Kemtvätta sammetsgardiner?

Hagens_Zorba

Trådstartare
Jag har några längder sammetsgardiner som är fulla med katthår.
Tänkte om det ev går att kemtvätta dessa eller blir de förstörda då?
Vatten tål de garanterat inte och jag vill inte riskera att de förstörs, de var svindyra... Någon med erfarenhet? Vad gör dom eg på kemtvätten? :)

Sv: Kemtvätta sammetsgardiner?

Äkta sammet ska kemtvättas eller bara borstas av.
I Det läget hade jag nog valt att borsta dem, med klädrulle eller något (ja, det lär ta tid).

Sv: Kemtvätta sammetsgardiner?

Äkta sammet ska kemtvättas eller bara borstas av.
I Det läget hade jag nog valt att borsta dem, med klädrulle eller något (ja, det lär ta tid).

Det beror helt på vad det är för sammet. Ren bomullsammet brukar kunna gå att tvätta. Tror vissa sorter tom klara 60 grader i maskin. Men man måste kolla på en liten bit av tyget först. På en gardin kan man tex klippa av en liten bit av uppfållningen där bak och mäta hur stor biten är, sedan tvättar man den först för hand, låter den torka och mäter biten när den torkat för att kolla krympning. Besiktigar okulärt och jämför med den otvättade gardinen för att kontrollera om den ändrat färg eller struktur

Har den klarat handtvätten utan anmärkning kan man testa att tvätta biten i olika tvättprogram ( zickzacka längs kanterna först så att det inte trasar upp sig) och börja med det snällaste programmet på maskinen. tex ylleprogrammet 30 grader.

Jag har själv gardiner i bomullssammet som tål 40 grader i tvättmaskin och som tvättats många gånger och är lika fina som när de var nya.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag köpte en underbar kavaj i vintras. Jag har en kavaj (och även en del andra plagg) från samma märke sedan tidigare, som tvättas i 30...
Svar
2
· Visningar
1 048
Senast: Liten
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 001
Senast: _Taggis_
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 997
Senast: Cattis_E
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 144
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka