Kilopris på hösilage?

Eastwick

Trådstartare
Vad skulle ni betala per kilo för ett analyserat hösilage med bra ridhästvärden samt god hygienisk kvalitet och en TS på 65%?

Sv: Kilopris på hösilage?

Har kollat runt lite idag, behöver köpa mer. Jag har hittat priser på från 70 öre kilot till 1 krona plus moms beroende på hur mycket man köper. Så för min del hänger det nu på avstånd och transport vilket det blir.

Storbal eller små bal? Och vilka värden eg? För jag har pratat med nog med folk för att inse att 'bra ridhästvärden' är ett väldigt vidlyftigt begrepp. JAG anser inte att en kvot på 5 är 'bra ridhästvärden', men det finns en hel massa därute som tycker det.

Jag är ju sådan att jag kan tänka mig att betala ordentligt för ett grovfoder som verkligen passar MITT behov. Nu kan ett hösilage vara bra men för den delen inte bra för mina behov, och då är jag ju inte villig att köpa det för speciellt mycket pengar, då lägger jag hellre mer på ett som är optimalt för mina behov.

Men låt säga att det nu är ungefär vad jag söker för att förenkla(kvot på minst 6, gärna 7 eller över), det var lägre i TS och har ett MJ/kg foder som är lågt nog, så skulle jag utan problem betala2 kr/kg inkl moms för storbal och 3 kr/kg inkl moms för småbal.

Är kvoten under 6 och/eller det ligger högt i MJ skulle jag inte betala många ören alls, för då lägger jag hellre mer pengar på ett som är bättre & passar bättre.

Sen, i år är ett grovfoderbristår, vilket drar upp priserna, om mans ka se rent generellt. (Grovfoderbrist eller ej så jag köper dock inte grovfoder med en kvot på 5 hur man än vrider på det)

Det IDEALA för mig skulle jag utan att blinka betala 3 kr + moms/kg för.. Men jag är högst tveksam om det ens existerar ;)

Som jmf så ger jag för småbalshösilage, analyserat, förstaskörd i år, 6.1 MJ/kg foder, TS 61%, kvot 9,5, 2,50 kr/kg inkl moms, och för fjolårshösilage, småbal, analyserat, 6.3 MJ/kg foder, kvot på 6.3, TS 56% 2,30 kr/kg inkl moms.

Senast ändrad:

Kvoten ligger på 6,5, 40g smbp/kg foder och 6,1 MJ/kg foder.

I så fall: så skulle jag utan problem betala 2 kr/kg inkl moms för storbal och 3 kr/kg inkl moms för småbal.

Det där är nog nämligen så nära 'mitt ideal' jag kommer. Det jag söker efter är ju 'runt 6 MJ/kg foder', 'TS 55% - 65%', 'kvot på minst 6'.

Sen, kunde du ha fått ner TS mer, och således fått ner MJ/kg foder ännu mer, så hade du fått ännu mer betalt ;)

För DRÖMhösilaget till bararberna är 4 MJ/kg foder (gärna med en TS på 60%, men nu ska vi inte vara för pipiga, 55% går bra), och en kvot på 7. Då kan de käka 15 kilo hösilage/dygn utan minsta oro för magstorleken ;)

Vad gäller fullblodet är ju drömhösilaget ett helt annat, 65% TS och 9 MJ/kg foder samt kvot på 7. De är mycket lättare att hitta än 'arabdrömhösilaget'. Men jag köper in med araberna i åtanke, för det fungerar att kraftfoderkomplettera fbl, men är betydligt värre att ge araberna typ 7 kg hösilage/dygn.. Iaf utan att anarki ska utbryta.. :angel:

Rimligare är att ta betalt per kg TS istället för kg ensilage eftersom man då får ett korrektare pris. Det kan dock vara svårt att få bra TS-värden innan balarna "stått till sig" ett tag. Sedan förstår jag inte de som accepterar att köpa oanalyserat!

Rimligare är att ta betalt per kg TS istället för kg ensilage eftersom man då får ett korrektare pris. Det kan dock vara svårt att få bra TS-värden innan balarna "stått till sig" ett tag. Sedan förstår jag inte de som accepterar att köpa oanalyserat!

Det andra hösilaget jag ger, det som är 57% TS och kostar 2.30 kr/kg inkl moms (2.28 kr/kg), det är TS-bundet pris. Priset är 2 kr/kg vid TS på 50%, sen räknar de om priset utefter vad för TS det är.
Vill man vända på det så är det alltså 4 kr/kg TS. Det är dock hårt reat iom att det är fjolårssilage. Normalt har jag för mig de har tagit 6,20 kr/kg TS. (3,10 kr/ kg vid TS 50%), inkl moms.

Andra hösilaget brukar iofs ligga på ungefär samma TS från år till år (dvs 60%, ge eller ta ett par procent), där är det dock 2.50 kr/kg oavsett. Dock så justerar han inte priserna sådana här år. Som han sa 'egentligen skulle det vara dyrare i år, men å andra sidan skulle det varit billigare det och det året, sett till tillgång och efterfrågan'. Eftersom han ligger så 'jämnt' så gör det mig inget att betala kilopris som inte är avhängigt TS. Dessutom är jag, iom att jag får det fritt hemkört och avlastat etc, fullt villig att 'betala mer' för det även om det skulle vara blötare något år.

Men i övrigt håller jag helt med, pris som kopplas till TS är mycket rättvisare och bättre.

Senast ändrad:

För småbal på max 45kg.

40-60smrp per KG FODER, MAX 2,50 inkl frakt & moms.

Med högre värden på minst 60smrp per KG FODER så MAX 3kr/kg inkl frakt & moms.

Senast ändrad:

Jag tar 1:60/ kg/ts + moms. Ts halt på 74% och en kvot på 7, skörd 1 Ts halt på 56% och en kvot på 12.6 skörd 2. Rundbalar c:a 350 kg.
Som sagts, hösilage ska du betala per kg/ts, vatten har du väl hemma och behöver väl inte mer :cool:
Rolle
Islandshästar på lösdrift

Om du har en bal på 300 kg tar du det gånger ts halten, ex 74% 300*0,74= 222kg/ts. Om du då betalar 1:60 kr kg/ts (222*1:60) blir det 355:20 kr för balen. Kilopriset per kg (inkl vatten) foder är då 1:18 kr.

Rolle

Senast ändrad:

Jag betalar 1.40/kg + moms för 52%ts, 65g smbrp och 5,8MJ.
Hemkört till gårdsplanen.
För en liten peng så får jag det avlastat och staplat där jag vill ha det.
Garanti ingår.
Om fodret är dåligt av vilken anledning som helst, så får jag en ny bal.
Med tanke på det höga proteinvärdet så tycker jag att priset är rimligt.

Allt som behövs ytteligare är selen och halm.

Jag betalar 3:-/kg inkl moms för det jag köper utöver det som ingår i stallhyran(finns alltså på gården, ingen frakt). Tycker att årets hösilagevärden är värt de pengarna. Hade värdena varit sämre kompletterar jag hellre med lusern.
Årets värden:

Analys 1
Ts 51%
Mj 5,6
Smrp 46
Kvot 8,2

Analys 2
Ts 53%
Mj 5,5
Smrp 58
Kvot 10,5

Dessa värden passar perfekt till mitt dräktiga sto:banana:
Lite lågt med energi, men det löser jag lätt med lite kornkross spetsat med olja för att komma upp i hennes energibehov.

Senast ändrad:

Om du har en bal på 300 kg tar du det gånger ts halten, ex 74% 300*0,74= 222kg/ts. Om du då betalar 1:60 kr kg/ts (222*1:60) blir det 355:20 kr för balen. Kilopriset per kg (inkl vatten) foder är då 1:18 kr.

Rolle

Och om du bara vet priset per kilo foder kan man räkna åt andra hållet (finns säkert smartare sätt än det här kanske?).

Endera så tar du då och gör som Rolle och tar balvikt (i mitt fall 40 kg) gånger TShalten, i mitt fall 61%. 40*0,61 = 24,4 kg TS. Om pris per bal då är 100 kr (dvs 2,5 kr/kg) så tar du helt enkelt balpris delat med kilo TS/bal. I mitt fall 100/24,4 = 4,098 kr/kg TS

Om du har 'noll koll' på vikterna, så kan man räkna endå bara man vet TS-halt och kilopris/kg foder.
T ex om du har 61% TS och betalar 2.50 kr/kg så tar du 2,5/61 =0,0409 kr/procent TS. Ta det gånger 100, dvs 0,0409 * 100 =4,09kr för 100% TS, dvs per kg TS.

Tack för all hjälp, bra med "ingen aning om vikten uträkningssystemet"... ;) eftersom jag inte har en aaaning om vad balarna väger, enda sättet att räkna ut är väl att se hur många dagar de räcker och kolla hur många kilo om dagen det går åt misstänker jag.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V