Kickar när hon äter!

P

powwnii

Hej min medryttar häst kickar med bakbena ALLTID när hon äter ur krubban(kraft)! Men inte när hon äter hö på boxgolvet. Hon som kickar med bakbena mot golvet och i luften. Men hon försöker ALDRIG att sparka en i boxen, för kan borsta och hålla på med henne när hon äter. Och hon gör även detta om ingen är i boxen eller så. Så det är inte att hon vill att man ska gå ut eller så.

Vet någon varför hon beter sig så ? det är säkert inge farligt men vill som veta vad damen sysslar med :)
Tacksam för seriösa svar :):)

Sv: Kickar när hon äter!

Hon är förresten ett 6 årigt kallblods sto :)

Skulle tro att hon troligen är lite stressad då hon äter och "för säkerhets skull" försvarar hon sin mat så ingen ska komma och ta den från henne.
Jag skulle försöka göra det så lungt som möjligt för henne när hon äter så hon slappnar av vid maten.
Beroende på stall och situation så kanske man kan ge kraften efter hö då hon inte är så hungrig, tidigare så hon inte behöver vänta på maten och ladda för att äta, ge kraften vid flera tillfällen? Ja, prova sig fram lite så det passar er båda.
I vilket fall som helst skulle jag helt klart låta henne vara ifred då hon äter.

Du fick mig å tänka på min gamling där hemma. enda sedan jag köpte honom
har han piafferat:grin: när han äter kraften aldrig höet. Jag är så van att jag inte tänker på det längre han e sån helt enkelt.
Jag har haft honom nu i 8 år i 3 olika stall ingen skillnad.

Det kan va som aramis säger att hon upplever situationen stressande och försvarar sin mat "i fall att".

Exakt så där gör min häst också när den får sitt kraftfoder! Han sparkar i väggarna så det smäller om det. Är säkert 14-15 hål i boxväggen som är formad av en hov, det är inte bara i höjd med benen utan det är långt upp på väggarna så jag fattar inte vad han gör riktigt. Det är väll som alla andra skriver, han blir väl stressad över situationen och skyddar sin mat till 110%. Jag har blivit så van vid det efter 5 år så jag tänker nästan inte på det. Ändå får han hö i hagen bara 1 timma innan kraftfodret så det kan ju inte vara för att han är vrålhungrig, men testa iaf att ge hö före kraften! Är din häst glupsk? (eller hur det nu stavas :P) Häver hon i sig maten, om du förstår?

Kan säga att hon äter ALLT som hon ser! HON är en häst som äter allt som går att äta! tro mig, nyponsoppa till och med! Asså när hon kommer in i stallet så får hon mat på en gång, och hon står i ett stall för 4 st så njaa det är inte stress. Och hennes boxkomips är en minishettis såå han kan hon inte bli såå stressad av. och dom andra 2 står mitt emot och äter i lugn och ro.
Men hon får ändå rätt mycket mat, ca 13- 14 kg hö om dagen ( ensilage) och 6 dl Kraft. Förutom när hon går hårdträning inom trav då får hon drygt 2 kg kraft. Hon är alltid hungrig, när hon står på bal så lämnar hon den ALDRIG. Hon står vid den konstant och äter. Hon är hemsk matkär :rofl:

Så där gör min tant oxå. Spelar ingen roll om hon nyss fått hö ute innan insläpp.
Hon går in och när hon ser de andra komma in sparkar hon i väggarna ett par gånger. Äter upp kraftfodret och sen är det lugnt.
Är nog ett sätt att säga att :-Detta är min mat!

Jaa. Och jag stoppar även så att hon ska ha morgon hö i boxen medans hon får vänta på att få komma ut! Men inget hjälper.

Jag vet inte hur många gånger vi har lagat boxväggarna efter "matorgier" hos två av våra. De sparkar så det smäller om det. Det andra två står hela tiden på tre ben och viftar runt med det fjärde. En av "sparkarna" slänger också maten omkring genom att borra ner mulen och sedan slänga ut det. Hon har ett väldigt jobb sedan att hitta varje smula. En av de "trebente" har en annan ritual. Han lägger maten i en snygg rad på boxkanten där han sedan det är slut i krubban noga slickar i sig allt. Han lägger det retligt nära grannen men ändå inte så hon kan nå det trots att hon blir en giraff. När kraften är slut infaller lugnet och hö tuggas under tystnad. Det är ganska kul att stå och titta på dem. De är hur snälla som helst och skulle aldrig sparka eller något annat mot oss. Men man går inte in i boxarna just under kraftfoderätandet för vi vill inte komma ivägen för en fot.

Okej, men hon står inte och slår i någon vägg eller tycker vid en väg, utan hon står med bakbena mitt i boxen och som kickar på golvet och trampar med bakbena, eller så slår hon rakt ut i luften bakåt. Sen är det lugn och ro, ibland håller hon på med höet med har jag sett nu ;/ Asså hon stressäter nog allt för att ingen ska ta det. men hon är ledaren i hagen och allt. Och ingen kommer alls och tar hennes hö någonstans -.-

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 075
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 311
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 197
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama