Mynta2
Trådstartare
Min veterinär sa hon blivit ganska nedringd här i GBG ang hundar som drabbats av detta. Inte bara stora besättningar som kennlar utan lika mycket av privatpersoner, vaccinerade som ovaccinerade då det tydligen inte ger 100%-igt skydd. Är det någon som drabbats ? Jag har det, men tydligen en mild sådan. 1 dags kikhosta med kräk-slem..fast ingen feber, slöhet, mat eller vattenvägran. Lika pigg och glad ändå. Dag 2 bara lite krax, dag 3 lite mullrande läte...Annars full fart, fast hon ska ju ta det lugnt så: inget tokspring eller liknande. Svårast med detta virus är ju att hindra grannarna att springa fram till en med sina hundar innan man ens hunnit öppna munnen och tala om att dom nog inte ska hälsa så länge hon inte är 100 kry. Sen när det gått in i huvudet så verkar dom tro hunden bär på pest ... Jag läste på SVA:s sida att det smittas genom nos-till-nos kontakt och om någon hund nyser/hostar på den andra hunden eller om dom äter ur typ samma mat/vattenskål...osv.
Fast nog undrar jag vart hon fått det ifrån eftersom vi träffar enbart ca 3-4 hundar kontenuerligt, främmande hundar hällsar vi inte på...Fast å andra sidan kanske de vi träffar träffar andra hundar..lång kedja är det nog..som slutar hos oss.
Fast nog undrar jag vart hon fått det ifrån eftersom vi träffar enbart ca 3-4 hundar kontenuerligt, främmande hundar hällsar vi inte på...Fast å andra sidan kanske de vi träffar träffar andra hundar..lång kedja är det nog..som slutar hos oss.