Kelpiejakt!

Carolininen

Trådstartare
Jag postade en rasväljartråd för nån vecka sedan där jag från början var nyfiken på Malle. Efter den tråden har jag/vi vänt blicken mot Kelpien och känner mer och mer att rasen kan vara rätt för oss.
Såååå nu börjar jobbet med att hitta först en lämplig kennel och sen sikta in sig på en framtida kull.
Rasen är helt ny för oss och jag kan inget om linjer osv.
Är det nån som kan rasen som kan ge mig en spark i rätt riktning?
Den tilltänkta hunden ska framförallt bli en duktig lydnadshund. Den ska ha mycket motor. Hälsa och mentalitet är prio ett och bör även vara det för uppfödaren.
Uppfödaren får helst vara engagerad och stöttande eftersom det blir min första brukshund.
Färgen är såklart inte viktigast men gärna en svart eller black and tan.

Ja jag vet jag är lat men jag tänker att är det nånstans man kan ta en genväg så är det här på buke;)

När jag letade uppfödare för några år sedan innan jag köpte min kelpie, som nu är drygt 2 år, tittade jag igenom uppfödarlistan på svekk's hemsida. Har du hittat dit?
Där satt jag och tittade och läste på hemsidor och försökte klura ut vilka uppfödare som verkade intressanta, som verkade vilja föda upp den typen av hund som jag ville ha.
Sen studerade jag hunddata och avelsdata i timmar!! ;) och pratade och diskuterade och fick råd och tips av en träningskompis med kelpie (som finns här på buke faktiskt, vi får se om hon hittar hit).

Börja med att besöka en stor hundutställning (Sthlm = dec, Gbg = jan) och träffa de kelpies som ställs ut. Kolla på rasklubbens web site angående vilka hälsotester de rekommenderar. Förmodligen finns även en uppfödarlista där. Mentaliteten på kelpie varierar väldigt så var noga med att kolla om de gått MH och ev MT, och då bör du även kolla hur det har gått. De bör ha höga poäng på bl a de moment som ingår i början, typ hälsa på främmande personer. Skottfasta bör de vara, etta eller tvåa på det momentet. Gå in och kolla på ett antal kennlars web sites och kolla om deras uppfödning tävlas i lydnad och/eller bruks och/eller agility, rallylydnad, vallning osv. Du kan även gå in på SKK Hunddata och enbart skriva i ett kennelnamn, då får du upp alla hundar från den kenneln på lista och kan sen gå in på enskild hund om du vill. Du kan även gå in på SBK tävling och söka resultat på kelpie under en viss tid, då ser du från vilka kennlar de tävlande kommer. Se sedan ut några kennlar och besök dem när de inte har valpar, se om personkemi med dig o kennelägaren stämmer, det är också viktigt. Är hundarna trevliga, kommer fram o hälsar och slappnar sen av eller står de och skäller hela tiden. Lycka till och låt det ta tid att undersöka!

När jag letade uppfödare för några år sedan innan jag köpte min kelpie, som nu är drygt 2 år, tittade jag igenom uppfödarlistan på svekk's hemsida. Har du hittat dit?
Där satt jag och tittade och läste på hemsidor och försökte klura ut vilka uppfödare som verkade intressanta, som verkade vilja föda upp den typen av hund som jag ville ha.
Sen studerade jag hunddata och avelsdata i timmar!! ;) och pratade och diskuterade och fick råd och tips av en träningskompis med kelpie (som finns här på buke faktiskt, vi får se om hon hittar hit).

Ja jag har börjat i den ändan också. Tycker dessvärre inte hemsidorna ger så mycket. Tex hos min nuvarande ras har jag ganska bra koll på rykten om uppfödare och man har ju i flera år sett vad för hundar som kommer från vilken uppfödare. Det är lite den känslan jag vill åt. Den önskar jag att jag hade när jag skaffade min nuvarande.

Börja med att besöka en stor hundutställning (Sthlm = dec, Gbg = jan) och träffa de kelpies som ställs ut. Kolla på rasklubbens web site angående vilka hälsotester de rekommenderar. Förmodligen finns även en uppfödarlista där. Mentaliteten på kelpie varierar väldigt så var noga med att kolla om de gått MH och ev MT, och då bör du även kolla hur det har gått. De bör ha höga poäng på bl a de moment som ingår i början, typ hälsa på främmande personer. Skottfasta bör de vara, etta eller tvåa på det momentet. Gå in och kolla på ett antal kennlars web sites och kolla om deras uppfödning tävlas i lydnad och/eller bruks och/eller agility, rallylydnad, vallning osv. Du kan även gå in på SKK Hunddata och enbart skriva i ett kennelnamn, då får du upp alla hundar från den kenneln på lista och kan sen gå in på enskild hund om du vill. Du kan även gå in på SBK tävling och söka resultat på kelpie under en viss tid, då ser du från vilka kennlar de tävlande kommer. Se sedan ut några kennlar och besök dem när de inte har valpar, se om personkemi med dig o kennelägaren stämmer, det är också viktigt. Är hundarna trevliga, kommer fram o hälsar och slappnar sen av eller står de och skäller hela tiden. Lycka till och låt det ta tid att undersöka!

Visste inte att man kunde söka enbart på kennelnamn på hunddata! Ska kollas genast!

Jag postade en rasväljartråd för nån vecka sedan där jag från början var nyfiken på Malle. Efter den tråden har jag/vi vänt blicken mot Kelpien och känner mer och mer att rasen kan vara rätt för oss.
Såååå nu börjar jobbet med att hitta först en lämplig kennel och sen sikta in sig på en framtida kull.
Rasen är helt ny för oss och jag kan inget om linjer osv.
Är det nån som kan rasen som kan ge mig en spark i rätt riktning?
Den tilltänkta hunden ska framförallt bli en duktig lydnadshund. Den ska ha mycket motor. Hälsa och mentalitet är prio ett och bör även vara det för uppfödaren.
Uppfödaren får helst vara engagerad och stöttande eftersom det blir min första brukshund.
Färgen är såklart inte viktigast men gärna en svart eller black and tan.

Ja jag vet jag är lat men jag tänker att är det nånstans man kan ta en genväg så är det här på buke;)

Första frågan du får ställa dig är nog om du vill ha en vallningsavlad (t ex Evallen) eller bruksavlad (gamla linjer från t ex Nemårs och Glimmergruvans). Vill du ha en bruksavlad får du nästan stryka tanken på en black & tan, de förekommer nästan bara hos dem som avlar mot vallning. Några uppfödare blandar linjer och det är väl där man har störst chans att få tag på en arbetsvillig tantecknad hund. De jag har träffat som varit vallningsavlade har oftare skotträdslor och har svårare att koncentrera sig längre stunder (syns sällan på bruksprov men vanligare inom rally och agility). De bruksavlade kan istället ha större skärpa och är kanske något mindre socialt intresserade. Men oftast är kelpies ena glada skitar :D.

Jag har två hundar från samma uppfödare som Tant Agda och jag är mycket nöjd. Men det finns även andra uppfödare som jag hade kunnat tänka mig att köpa av. De avlar på i princip samma typer av hundar så där kan man nästan välja efter vilken person man gillar mest.

Är denna människa jag? :)

Jag håller med flera föregående talare. Kolla på kelpieklubbens hemsida på uppfödarlistorna, bestäm vad du vill ha för typ av kelpie (vall eller bruksavlad), kolla vad ev uppfödares hundar gjort (många har mer eller mindre utförlig statistik över sina kullar på hemsidan). Kolla så att hundarna har ok mh (skottfasta, inga kvarstående rädslor, hyfsat sociala), kolla så minst föräldrardjuren är korade. Om inte så kräv en väldigt bra förklaring.

Ska du ha en brukshund så skulle jag hellre titta efter brukstävlingar i närheten och åka och titta på de kelpies som tävlar, säger mer om en hund än 5 min i utställningsringen. Även om det där kanske är fler på samma plats. Det ena utesluter inte det andra såklart!

Jag har en social, skottfast black tan tik, hon har syskon som är både black tan, svart och bruna.

Åk hellre på tävlingar än utställning för att få se hundarna i arbete. Det finns som sagt olika typer så bestäm vilken typ du vill ha först.

Nu är väl Kelpie ganska sammanhållna men om man är ute efter en hund att jobba med så är väl kanske inte de stora utställningsmässorna alltid rätt plats att börja på..
Bättre att kolla efter någon tävling där det finns ett gäng anmälda, eller något rasevenemang med betoning på arbete.

Nu är väl Kelpie ganska sammanhållna men om man är ute efter en hund att jobba med så är väl kanske inte de stora utställningsmässorna alltid rätt plats att börja på..
Bättre att kolla efter någon tävling där det finns ett gäng anmälda, eller något rasevenemang med betoning på arbete.

Håller med... Är inte så taggad på utställningar.
Har faktiskt en vän som tävlar sin Kelpie i Elitlydnad och det finns ytterligare en i klubben i samma klass. Dessa två hundar har jag ju sett jobba på nära håll.
Jag gillar deras sätt mycket men hur är det att leva med en Kelpie i familjen?

På utställningar är det ofta lydnads-, agility- och ibland rallylydnadstävlingar också utöver utställning. På någon utställning jag varit på har det även varit uppvisningar av olika slag.

Håller med... Är inte så taggad på utställningar.
Har faktiskt en vän som tävlar sin Kelpie i Elitlydnad och det finns ytterligare en i klubben i samma klass. Dessa två hundar har jag ju sett jobba på nära håll.
Jag gillar deras sätt mycket men hur är det att leva med en Kelpie i familjen?

Mycket enkelt tycker jag. Kelpies är rätt okomplicerade hundar. Lätta att få lydiga, tar inte för mycket plats, hårar inte överdrivet mycket. Dock så är de ju rätt aktiva hundar, som rena sällskapshundar är de inte så bra. Och så reagerar de snabbt och ibland ganska stort jämfört med andra raser.

En del påstår att det är just vallningen i hunden som gör att den är så bra. Jag håller inte med.

Jaha... Men mår inte hunden dåligt om den inte får valla?

Jag har tjuvkikat på min väns hunds stamtavla och såg att hans far var från Glimmergruvan.

De kennlar vars hemsidor jag varit inne på är ganska dåliga på att beskriva vilka valpköpare de söker.

Jag hittade en intressant kennel tex men de skrev bara att deras hundar inte lämpade sig som första brukshund. Vilket det ju blir för mig.
Det blir lite konstigt tycker jag....

Mycket enkelt tycker jag. Kelpies är rätt okomplicerade hundar. Lätta att få lydiga, tar inte för mycket plats, hårar inte överdrivet mycket. Dock så är de ju rätt aktiva hundar, som rena sällskapshundar är de inte så bra. Och så reagerar de snabbt och ibland ganska stort jämfört med andra raser.

Det kommer ju inte att bli en ren sällskapshund men den får gärna vara avslappnad bland folk eftersom vi har en stor familj som ofta är här och mycket barn som kommer hit o leker med våra barn.
(Självklart finns det tydliga regler ang att hunden lämnas ifred.)

Jag har en kelpietik och enklare hund får man leta efter. Gillar folk, hundar katter och det mesta man kan komma på. Väldigt samarbetsvillig och vill göra rätt. Jagar inte och har kommit på inkallning sedan 8 veckors ålder. Skulle säga att det är en utmärkt första brukshund. Hon är väldigt mjuk vilket innebär att jag har fått jobba mycket på att hon ska våga ta för sig och gärna vara lite "olydig". ;)

Jaha... Men mår inte hunden dåligt om den inte får valla?

Jag har tjuvkikat på min väns hunds stamtavla och såg att hans far var från Glimmergruvan.

De kennlar vars hemsidor jag varit inne på är ganska dåliga på att beskriva vilka valpköpare de söker.

Jag hittade en intressant kennel tex men de skrev bara att deras hundar inte lämpade sig som första brukshund. Vilket det ju blir för mig.
Det blir lite konstigt tycker jag....

Nej de är inte renodlade vallhundar som BC och WK. Så de blir nöjda med annan aktivitet.

Jag köpte också kelpie som första brukshund. Hade haft en schäferblandis och en oreggad labbe innan. Jag tycker tvärtom att det är en alldeles utmärkt första brukshund eftersom den är så enkel att ha och göra med. Det finns inte heller så många riktigt dåliga kelpies. En del medelmåttor ja, men ytterst få skräphundar. Det enda som kan göra dem "svåra" är att de är otroligt kvicka i sina reaktioner jämfört med t ex labbe, och att de oftast är ganska veka dvs lär sig saker (både bra och dåliga) fort. Men är man bara lite engagerad i sin hund så är det oftast inte något problem.

Det kommer ju inte att bli en ren sällskapshund men den får gärna vara avslappnad bland folk eftersom vi har en stor familj som ofta är här och mycket barn som kommer hit o leker med våra barn.
(Självklart finns det tydliga regler ang att hunden lämnas ifred.)

Vi har också en del folk här och det är inga problem. Ena hunden gillar inte barn nåt vidare men han har fått lära sig att acceptera dem och barnen har fått lära sig att de inte behöver krama just den hunden. Andra hunden är bara jobbig på det sättet att han vill sitta i knät på gästerna men det är ju bara att putta undan honom när han blir för närgången. Jag upplever inte alls att de går igång på att barnen springer och leker med varandra. Däremot så kan inte gäster ta med sina egna hundar hur som helst. Ena hunden funkar med alla andra snälla hundar oavsett kön (men uppför de sig illa så åker de på en propp). Andra hunden vill inte ha främmande hanhundar för nära sig. Tikar går bra för de är ena riktiga tjejtjusare. Tikarna i rasen är ofta mer förlåtande, men det finns inga garantier.

Det är mycket få kelpies som vallar (då pratar jag om A. kelpie, inte Working kelpie), jag har provat på några enstaka gånger med min men jag vet många som aldrig har varit i närheten av får :)
Sen finns det, som någon skrev, uppfödare som valt att rikta sin avel åt det hållet och inte åt bruks/lydnads/agility hållet. Evallens har nämnts, hårdehall är en annan som avlar mest på vallegenskaper.

Om mentalitet är viktigt för dej leta efter uppfödare som även rekommenderar och kanske till och med anordnar MT för sina valpköpare. MH i all ära, men MT säger också mycket om hundarna/kullen/ avelsdjuren. En del uppfödare avråder valpköpare från att göra MT...

Om jag skulle köpa kelpie nu skulle jag leta efter hundar med höga siffror på den sociala biten, helst rakt igenom på både hantering, samspel och hälsning. Orädda hundar med en STOR portion nyfikenhet, alltså även höga siffror på det. Kampen är också viktig!

Sen tror jag tyvärr att du får ställa dej in på att vänta ett tag på valp, det är ont om kullar och framför allt, det är mycket ont om BRA kullar! Det står många valpköpare i kö på varje kull/valp.

Det är mycket få kelpies som vallar (då pratar jag om A. kelpie, inte Working kelpie), jag har provat på några enstaka gånger med min men jag vet många som aldrig har varit i närheten av får :)
Sen finns det, som någon skrev, uppfödare som valt att rikta sin avel åt det hållet och inte åt bruks/lydnads/agility hållet. Evallens har nämnts, hårdehall är en annan som avlar mest på vallegenskaper.

Om mentalitet är viktigt för dej leta efter uppfödare som även rekommenderar och kanske till och med anordnar MT för sina valpköpare. MH i all ära, men MT säger också mycket om hundarna/kullen/ avelsdjuren. En del uppfödare avråder valpköpare från att göra MT...

Om jag skulle köpa kelpie nu skulle jag leta efter hundar med höga siffror på den sociala biten, helst rakt igenom på både hantering, samspel och hälsning. Orädda hundar med en STOR portion nyfikenhet, alltså även höga siffror på det. Kampen är också viktig!

Sen tror jag tyvärr att du får ställa dej in på att vänta ett tag på valp, det är ont om kullar och framför allt, det är mycket ont om BRA kullar! Det står många valpköpare i kö på varje kull/valp.

Vi har tänkt oss en valp om 2 år ca. Så då borde jag väl hitta lämplig kennel nu tänker jag?

Liknande trådar

Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 207
Senast: cambodia
·
U
Hundavel & Ras Läste att annat inlägg här och funderade lite... I det inlägget ansåg trådskaparen att den aktuella rasern var ganska så "homogen"...
2
Svar
32
· Visningar
2 535
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!