Kemisk kastrering?

Cut3Leo

Trådstartare
Hej! Jag har hört ngt om detta. Finns det? Hur funkar det? Någon som testat? Berätta det ni vet!

Mvh Michaela
 
Sv: Kemisk kastrering?

Man ger hunden en p-spruta (som regel Promon) som innehåller medroxiprogesteron. Det dämpar testosteronhalten s a s. Hunden är dock fullt kapabel att producera valpar!

P-sprutan funkar dock alldeles utmärkt för att hindra tikar från att bli dräktiga. ;)
 
Sv: Kemisk kastrering?

Cut3Leo skrev:
Hej! Jag har hört ngt om detta. Finns det? Hur funkar det? Någon som testat? Berätta det ni vet!

Mvh Michaela

Vi står inför en kastrering av vår hund. Vi hoppas att det skall göra honom lugnare. Inför detta så ringde jag runt till några av de större klinikerna för att kolla alternativ och priser.

Det jag då hört i från olika vet är att man avråder från sk kemisk kastration. Man använder då i regel Promon. Det tar inte bort, men det dämpar. Men resultatet är lite som Lotto och man rekommenderar alltså operation i stället.

Men det är nåt nytt på G hörde jag, men det är inte tillåtet i Sverige än. Fick tyvärr inte veta så mycket mer. Lät som om det skall vara ett bättre alternativ än Promon i alla fall.
 
Sv: Kemisk kastrering?

funkade inte på min pudel i alla fall så det blev kastrering ändå :) (inför flytt till hem med tik)
 
Sv: Kemisk kastrering?

Pojkvännens föräldrar har en Border Terrier som det funkade alldeles utmärkt på. Han lugnade ner sig betydligt och hanhundsagressiviteten minskade kraftigt. Och trots att det borde ha gått ur kroppen vid det här laget så är han fortf lugn och trevlig. Antar att det som behövdes var att bryta den negativa trenden han var inne i.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 745
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 806
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Vi har skaffat en tik och i familjen finns en hane som snart fyller 10 år. Första löpet var påfrestande för både människor och hundar i...
Svar
7
· Visningar
541
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
762
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp