Sv: kelpie
En bra och arbetsvillig hund av Vallhund-ras bör få valla. Det är min bestämda uppfattning. Sen kan man där (precis som hos andra raser) hitta de uppfödare som inte avlat på de bästa linjerna och därmed fått fram sämre hundar som inte platsar som vallhund men i stället kanske passar bra på agilitybanan eller på lydnadsplanen. Vallegenskaperna har de fortfarande kvar och någon soff-hund är de knappast, men vallningsegenskaperna kanske inte är lika dominanta som de hos en hund med bra linjer.
Ska du valla (speciellt får) är nog en BC att föredra. Detta säger jag trots att jag föredrar en WK, eller som de nu heter - Stock Dog. Anledningen är egentligen två. För det första så finns det mer att välja på av BC. Större chans att hitta en bra individ. Wk är inte så stora i Sverige.
Den andra saken är att WK förmodligen är tuffare mot djuren än en BC. Visst är det där individuellt och så, men det finns fler som menar att det är så. Ska du valla nöt så kommer WK alltså mer till sin rätt eftersom jag upplever den som en tuffare hund. Men eftersom rasen inte är så stor så ... återigen... BC har sina fördelar.
De som är i branschen säger också att en Wk har mer potential än en BC (mer vallhund), men det är lättare att komma långt med en BC framför en WK. En del säger det beror på att vallhundsproven är mer lämpade för BCn´s sätt att arbeta. En BC ska visst också vara något mer lättlärd än en WK.
Något att tänka på är att WK får inte ställas ut. Den avlas fram enbart på sina goda egenskaper som vallhund (allt annat är sekundärt), medan AK avlas på andra egenskaper där man vill bort i från vallningen. Helst göra om den till en ren brukshund. Det gör att man ju kan prata om två raser. Frågen är väl kanske mer vilken som är mest Kelpie? (Jag har ju min uppfattning klar.) Utseendemässigt skiljer det rätt mycket mellan de två. T ex en AK är i regel enfärgad, medan man bland WK-folket helst ser att en WK är "rätt" tecknad. Tecknen är inte nödvändiga men till stor hjälp i vallningen.
Nu har jag väldigt lite att jämföra med, men de Ak jag sett är mycket rakare och "kantigare" i kroppen än en Wk som har ett helt annat rörelsemönster. Flyter lättare fram på nåt sätt.
För mig finns bara en kelpie-typ --- Working Kelpie! Men jag kommer aldrig att skaffa en till sådan om jag inte har möjlighet till regelbunden vallning.
Det där med att skaffa en vallhund för att eventuellt om några år skaffa får och då valla -- det är inget jag skulle rekommendera. Skaffa hellre en annan hund nu eller avstå och köp en vallhund då du vet att du kommer att behöva en. Om du ändå köper en nu, så se till att du kan få öva och hålla i gång med träning på någons får, gäss eller nöt.
Risken är annars stor att man snart har en "problem-hund" som gör allt det där du inte ville att den skulle göra.