AraSlei

Trådstartare
Jag har förstått att det finns ett gäng som åker kickbike efter sina hundar här?

Jag börjar bli riktigt sugen på att skaffa en sådan för att ge hundarna lite variation i träningen.
Jag är kass på att cykla även utan hund och vågar inte ens tänka på hur det skulle kunna gå med två tokar framför cykeln om det hoppar ut ett rådjur eller dylikt.. :p
Jag har invaggat mig i en, eventuellt falsk, illusion om att det är betydligt enklare att åka kickbike än cykla.

Vad tycker ni som provat?
Gillar era hundar det?
Var dom svåra att "köra in"?
Vad har ni för kickbike? Pris?

Jag har sprungit en del med mina i dragsele + lina, så dom kan vissa kommandon sedan tidigare.

Jag har lärt min dra vanlig cykel. Än så länge håller jag i linan så att jag snabbt kan släppa om något skulle hända men borde nog snart sätta fast den så det blir stabilare när hon drar.

Stoja älskar det! Hon har lyssnat över förväntan från början och lär sig snabbt, tex att det plötsligt är önskvärt att dra... enda problemet är att hon ännu inte riktigt ser det som jobb utan det har hänt att hon plötsligt sätter sig och kissar tex.

Ja, jag funderade på att lära dom gå framför cykeln först, men helt ärligt vågar jag inte cykla med hanen.. :p Han väger 27 kg och skuttar det ut ett vilt framför oss är det kört. Kickbike känns som ett mellanalternativ, som förhoppningsvis skulle funka.

Kul att hon tycker om det så mycket! Har du tänkt prova med kickbike också?

Jag har förstått att det finns ett gäng som åker kickbike efter sina hundar här?

Jag börjar bli riktigt sugen på att skaffa en sådan för att ge hundarna lite variation i träningen.
Jag är kass på att cykla även utan hund och vågar inte ens tänka på hur det skulle kunna gå med två tokar framför cykeln om det hoppar ut ett rådjur eller dylikt.. :p
Jag har invaggat mig i en, eventuellt falsk, illusion om att det är betydligt enklare att åka kickbike än cykla.

Vad tycker ni som provat?
Gillar era hundar det?
Var dom svåra att "köra in"?
Vad har ni för kickbike? Pris?

Jag har sprungit en del med mina i dragsele + lina, så dom kan vissa kommandon sedan tidigare.

Vill mest lämna ett tassavtryck här för att följa tråden :)

Jag är väldigt intresserad av detta och hade tänkt prova med min hund när hon blir äldre. Hon är snart 10 månader, så jag får nog vänta ett tag till (visst brukar de börja smått vid 1 års ålder?).

Synd att det är så dyrt med kickbike.. får nog börja med cykel när den dagen kommer. Men jag säger som du, det känns läskigt. Min tjej väger ca. 45 kilo och då hennes största favoritintresse är att bada ser jag framför mig vad som skulle kunna hända om man susar fram vid en sjö :grin:

@FreeLou Kul att det är någon mer som är intresserad! :D
Min tik är 14 månader, och vi började springa med dragsele och lina när hon var drygt 11 månader. Nu har hon friröntgade höfter och armbågar, så nu tänkte vi köra på lite hårdare.

Ja, det är väldigt dyrt, så därför tänkte jag att det skulle kännas bra att fråga runt lite innan :)
Haha, min hane ÄLSKAR också att bada, och jag vet inte hur många gånger jag trillat i djupa diken för att han plötsligt bara försvinner ner i vattnet… :D

Jag har provat att köra kickbike med min, tyckte det var betydligt enklare än att cykla med honom och det kändes betydligt tryggare.
Har man en cool hund som gillar att springa så är det bara att tuta och köra. Jag satte min framför och peppade igång honom typ :)

Nja jag vet inte. Känns som att det funka bra med cykel och jag har inga tävlingsambitioner så jag håller mig nog till cykel ett tag.

Bada älskar min också men med ett nej funkar det. Men som sagt, det är därför jag inte har vågat spänna fast. Vilt är ju knepigare förstås.

@Wingates Kul! Minns du vad det var för märke på den du provade?

@Jenka Ja, vilt är ju lite smålurigt.. Dom är så dåliga på kommandon, typ "stanna i skogen" ;)

@AraSlei Det är en Cross Max jag använt, har en kompis som tävlar barmarksdrag med sina hundar så.
Var bor du någonstans? För är du i närheten av Lund så kan du säkert få komma och prova..

Jag pluggar i Stockholm, men kommer tillbringa sommaren i Småland.. Ca 2,5 h från Lund dock :p Men om jag har vägarna förbi så hör jag gärna av mig :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • chimera/chimär

Hästrelaterat

Tillbaka