Kemi-kunniga

Sv: Kemi-kunniga

Du har rätt, jag är för trött och räknade fel. Rotade till det där minustecknet åt fel håll i huvudet.
Jag tror det är en nitritjon och då är oxidatioonstalet precis som du skriver 5.
 
Sv: Kemi-kunniga

Ändrar mig igen ;)
I nitritjonen har kvävet oxidationstalet +3
Om vi gör en oladdad molekyl av den
NaNO2 så har syret -2 det ger 4 st - laddningar
Na har +1 det ger 3 - laddningar kvar
N får då +3
Man ska inte hålla på med sådant här när man är för trött borde inte skrivit igår utan sovit.
 
Sv: Kemi-kunniga

Jag håller med dig, fattar inte varför det blev så krångligt.
Det var nog för att formeln inte är skriven med siffran i rätt storlek och nedsänkt. Men det kan ju vara jobbigt ibland. Det blev mkt bättre med natriumnitrit i stället då ser man ju utan att behöva tänka att kvävet blir +3.
 
Sv: Kemi-kunniga

Kl

Nu behöver vi lite mer hjälp, delar upp det i två inlägg för är lite text ;


Vilka av följande är blandningar?
koldioxid
luft
syrgas
brons
mjölk
salt
saltvatten
silver
vatten
granit

Brons är ju en legering, räknas det som blandning? Mjölk är ju en emulsion men det är väl inte en blandning? Vatten måste väl vara en blandning? Och salt?

Vilka av följande består av ett rent ämne?
koldioxid
luft
syrgas
brons
mjölk
salt
saltvatten
silver
vatten
granit

Skojigt! Det jag tror att dom frågar om är ju om grejorna består av bara 1 grundämne eller flera :). Så nyckeln till frågan är egentligen: går det att hitta i det periodiska systemet?

Koldioxid = Nej, består av flera (kol och två syre)
Luft = Nej, består av massor av olika
Syrgas = Ja! (syre)
Brons = Nej, består av flera
Mjölk = Nej, består av massor av olika
Salt = Nej, det är snarare en "form". Finns många salter :)!
Saltvatten = Nej, se ovan.
Silver = Ja!
Vatten = Nej, består av flera (syre och två väte)
Granit = Nej, består av massor

Måste dock säga att det var dåligt formulerade frågor.
 
Sv: Kemi-kunniga

Jag förstår inte riktigt hur du menar men håller med dig om att en del frågor är lite konstiga.

En blandning är helt enkelt en blandning av olika kemiska ämnen. Den består alltså av flera olika sorters molekyler. Luft tex är en blandning eftersom det bla består av kvävgas-, koldioxid-, syrgasmolekyler mfl.

Ett rent ämne är att ämne som består av samma slags atomer eller molekyler. Koldioxid är alltså ett rent ämne eftersom det består av koldioxidmolekyler. Men det är också en kemisk förening av grundämnena kol och syre. I det periodiska systemet hittar man endast grundämnen. Alla rena ämnen finns alltså inte med i det periodiska systemet.
 
Sv: Kemi-kunniga

Jag tror de menar blandning kontra "typ" lösning och då anser jag att
luft
brons
mjölk
granit
är blandingar
 
Sv: Kemi-kunniga

Jag tror de menar blandning kontra "typ" lösning och då anser jag att
luft
brons
mjölk
granit
är blandingar

Det är möjligt.
Vad ska då tex salt vara det är ju ingen blandning eller lösning?
Om de nu menar saltet natriumklorid i fast form vilket är det jag tänker på när jag läser ordet salt. Silver är ju inte heller blandning eller lösning (såvida de menar rent silver).
 
Sv: Kemi-kunniga

Vilka "taskiga", ospecifika frågor!

Det hade varit mer lämpligt att fråga vilka av dessa är kemiska föreningar, och vilka är rena grundämnen.

Frågar man efter "blandning" så kan det både vara legering, blandningar av olika molekyler, men också blandade ämnen som har skapat nya föreningar...
 
Sv: Kemi-kunniga

Jag förstår inte riktigt hur du menar men håller med dig om att en del frågor är lite konstiga.

En blandning är helt enkelt en blandning av olika kemiska ämnen. Den består alltså av flera olika sorters molekyler. Luft tex är en blandning eftersom det bla består av kvävgas-, koldioxid-, syrgasmolekyler mfl.

Ett rent ämne är att ämne som består av samma slags atomer eller molekyler. Koldioxid är alltså ett rent ämne eftersom det består av koldioxidmolekyler. Men det är också en kemisk förening av grundämnena kol och syre. I det periodiska systemet hittar man endast grundämnen. Alla rena ämnen finns alltså inte med i det periodiska systemet.

Hmm, i min värld är ett rent ämne = grundämne. Dåliga frågor som sagt ^^.
 
Sv: Kemi-kunniga

När man ser de här frågorna förstår man varför många avskyr kemi. Snacka om att göra saken extremt svår :(
 
Sv: Kemi-kunniga

kl

4 nya frågor :D
1. kemiska formeln för jonföreningen innehållande koppar(2+)joner och kloridjoner
2. fullständiga systematiska namnet med prefix (mono utelämnas) för föreningen BCl3 (oxidationstal behöver inte vara med)
3. fullständiga systematiska namnet med prefix (mono utelämnas) för den sammansatta jonen NO2- (behöver inte ha oxidationstal med här heller)
4. fullständiga systematiska namnet med prefix (mono utelämnas) för den sammansatta jonen Ag(NH3)2+

1. Cu(II)Cl ? Fast det känns inte rätt.
2. Bortriklorid? Fast är det verkligen det systematiska namnet? Är det inte det trivala?
3. Kvävedioxid är ju NO2, men vad menas med -tecknet? Blir det ngt annat då?
4. Diamminesilver? Men heter det så på svenska?
 
Sv: Kemi-kunniga

Kan inte din syrra få lite extrahjälp av läraren? Att få hjälp av buke på nån enstaka fråga man kört fast på kan ju vara bra, men det känns som ganska många frågor så hon kanske behöver lite mer förklaringar än vad hon kan få här?
 
Sv: Kemi-kunniga

Det kan hon säkert. Jag tycker iofs också att det är rätt intressant själv så har inget emot att lära mig det jag med.
 
Sv: Kemi-kunniga

4 nya frågor :D
1. kemiska formeln för jonföreningen innehållande koppar(2+)joner och kloridjoner
2. fullständiga systematiska namnet med prefix (mono utelämnas) för föreningen BCl3 (oxidationstal behöver inte vara med)
3. fullständiga systematiska namnet med prefix (mono utelämnas) för den sammansatta jonen NO2- (behöver inte ha oxidationstal med här heller)
4. fullständiga systematiska namnet med prefix (mono utelämnas) för den sammansatta jonen Ag(NH3)2+

1. Nu har du blandat ihop oxidationstal och jonladdningar väl? För att lösa uppgiften behöver du veta vilken laddning de två jonerna (koppar och klorid) komemr att ha i blandingen. Du bör tidigt i din kemiutbildning fått reda på att klor endast kan få laddningen minus ett och kloridjonen därför är Cl-. Om du då har en Cu2+ jon som tillsammans ska bilda en förening så krävs ju två Cl-joner för varje Cu2+ jon för att skapa en neutral atom. Alltså blir det Cu2+ + 2Cl- --> CuCl2.

2. Bortriklorid hade jag sagt var det systematiska namnet, men jag hade behövt läsa avsnittet om namngivning i den boken för att vara säker.

3. Minustalet står ju för att det är en jon du har. Det vill säga (lite förenklat) en laddad atom. Syre får ju laddningen minus 2 i jonform och du har ju två syren i atomen. -2+-2=-4 Kväve kan ha laddningen +3 eller +2. Minusteckenet efter jonen talar i själva verket om för dig att du har en jon med laddningen minus ett. Varför du i detta fall har laddningen +3 på själva kväveatomen. -4+3=-1.
Kväve bildar antingen nitrat eller nitritjoner. I detta fall har du en Nitrijon. Kanske är det svaret dioxynitrit de frågar efter...

4. Jo, diaminsilverjon låter korrekt.

Men bästa sättet att lära är nog att läsa kapitlet i boken det handlar om innan frågorna. I detta fallet bör du läsa på om namngivning och jonladdningar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp