Kennelhosta, eller?!?!

rebeckasff

Trådstartare
Min lilla vovve har alla symtom på kennel hosta! MEN, vi har 3 hundar till och alla andra är pigga och glada, visar inga sjukdomstecken alls?!:confused: Eller, ja, det är vi ju glada för men kan Nina ändå ha kennelhosta? Det står överallt hur smittsamt det är osv?
Hon har feber till och från, varit uppe i 39,0. Hostar hela tiden till kräkreflexen sätter in, andas mycket snabbt och lätt men bäfftar inte andras bara genom nosen.
Hade vetrinären hemma i onsdags och då fick hon medicin mot halsinfektion, det blev bättre på torsdagen men i går, fredag, började hon få feber och andas så lätt och snabbt...
Har gått mycket halsinfektioner här tydligen och vår går är en genomfarts gård så här är mycket andra hundar än våra egna som går här...

Men man blir ju så klart jätte oroligt och man lider med henne!!
Någon som har erfarenhet av kennelhosta på bara en hund eller något förslag på vad det annars kan vara??

Tacksam för hjälp

//Orolig matte med första sjuka hunden!!

Sv: Kennelhosta, eller?!?!

Åk genast te vetrinären dedär låter som huggormsbett :eek: skynda skynda

Vår ena hund hade kenellhosta för nån månad sen men den andra hade inget alls.

Åk genast te vetrinären dedär låter som huggormsbett :eek: skynda skynda

Ormbett tror vi inte på att det är...
Dels är hon ej svullen någonstans (som om hon skulle fått ett bett) och sen är hon inte särskillt slö, det är ju en jack russel och hade hon varit trött/slö/blek eller något hade det märkts.

Och sen för det andra så har vi ju inte så mycket orm här i platta skåne... Det finns väl lite men det är ju inget vanligt..

Och för det tredje så har hon varit sjuk i 1 vecka nu och skulle det varit ett ormbett skulle hon varit jätte sjuk/död nu...:eek:

nja, kanske, men om man läser symtomer på det så stämmer det inte riktigt, hon är inte slö/allmän påverkad och som jag skrev ovan har hon varit dålig i en vecka nu så då skulle sjukdoms förloppet varit i ett allvarligt stadie...:crazy:

Har hostan avtagit något eller har det varit lika mycke hela tiden?
Har h*n varit i kontakt med andra hundar eller druckit ur någon annans vatten? Eller någon som druckit ur erat vatten?

Hur yttrade det sig på er då?
Min är ju inte allmän påverkad, hon är pigg och glad men springer hon förmycket börjar hon hosta direkt..
Men det är inte så lätt att hålla en 1½ årig jack russel stilla hela tiden...;)

Pratade med mammas vännina (som jobbar på smådjurs klinik) och hon sa att så länge hon dricker, är feberfri (vilket hon var i morse) och annars beteer sig som vanligt så får vi "ha is i magen".
Hals infektioner kan vara långdragna och att hon andas så lätt som hon gör kan vara ett sätt hon själv kommit på att andas på så att hon inte hostar...?
Man vet ju själv när man är rosslig i halsen att man inte vill djupandas för då börjar det direkt igen...

Ja, som jag skrev så är vår gård en genomfarts gård och det är väldigt många som promenerar med sina hundar här... Och eftersom våra altid är lösa springer dom ju gärna fram och hälsar på passerade... Speciellt Nina eftersom hon är övertygad om att alla som går här kommer bara för att hälsa på henne :D

Haha :)
Vi fick de på vår lilla, han var ca 10-12 månader när han fick det. Och de var från en hundutställning :p

Men de kan ju smittas genom vattenskålar eller om dom träffar andra hundar. (Någon kan ju rätta mig om jag har fel men de är så jag hört iaf).

Men om man säger såhär då, har hostan gått ner eller har det blivit värre?
Vår hade det i ca 2 veckor, men lite till och från.. Ibland hosta han kanske bara 1-3 gånger en dag och jätte mycket en annan. Men det försvann av sig själv.
Han hade ingen feber och var inte för det mesta som vanlig, lika pigg och sådär.

Tycker att hostan har blivit lite bättre, men om det är pga antibiotikan, eller för att hon "tar det lugnt" eller om det är pga hennes sett att andas vet jag ju inte :crazy:

Men som sagt, hon är ju lättandad hela tiden, springer hon efter någon av de andra hundarna hostar hon (tills hon klöks) men i övrigt är hon ju pigg och allert som vanligt...

Men man lider ju av att se hur hon andas...! Ser jobbigt ut, man vill liksom bara andas för hennes skull..

Men, vi får väl avvakta och se hur det blir...

Nu går hon på wiskas, oboj och glass diet :p Hon skulle kunna vara sjuk läääänge för hennes skull bara man fick den goda maten :angel:

Hum. Men de låter ju nästan som det är kennelhosta iaf. Jag kan inte komma på något annat.
Om det blir värre eller om de inte är borta inom typ nån vecka kanske du ska kolla upp det :)

Haha, lät ju som riktig lyxmat ;)

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
564
Senast: Lillefrun
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 357
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 065
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 370
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Gamla hösilagebollar