Kemisk kastrering

Aslan

Trådstartare
Vad finns det för alternativ? Vilka är dom vanligaste biverkningar? Hur många är det som det blivit lyckat för och hur många har fått en negativ effekt?

Berätta ALLT ni vet och all information ni sitter inne med! Jag är otroligt nyfiken då jag idag kom i kontakt med en kompis som funderar på att göra detta på sin hane då det är osäkert om han ska användas i avel.

Hanen i fråga kan även rida på andra hanar. Kan en kastrering avhjälpa sådana typer av problem? Självklart accepteras inte problemet av ägaren.

Sv: Kemisk kastrering

Vad finns det för alternativ? Vilka är dom vanligaste biverkningar? Hur många är det som det blivit lyckat för och hur många har fått en negativ effekt?

Berätta ALLT ni vet och all information ni sitter inne med! Jag är otroligt nyfiken då jag idag kom i kontakt med en kompis som funderar på att göra detta på sin hane då det är osäkert om han ska användas i avel.

Hanen i fråga kan även rida på andra hanar. Kan en kastrering avhjälpa sådana typer av problem? Självklart accepteras inte problemet av ägaren.

Jag känner till en "sexdåre" vars ägare lät kastrera hunden kemiskt. På den hunden blev det en minimal skillnad. Och då ägaren vägrade operativ kastrering är denna hund fortfarande en "sexdåre". Inga biverkningar noterades.

En annan hund jag känner till blev kemiskt kastrerad blev pga problem med utfall mot andra hundar. Eftersom den kemiska kastreringen hade viss verkan lät ägaren kastrera hunden operativt. Inte här noterades några biverkningar.

Det finns säkert flera andra som har andra erfarenheter.

Jag har kastrerade min blandras och märker inte heller någon skillnad på honom då han i vissa fall kan ha problem med andra hundar men det var inte av den anledningen jag kastrerade honom. Jag tror personligen inte att man kan få bort ett problem beteende genom kastration. Men ridande? Det är svårt när man inte vet vad det beror på.

Överlag så är jag intresserad då jag inte ens visste att alternativet kemisk kastrering fanns (snacka om att vara efter.. :grin:) så jag är nyfiken på allt som berör detta! Erfarenheter och information är välkommet!

Jag provade kemisk kastrering på min "kåtbock" innan jag bestämde mig för att knipsa på riktigt.
Han var som okastrerad helt omöjlig att gå med när det fanns löptikar i närheten.

För oss så fungerade det jättebra. Tog ungefär en vecka innan det gav full effekt. Vi bodde då i närheten av en kennel och vi visste ca 2 veckor innan tikarnas ägare att dom skulle löpa. Min hane låg då vid ytterdörren och formligen skrek,dygnet runt. Inte så skoj när klockan är 04 på morgonen.:crazy:

Jag var lite osäker på om jag skulle ha honom i avel och då var det kanon att prova på kemisk väg. Då kan man ju ångra sig,det kan du ju inte göra om du tagit bort kulorna.

Effekten satt i ungefär 5-6 månader och därefter fick han en till spruta för att efter det bli av med kulorna för gott. Veterinären rekomenderade att man sprutade max 3 gånger.

Det vi fick veta var att det kunde bli problem med prostatan men det kollades alltid innan sprutning. Vi fick en helt annan hund och jag är väldigt tacksam att vi provade.

På den utbildning jag rätt nyligen gjort, pratades det om att den kemiska kastreringen låg närmare en riktig kastrering än vad p-sprutan gör.
Typ att ville du se hur din hund skulle bli i kastrerad form, släng in ett chip.

Sen är ju det här med hormoner en vetenskap i sig, min lärare påstod att eftersom testosteronproduktionen minskade borde det påverka könsdriften, men enbart könsdriften.
K Svartberg däremot hävdar ju att testosteron är ett aggressionshormon. Därom tvista de lärda.

Men jag är helt inne på din tanke, vet man inte varför hunden rider är det ju svårt att göra nåt åt. Då kanske chipet gör varken till eller ifrån.

Vi provade det på våran, han är inte omöjlig men dryg utan någon påverkan. Med den kemiska kastrationen brydde han sig mindre om att lukta på tikarna och mer om att leka så för oss var det helt klart ett lyft. Vi kommer att ta kulorna förr eller senare, just nu passar det bara inte och det är inte akut läge och han är fullt hanterbar och fungerar med andra hundar, bara en aning för intensiv och tappar koncentrationen om man är tillsammans med löptikar. I hans fall skulle det säkert gå att lösa med mer träning men med tanke på hans problem så ska han inte i aveln hur som helst...

Andledningen till att jag har tvekat till kastration har varit hans problem med käken, han är svår att få ner en lufttub när de ska söva och alltså ville jag veta att en kastration verkligen skulle ge något om man ändå skulle riskera med en operation. Nu vet jag att han blir mer tillfreds med livet och umgås ännu bättra med andra hundar så det ligger på "ska göra listan" :D

Vi fick det förklarat som att det fanns två varianter, en som tillförde österogen så att nivåerna jämnades ut (p-spruta?) och en som minskade testosteronproduktionen. Vi valde nummer två eftersom vi ville ha samma effekt som av kirurgisk kastration.
Vi märkte inga biverkningar och han blev lugnare med löptikar och sedan vi kastrerat på riktigt känns det också som om han inte är lika osäker med andra hanhundar.

Kemisk kastration förknippar jag med ett permanent resultat, så är ju inte fallet här.

Det finns framförallt två preparat tillgängliga i Sverige, Promon och Suprelorinchip.

Både Suprelorinchippet och Promonsprutan verkar genom att hämma utsöndringen av reproduktionshormon från hypofysen, dock på lite olika vägar!

Promon tillför inte östrogen.

Båda metoderna fungerar ofta bra - Promon ges med tätare intervall än Suprelorin och båda preparaten har olika lång effekt hos olika individer.

Promon är förknippat med biverkningar hos framförallt tikar (detta är ju eg en p-spruta för hondjur); ökad risk för förändringar i livmoder och juvertumörer finns med bland rapporterna. Ökad aptit och fetma är en risk (som ju även kommer med en riktig kastration). Ökad benägenhet att utveckla diabetes är en annan, otrevlig risk.

Suprelorin kan ibland ge en period med ökad könsdrift - det kan sitta i i några veckor och vara ganska besvärligt. Testiklarna minskar i storlek och kan i sällsynta fall knata upp i inguinalkanalen.

Båda preparaten är reversivbla, dvs effekten avtar efter hand, men de kan ge problem om man tänker sig använda hunden i avel längre fram.

Vilka effekter, utöver minskad könsdrift, som uppnås varierar stort. Många beteenden som ägaren tror är hanhundsbeteende är antingen så befästa att lite testosteron hit eller dit inte spelar någon roll eller så var problemet ett helt annat, ofta inlärnings/träningsbaserat.

Hej! Jag har en hanhund som jag har kemiskt kastrerat i två omgångar. Det har gett mkt bra resultat. Det tar ett par veckor innan man ser skillnad. Det har har haft problem med är viktuppgång på hunden. Men är man uppmärksam så behöver inte viktuppgången bli så stor. Jag ska i veckan åter göra en ny kemisk kastrering på honom. Kan väl bara säga att jag har bara positiva saker att säga om kemisk katrering. Kan rekommendera detts starkt!

Jag har två ggr använt Suprelorin på två olika hanar. Just för de då bodde här en tid (har bara tikar).
Båda gångerna har det fungerat jättebra och de har utan problem kunnat umgås med löptikar. Lite lukt mm har de haft för sig, men absolut ingen som varit jobbigt.
Däremot som tanten skriver så kan de bli jobbiga 2-3 veckor efter chipet blivit insatt, både med högre könsdrift och även mer studdiga över lag.
En av mina visade detta, men var som att vända på en hand när det gick över.

Liknande trådar

Hundhälsa Börjar inse att det inte är riktigt hållbart att ha två intakta hudar hemma av olika kön. Även om vi separerade dem ett par dagar före...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 422
Senast: Masse
·
Övr. Hund Har en hund som blir 2 år i sommar, han är extremt fixerad vid att nosa/följa lukter och det är ett stort problem så fort vi går ut...
Svar
6
· Visningar
1 558
Senast: Barrow
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 426
Senast: Migo
·
Hundträning Jag har mina teorier om detta och tränar mina hundar på det sätt som jag tror ska kunna leda till min målbild. Men sen jag blev...
2
Svar
31
· Visningar
5 360
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025