Kickande häst

M

MartinaN

Kan man få en häst att förstå att han inte får kicka mot andra hästar??
Det är nämligen så att när min häst står på stallgången så vänder han upp baken mot nån häst som står i sin box...och självklart ska ju den hästen då nosa på honom, och då kickar han bak!
Även om man ska ut ur stallet för ex. en ridtur och så har man en annan häst bakom som ska med på ridturen som råkar komma för nära(nära enligt honom) bak så kickar han.
Det känns nästan som att han letar upp en häst att trycka upp baken mot för att den ska nosa, så han sedan kan kicka den och så skriker han ett pipigt skrik!!
Kna man lära bort det eller nått?? Eller har man fått en häst som ska ha en röd roset i svansen när man rider nånstans där det är mycket folk. Typ clearrounder av olika slag!

Sv: Kickande häst

Det är väl sött med en röd rosett!!??;)
Nä till viss del kan man väl lära av dem det. I stallgången skulle jag aldrig acceptera att nån av mina hästar sparkar utan där är det jag som bossar och det ska de ha helt klart för sig. Sen när man rider kan det ju kanske vara lite svårare ibland för då kan det ju helt enkalt vara så att din häst verkligen inte vill ha nån traskandes alldeles intill bakdelen... Men det brukar ju märkas innan de tänker göra nåt så man brukar väl kunna hejda det till största delen iaf.. beroende på häst..:crazy:
Men är hästen ny för både dig och stallets andra hästar så kanske han bara håller på att skaffa sig sin status i flocken så det kommer att lugna ner sig eftersom.

Senast ändrad av en moderator:

Sissan skrev:
Det är väl sött med en röd rosett!!??;)
Nä till viss del kan man väl lära av dem det. I stallgången skulle jag aldrig acceptera att nån av mina hästar sparkar utan där är det jag som bossar och det ska de ha helt klart för sig. Sen när man rider kan det ju kanske vara lite svårare ibland för då kan det ju helt enkalt vara så att din häst verkligen inte vill ha nån traskandes alldeles intill bakdelen... Men det brukar ju märkas innan de tänker göra nåt så man brukar väl kunna hejda det till största delen iaf.. beroende på häst..:crazy:
Men är hästen ny för både dig och stallets andra hästar så kanske han bara håller på att skaffa sig sin status i flocken så det kommer att lugna ner sig eftersom.

Vad kan man göra för att vänja bort det på stallgången?? När man rider, dvs. travar eller galoppar så har han inga såna tendenser. Utan det är i stallgången eller i skritt som han har tid att göra så!
Jag har ägt hästen sen september så han har vart min i 4månader. Och visst han har stått och skrikit och lite så på stallgången..,men nu har han börjat kicka rejält.

Du får helt enkelt ha honom under uppsyn hela tiden när han står på gången tills han har lärt sig. Jag tolererar INTE att ngn häst står och tjura mot ngn anna när jag är i närheten, oavsett box, bunden, hage, riding osv. Jag vill INTE komma emellan :crazy:

Vet ju inte hur du gjort eller hur det ser ut hos dig men börja med att ha en sida "fri" så du bara har en annan häst som han kan tjura mot. Sedan är du nga med att han inte backar intill (eller vad han nu gjorde) och börjar tjura mot den hästen. Ett skarpt "Nej!" och kanske stampa i marken, klappa händerna för att ta bort uppmärksamheten och direkt flytta bort honom för att sedan berömma massor.

Tycker för övrigt det är bra att ha ngt sådant ord ("nej" för min del) för det funkar även på håll sedan. Går du exvis och hämtar ngt i en annan del av stallet och han börjar igen så ryter du bara till så slutar han och du kan även berömma på håll.

Tror du det kan fungera?

the_connemara har ett mycket bra tips, lär hästen NEJ!!;)
Sen utöver the_connemaras tips så brukar jag även ha använt mig av att ha grimskaftet på hästen medans jag borstar så jag kunnat förstärka nejet med ett ryck i det när hästen hotat med att sparka.

Sissan skrev:
the_connemara har ett mycket bra tips, lär hästen NEJ!!;)
Sen utöver the_connemaras tips så brukar jag även ha använt mig av att ha grimskaftet på hästen medans jag borstar så jag kunnat förstärka nejet med ett ryck i det när hästen hotat med att sparka.

oki, ska testa det där med grimskaftet.
Det som är, är att hästen i fråga verkar tycka det är kul att göra så öronen frammåt tills nån luktar på baken då åker dom bak och så blir det en kick, för att sedan åka fram igen.
Har hållt på att säga nej och flytta bort honom. Problemet är att det är hästar på båda sidor som han kan jävlas med.
Brukar inte ha honom så ofta på stallgången då han även skrapar med hovarna tills man säger åt honom, då slutar han för några sekunder och så är det på igen. Samma med det här att backa till nån häst. När jag har flyttat ut honom igen, så står han så nån minut och så börjas det igen.
Försöker ha honom så lite som möjligt på stallgången, men ibland vill man kunna ha honom där endå, så bökigt att hålla på att lyfta hovarna och så när han står i boxen.

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 083
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 730
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 718
Senast: Tualma
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar