Kieffer Donau

alice

Trådstartare
Jag undrar vad era erfarenheter av denna sadel är. Sköna att rida i? Bra stöd vid hoppning? Hållbara? Bra kvalitét?

Någon som kan tipsa om ett snyggt träns, gärna m pullarnosgrimma, samt förbygel m martingal som passar till den bruna donauen? ;)

//Alice

Jag har haft Donaun (årsm 2000) och känner många som har/haft.

För att vara Kieffer, mjuk och skön redan från början.
Flatback med dubbla rejäla stöd.
Bra kvalite´t, inget problem med vare sig läder, söm, stoppning eller färg.
Donaun har många år på nacken och är generellt uppskattad.

Ett varnande finger för glasfiberbommen (finns på många sadlar) om du köper begagnat - se till att du får ett intyg på att bommen är ok - är känslig för att åka i backen då sprickor kan uppstå.
Glasfiberbommen är annars toppen eftersom den går att värma om - tre gånger utan att du behöver oroa dig.

Ett pluss förrutom den ställbara bommen så är det CB (Cutback) och passar kanon på hästar med enorm manke.

Kieffern är ett utmärkande kilbossesadel och passar generellt inte på hästar med mkt svängd rygg/överbyggda.

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 070
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: valy
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 217
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 591
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp