Kickande föl! Hur gör jag?

Z

Zambezi

När man gosar och kliar mitt föl så kan hon efter ett tag vända sig om och kicka mot en.
Det är helt på lek och inget aggressivt eller undflyende i det, men jag blir lite fundersam över hur jag ska göra.
Instinktivt tar jag ett skutt åt sidan, fast jag vet att man ju markerar sitt underläge om man flyttar sig för en häst som vänder ändan till.

Lite samma sak är det när man sitter på huk framför henne för att t ex plocka fästingar. Då tar hon ett kliv upp på en. (På samma sätt som hon kliver i matbunken, eller upp, på och i allt annat som hon vill kolla in närmre.)
Och ett sött litet fölknä mitt i nyllet ger en o-söt, svullen kran. :crazy:

Man vad gör man??? Låter henne träffa medan hon ännu är så liten att det inte gör så ont (fast nog känns det ändå ...)? Eller ska jag gorma och tjoa på henne att hon gör fel? (NÄ, det tror inte jag heller blir bra!)

Och snart är hon stor och stark ...

jag tycker inte du ska låta henne kliva på dig eller sparka dig, det kan ju bli farligt. Leka kan hon göra med andra hästar.

Om hon kliver på dig när du sitter framför så sitt inte där då. Du behöver ju inte gorma och tjoa men säg bestämt NEJ när hon sparkar.

Frambenen har jag faktiskt tagit tag i, eller petat till på och sagt ett bestämt NEJ.

Den enda gång min numera åring kickade mot mig satte jag en känga i baken på henne, lite hårt kanske en del tycker, men faktisk väldigt effektivt. Hon har aldrig nånsin lyft ett ben efter det, utom glädjeskutt.

Hade det varit min häst :confused: hade jag minsann kickat tillbax o satt henne på plats, INNAN man får göra det sen när hon är äldre och starkare. Flytta dig aldrig från hästen så. ;)
Som de andra skriver så är DU hästens ledare- leka kan hon göra med andra hästar...

Är helt orutinerad på det där med fölfasoner, men... Vad skulle hända om du puttar undan henne och säger NEJ, riktigt bestämt?
Puttandet kanske tas som lek...? :crazy:

Det där med en känga i baken är inte farligt tycker jag. Bara man vet när det är 'rätt' och 'fel' att göra det, så är det effektivt. Man är ju inte värre än vad hästarna är mot varandra i det vilda eller i hagen. :)

Om fölisen får klättra nu så klättrar den när den blir större, så det är lika bra att vara tydlig.
Fölmammor och andra vuxna hästar i hagen kan vara nog så "hårda" mot fölen när dom går över gränserna.
Enda gången min ungdom hötte med rumpan åt mig klatchade jag till honom rätt ordentligt på rumpan och han gjorde aldrig om det.

För det första tycker jag kanske inte att man skall hålla på och "gosa" med föl. Det räcker fint att man lär dem det de måste kunna (ha grimma, lyfta fötter) på ett vänligt men bestämt sätt, och utöver det låter dem vara hästar tillsammans med andra hästar (de andra hästarna i en flock är duktiga på att hjälpa dig att uppfostra fölet).

Skulle ett föl klättra på eller kicka mot mig skulle jag kicka tillbaks. Daska till fölet i rumpan, till exempel! Det är en stor fördel om du markerar NU vad som inte är tillåtet!

Jag skulle inte gosa och klia det fölet!Utan istället ha grimma på henne när jag tog bort fästingar.
Lära henne ledas bredvid mamman .Så småningom när hon ska avvänjas skall hon ha lärt sig gå i grimma och borstas bredvid mamma,jag skulle inte göra något med henne som uppmuntrar till att hon skall sparkas el.smockas.
Jag tror att genom att hålla avstånd med ömsesidig respect slipper man slå på henne,eller rättare sagt jag vet!
Om den protesterar hade jag valt att hålla under svansen i ett regält tag och under halsen tills den har lärt att stå snällt.
Alltså inget gosande tills den lärt sig förstå.

Oj,tack!Vilket erkännande från en verkligt erfaren som du! :bow:
Kan du hälsa Vamp från mig,jag har ett förflutet med hennes mor(som jag sett födas),far (som jag ridit och tränat och visat på premiering)och mormor(som jag skött om). :bow:

Stally :)

Kela aldrig med ett föl, då lri de oftast såna där bortskämda rackare som går över människor. Nästa gång hon gör dt så förflytta henne 4 meter bakåt på 0,1 sekunder, det brukar de förstå och sen undvika situationen.

Menar du att man inte ska stå och klia fölet på halsen och umgås med det alls??? :confused:
Hon är fostrad till att gå och stå i grimma från första dagen, och kan verkas och "fixas med" utan problem, så jag tycker personligen (så klart! ;)) inte att hon är så himla ofostrad.
Men nog vill jag kunna stå och klia henne när jag väljer det! Så gör jag med alla hästarna, och ingen av de vuxna kryper upp i knät på mig.
Hästar kliar ju varandra, men har en himla koll på vem som är ledare i alla fall!

Jag umgicks (och umgås fortfarande) mkt med min unghäst, även när hon var föl. Mycket gos och kila osv. och hon är en totaltrevlig häst idag utan att vara påflugen för 5 öre. Men jag sade till när hon gjorde fel när hon var liten, och det räckte.

Jaa säg ifrån ordentligt 1 gång!
Kul o ha en stor knubb på 7 år senare som hoppas upp i knät när man sätter på benskydd.(tex) ?! :crazy:
Bättre med 1 stor gång än flera små..

Lycka till ;)

Kul o ha en stor knubb på 7 år senare som hoppas upp i knät när man sätter på benskydd.(tex) ?! :crazy:

Lycka till ;)

Lycka till ;)

Jämför nu inte vad hästar gör mot varann kontra oss.
VI ÄR INTE HÄSTAR!!!
Och definitivt INTE föl.

Fölungar leker busar sprallar bits gnabbas och bråkar.
En fölunge ÄR inte elak om den får vara med jämnåriga.
Sluta tramsa med dom små och låt dom leva med sin familj istället.

Att inte stå och hålla på och kela med en unge i tidig ålder betyder INTE att ungen blir otrygg/ouppfostrad/dum.

Att en hästägare går fram till sin fölunge inbjuder till lek.
Att då i det ögonblicket slå till ungen i skallen eller nåt ÄR inte en bra metod.

Ju mer man borstar kliar ungen ju mer bitig kan den bli.

Ta en ordentlig koll i hagar med fölston som har föl.
Inte bara 5 minuter.
TITTA!! Hur gör ungarna mot varann???
Och glöm inte att DU är en människa och hästen en HÄST.
Ingen annat.

AM

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka