne i trakten så pass aggressivt som via kilsulor?

Hon har under flera år haft mkt problem med hov+kotledsinflammationer i båda brambenen. Har även tendens till lite veka kotor även om det inte är så mkt.
Till hennes nackdel är hon även ganska överbyggd bak. Ligger förmodligen i Quarterhästgenerna... *sucka* och därav blir hon gärna framtung och går på bogarna.

hon är e:golden nugget ee: Kingsettle Tankah
u: Madrid xx ue: Lido xx uue: Carnoustie xx

okej då är jag med (läst slarvigt eller har dåligt minne) . Jag skulle diskutera med hovslagaren för att ffa få höra exakt vad han anser att kilsulorna ska åstadkomma osv. och sen gå på en second oppinion. Fråga tex. coari här på buke :idea:

ok ja Coari verkar ha rätt bra koll verkar det som.
Har lagt till bild nu så man ser hästen ifråga. Men den är gammal hon var bara två år då den togs.
Tack för hjälpen :)

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 021
Senast: muslidag
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 347
Hästvård Jag bryter ihop över mitt fullblods hovar snart. Har haft henne i drygt två år och har haft hovtrassel större delen av tiden. I nästan...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 262
Senast: axel
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 397
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar