Killingbockar

T

Trassell

Hej jag funderar på att skaffa tre stycken killingbockar. Är det någon som vet hur bockar går ihop när dom börjar bli lite äldre ? :confused:

Sv: Killingbockar

Risken är nog stor att de inte funkar ihop när de blir könsmogna, men hur som helst brukar man vilja kastrera om de bara ska gå som sällskap pga humöret och lukten :crazy:

Vi hade mjolkgetter nar jag vaxte upp och hade varje ar 20 - 30 bock killingar.
De gick tillsammans fran det att de skiljdes fran modrarna vid ca 2 manaders alder. Fram tills bete gick de i gruppbox och sedan hage hela sommaren.
Klart det blir lite brak men varken mer eller mindre an nar det kommer till get killingarna. Getter ar ju som kant ratt sa valdsamma nar det kommer till hierarkier men ocksa valdigt tydliga nar det val lagt sig.

Daremot hade vi problem med en bock som saldes och sedan blev fruktansvart bortskamd. Agarna klarade inte av honom och vi tog tillslut tillbaka bocken som en tjanst. Istallet for slakt direkt gav vi honom en chans. Smakillarna slog han skiten ur och nar vi slappte honom med gammel gubben (som for ovrigt gick tillsammans med de tre andra avelsbockarna i grupp box varje vinter). Problemet var att oavsett hur manga ggr gammel man satte lillen pa plats var han tillbaka fem minuter senare. Stal mat, stal liggplats whatever. Tillslut tog vi bort bocken da han inte gick att hantera.

Slutsats.
Jag har aldrig haft problem med bockar i grupp OM de vuxit upp tillsammans. Hall ett oga pa individerna och fram for allt din egen hierarki. De maste ha tillrackligt med utrymme och mat sa de inte slass om skitsaker.

Lycka till

Okej :)

Det här är tre bröder och jag tänker kastrera dom, så jag är rätt säker på att det kommer funka. Men jag undrar när blir getter könsmogna? Man ska tydligen (om man vill ha bort lukten som blir av bockar) kastrera dom redan innan dom blir könsmogna.. :crazy:

Hur lika är getter och får egentligen i sättet? Funderar...

Vi har 3 baggar, växt upp tillsammans, är kastrerade och har stor hage. Aldrig något bråk. Vi hade två okastrerade baggar tillsammans för några år sedan, även om hagen var stor rök de ihop.

Spontant tänker jag att det borde funka med killingarna också då, tillräcklig yta, mat osv så borde det väl funka?

Får är mer dumma än getter, om man nu ska säga det så. Lite mer borta, typ. Getter är mer påhittiga medans fåren nöjer sig med att gå runt och mumsa gräs hela dagarna. Getter har en stark egen vilja rättare sagt, medans fåren inte har någon egen vilja alls. Dessutom är getter betydligt mer sällskapliga ;)

Liknande trådar

Däggdjur Börjar bli dags att flytta in kaninerna för vintern och jag behöver lite idéer och inspiration till deras inomhusmiljö. Det är tre...
Svar
4
· Visningar
559
Juridik & Ekonomi Hej! Jag funderar på skaffa kreditkort där man får bonus. Vill helst kunna resa så jag funderar på något från SAS. Någon som har något...
Svar
0
· Visningar
210
Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
526
Senast: ameo
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Avlivning älskade katt
  • Katt i påse
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar