Kennelhosta?

Singoalla

Trådstartare
Bruce har gått och småhostat senaste dagarna varvat med någon "kräk-hostning" då och då. Jag har inte tänkt på det så värst mycket då han ofta går och naggar lite på filtar och dylikt och får i sig lite ludd i eller någon tråd som retar i halsen. Men nu har det hållit i sig några dagar så jag börjar fundera på om det är kennelhosta. Han är inte vaccinerad mot det eftersom han inte går på hunddagis eller leker i hundrastgårdar. Vad jag vet har han inte träffat några nya hundar på sistone, dock kan det ju ha hänt att han hälsat ute på promenad.

Vad göra? Jag har lagt märke till det några dagar nu. Han hostar inte alls mycket eller kraftigt utan går mer och" puffar" lite.

Bruce har gått och småhostat senaste dagarna varvat med någon "kräk-hostning" då och då. Jag har inte tänkt på det så värst mycket då han ofta går och naggar lite på filtar och dylikt och får i sig lite ludd i eller någon tråd som retar i halsen. Men nu har det hållit i sig några dagar så jag börjar fundera på om det är kennelhosta. Han är inte vaccinerad mot det eftersom han inte går på hunddagis eller leker i hundrastgårdar. Vad jag vet har han inte träffat några nya hundar på sistone, dock kan det ju ha hänt att han hälsat ute på promenad.

Vad göra? Jag har lagt märke till det några dagar nu. Han hostar inte alls mycket eller kraftigt utan går mer och" puffar" lite.
Inte så mycket. Vila. Se till så hunden får i sig vätska. Man kan ge bisolvon också, men jag vet inte om det egentligen har någon nytta.

Låter definitivt som kennelhosta.. Min hade det för några veckor sen. Jag frågade vet, de sa bara att det går över.. det blev aldrig värre än små "hostattacker" då och då, som värst hostade han upp lite slem. Tydligen finns det medicin som vet kan fixa om de har RIKTIGT jobbig hosta..

Jag tog tempen för säkerhets skull också, men den blev aldrig förhöjd. Han hostade av och till en vecka, sen bra igen.

Kom ihåg bara att ni inte ska träffa andra hundar, så de slipper få smittan.. Min vet sa att man ska ha "karantän" på 2 veckor från hundträffar efter den dagen de slutar hosta, förutom tiden de är sjuka då.

Edit: de ska tydligen tom kunna få det om de slickar på kiss tex också (sa nån till mig).. En hundhälsning räcker definitivt.

Värme, vila och kärlek :heart Ha extra koll på allmäntillstånd och andning. Om han verkar påverkad ta en temp, kennelhosta kan ibland utvecklas till lunginflammation.
Bisolvon ges för att lösa slem och göra det lättare att hosta om, om hunden har kraftigt slemmig hosta. Men det låter inte som om Bruce har det.
Han får inte träffa andra hundar på 14 dagar och tänk på att du kan böra med dig smittan på händer och kläder ifall du ska hälsa på någon som har hund.
Krya Bruce!

Liknande trådar

Kropp & Själ Får man starta en ”tolka mina Covid-symptom”-tråd? Har försökt ringa 1177 i två dagar nu men det går verkligen inte att komma fram, och...
2
Svar
28
· Visningar
4 119
Senast: Luff
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 031
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
26 987
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 619
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar