Sv: Kilopris på hösilage?
Storbal eller små bal? Och vilka värden eg? För jag har pratat med nog med folk för att inse att 'bra ridhästvärden' är ett väldigt vidlyftigt begrepp. JAG anser inte att en kvot på 5 är 'bra ridhästvärden', men det finns en hel massa därute som tycker det.
Jag är ju sådan att jag kan tänka mig att betala ordentligt för ett grovfoder som verkligen passar MITT behov. Nu kan ett hösilage vara bra men för den delen inte bra för mina behov, och då är jag ju inte villig att köpa det för speciellt mycket pengar, då lägger jag hellre mer på ett som är optimalt för mina behov.
Men låt säga att det nu är ungefär vad jag söker för att förenkla(kvot på minst 6, gärna 7 eller över), det var lägre i TS och har ett MJ/kg foder som är lågt nog, så skulle jag utan problem betala2 kr/kg inkl moms för storbal och 3 kr/kg inkl moms för småbal.
Är kvoten under 6 och/eller det ligger högt i MJ skulle jag inte betala många ören alls, för då lägger jag hellre mer pengar på ett som är bättre & passar bättre.
Sen, i år är ett grovfoderbristår, vilket drar upp priserna, om mans ka se rent generellt. (Grovfoderbrist eller ej så jag köper dock inte grovfoder med en kvot på 5 hur man än vrider på det)
Det IDEALA för mig skulle jag utan att blinka betala 3 kr + moms/kg för.. Men jag är högst tveksam om det ens existerar
Som jmf så ger jag för småbalshösilage, analyserat, förstaskörd i år, 6.1 MJ/kg foder, TS 61%, kvot 9,5, 2,50 kr/kg inkl moms, och för fjolårshösilage, småbal, analyserat, 6.3 MJ/kg foder, kvot på 6.3, TS 56% 2,30 kr/kg inkl moms.