Kilar bak på häst med patellaupphakningar

L

LUDDE98

Japp nu blev Ludde skodd med kilar bak.
Någon som har erfarenheter eller kunskap av/om detta?
Biverkningar?
Benställningen ändras ju markant och jag är rädd för att han skall dra på sig någon annan skada nu..

För tillfället skrittas han bara, (pga av en blödning i ytliga böjsenan bak, ÅB på fredag och sen ev igångsättning om allt ser bra ut)

Men ni som vet något om detta.. hjälp? =)

Tack Malin

min häst fick också kil eftersom hon hade pålagringar på patellan och en meniskskada.Nackdelen med dem var att böjsenorna slappades, sa hovis.I övrigt var det inget märkvädigt med dem, klart hon såg lite lustig ut, men...

Tyvärr togs hon bort eftersom de skador hon hade var obotliga

Fy vad trist men din häst..

Är rädd för pålagringar på patellan här med, det är därför jag ville kila upp honom, han hakar inte så mycket. Nu när han inte har blivit riden ordentligt pga av skadan så hakade han på morgonen, men inte varje dag utan 3-4 ggr i veckan, och nu när jag håller igång honom (skritt) så hakar han inte något.

Just det att böjsenorna blir slappa? vad händer då? (förutom att de blir slappa?=) )

Mvh Malin

Du menar att de blir slappa för att man kilar? Senorna är ju elastiska så de borde ju dra ihop sig efter ett tag?

Vad gäller patella så är min ena opererad som 3 åring, funkar jätte bra han är 13 nu, enda jag kan säga är att han kanske trampar lite långt under sig ibland men hovslagaren verkar ner hovspetsen och låter trakten vara lite högre, lite samma effekt som vid kil.

jag brydde mig aldrig om att fråga, lite klantigt i efterhand. Skall nog göra det när han är ute nästa gång, för man vill ju gäörna lära sig mera. Hmmm kanske det är så att om de drar ihop sig kan skadas när man tar acv kilarna och hästen trampar ner fullt ut.Vad vet jag?Men som sagt, jag skall fråga=)

Jag har diskuterat det med min hovslagare, det var aldrig aktuellt att sätta kilsulor på min häst men däremot pratade vi om att korta tårna ganska så rejält. Enligt hovis så är det precis som du skriver när man tar av kilsulorna sedan som det kan bli problem, man bör vänja om hästen successivt vid att gå "som vanligt" igen genom att korta tårna radikalt när man tar av sulorna och sedan låta hoven gå mer och mer mot normal form.
Jag ska inte svära på det men jag har för mig att det var just översträckning av senan som var den stora risken annars.
Nu är min häst *peppar peppar* symptomfri sedan ett par år tillbaka ändå, så jag behövde aldrig prova något med hovarna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka