Milosari

Trådstartare
efter att ha träffat ännu fler av de här människoälskande och överglada små liven så snurrar tankarna "tänk om jag någon gång i framtiden...". de verkar ju så härliga! men har jag haft tur att träffa på extremt trevliga exemplar eller är "alla" så supertillgängliga? och hur är det med vallningen egentligen? det tjatas ju så mycket om att BC's måste valla, men jag har bara hört det en gång om kelpies. sist, men inte minst, vad är skillnaden på working kelpie och australisk kelpie (eller vad de nu heter)? är det WK man ska ha om man vill ha en hund med fräs i? eller är skillnaden en annan?

Sv: kelpie

Fiiina fiiina :D Har fresten sett en kullsyster (eller bror?) till Geezers hund. Verkade vara ett riktigt ÄSS! Precis som hennes ;)

Working Kelpie är den av kelpiehundarna, som vallar.... :smirk: Så skaffar du en så´n, så bör den få valla. Får den inte det, så kommer den mest troligt att valla ex barn, cyklar, katter mm vilket inte är så kul för ägaren.. :angel:

ja man bara smälter. och storleken är så behändig. är äss något man ska titta efter i startlistorna månne? (är skittrött och borde sova vid det här laget...)

men är det nåt bra tryck i AK:n? vallningsbiten hade nog kunnat gå att lösa om några år (när det blir aktuellt).

Dom har mindre vallning i sig, eftersom man inte avlat uteslutande på det, utöver det är det ju samma hund i grund och botten :smirk: Men vet man att man inte ska valla så bör man inte köpa working kelpie utan heller skaffa sig den andra varianten kelpie.. :cool:

jag vill ha en hund att tävla med i först och främst lydnad men kanske också agility. jag har en kompis som har långt gångna planer på att starta upp en fårfarm så får kommer vi nog ha tillgång på. obs att det är lösa planer som ligger långt bort i framtiden (det ska bli en labbe till först) men just kelpie är en ras (eller två) som jag börjar bli riktigt sugen på.

vad jag har förstått så är AK'n inte avlad efter arbetsegenskaper utan mer för utseendet. och frågan är om inte de bra egenskaperna (förighet, tillgänglighet, arbetslust) går förlorade på vägen, som de ju gjort hos andra raser som är på väg att delas.

De "ickevallande" kelpies jag träffat är lydiga och föriga, det som dom inte klarar så bra är vallningen, annars är et ingen större skillnad.. Dom är lättlärda och trevliga att jobba med i lydnad vad jag vet..

Jag har träffat lite olika yper. Sådana som inte stressar och så sådana som stressat. Men de allra har varit jättecoola och sen verkligen gett järnet. Att de inte skulle räcka till för lydnanden och brukset tror jag inte att man behöver oroa sig för... Jo kanske om du vill vinna SM :D Men kanske inte riktigt ännu? :angel:

när det blir dags vill vi nog vinna SM tror jag (eller det vill jag redan nu, men inser att vi inte kommer komma så långt. det beror naturligtvis på hundens ålder och inget annat ;)).

aha! det visste jag inte, att det bara var vallningen som var skillnaden. ja då ökar valmöjligheterna. så AK behöver alltså inte valla alls?

Dom kräver det inte på samma vis som WK och dom jag sett i vallning så är det mest en rolig ( :eek: ) grej för hunden Dom har inte alls samma behov av vallning som WK.

Där har vi något gemensamt, jag vill med ha en kelpietik med mycket fräs i :) Eller en BC eller Beaucerontik. Jag har ju några år på mig att tänka inna gamlingen ligger på hyllan så att säga :D

En bra och arbetsvillig hund av Vallhund-ras bör få valla. Det är min bestämda uppfattning. Sen kan man där (precis som hos andra raser) hitta de uppfödare som inte avlat på de bästa linjerna och därmed fått fram sämre hundar som inte platsar som vallhund men i stället kanske passar bra på agilitybanan eller på lydnadsplanen. Vallegenskaperna har de fortfarande kvar och någon soff-hund är de knappast, men vallningsegenskaperna kanske inte är lika dominanta som de hos en hund med bra linjer.

Ska du valla (speciellt får) är nog en BC att föredra. Detta säger jag trots att jag föredrar en WK, eller som de nu heter - Stock Dog. Anledningen är egentligen två. För det första så finns det mer att välja på av BC. Större chans att hitta en bra individ. Wk är inte så stora i Sverige.

Den andra saken är att WK förmodligen är tuffare mot djuren än en BC. Visst är det där individuellt och så, men det finns fler som menar att det är så. Ska du valla nöt så kommer WK alltså mer till sin rätt eftersom jag upplever den som en tuffare hund. Men eftersom rasen inte är så stor så ... återigen... BC har sina fördelar.

De som är i branschen säger också att en Wk har mer potential än en BC (mer vallhund), men det är lättare att komma långt med en BC framför en WK. En del säger det beror på att vallhundsproven är mer lämpade för BCn´s sätt att arbeta. En BC ska visst också vara något mer lättlärd än en WK.

Något att tänka på är att WK får inte ställas ut. Den avlas fram enbart på sina goda egenskaper som vallhund (allt annat är sekundärt), medan AK avlas på andra egenskaper där man vill bort i från vallningen. Helst göra om den till en ren brukshund. Det gör att man ju kan prata om två raser. Frågen är väl kanske mer vilken som är mest Kelpie? (Jag har ju min uppfattning klar.) Utseendemässigt skiljer det rätt mycket mellan de två. T ex en AK är i regel enfärgad, medan man bland WK-folket helst ser att en WK är "rätt" tecknad. Tecknen är inte nödvändiga men till stor hjälp i vallningen.

Nu har jag väldigt lite att jämföra med, men de Ak jag sett är mycket rakare och "kantigare" i kroppen än en Wk som har ett helt annat rörelsemönster. Flyter lättare fram på nåt sätt.

För mig finns bara en kelpie-typ --- Working Kelpie! Men jag kommer aldrig att skaffa en till sådan om jag inte har möjlighet till regelbunden vallning.

Det där med att skaffa en vallhund för att eventuellt om några år skaffa får och då valla -- det är inget jag skulle rekommendera. Skaffa hellre en annan hund nu eller avstå och köp en vallhund då du vet att du kommer att behöva en. Om du ändå köper en nu, så se till att du kan få öva och hålla i gång med träning på någons får, gäss eller nöt.

Risken är annars stor att man snart har en "problem-hund" som gör allt det där du inte ville att den skulle göra.

anledningen till att jag inte vill ha en BC är just den att jag inte planerar att skaffa egna får (och dessutom gillar jag inte BC's) och jag anser också att en BC ska få valla regelbundet. en kelpiens motsvarighet till BC'n vill jag alltså inte ha.

min äldsta hund är 7 år och den yngsta 5, nästa hund blir nog en labbe och eftersom jag inte har ork för 3 hundar som tränas för fullt är det många år kvar innan en fjärde hund kommer in i bilden. jag tittar bara lite löst på andra intressanta raser.

Men de är ju fula ;) :angel:

Allvarligt, de kelpies jag har träffat har varit väldigt mycket "behagligare" än BC, inte fullt så mycket kryp (som jag irriterar ihjäl mig på) och de är vad jag inbillar mig ngt lugnare. Men visst handlar det om Porsche Cayenne Turbo ändå, full fart...

Har du träffat årets Sm-vinnare förresten, hon är rätt trevlig faktiskt, i BC-mått mätta :cool: Ska jag ha en BC så ska jag ha en SM-vinnare, går det att beställa vid 8 veckor tro :confused: :D

//E

lady_vip skrev:
Men de är ju fula ;) :angel:
Allvarligt, de kelpies jag har träffat har varit väldigt mycket "behagligare" än BC, inte fullt så mycket kryp
//E

:eek: Finns det något vackrare att se en en BC ?? ;) :smirk: (obs ett skämt)
vickie1.jpg

Mattes :love: ca 9 månader

Sorry, jag tyckte det stod nåt om att du skulle ha tillgång på får för vallning.... " jag har en kompis som har långt gångna planer på att starta upp en fårfarm så får kommer vi nog ha tillgång på. "

Men jag kanske tolkade det fel? :confused:

ja, men att åka ut till den här kompisen ett par gånger i månaden lär väl knappast räcka? ett visst mått av vallningsbehov kan jag täcka, men inte en BC's. jag vill ha en hund att tävla lydnad och ev agility med i första hand.

nej jag gillar inte heller det där krypet och framför allt inte den darrande överläppen som verkar finnas hos 9 av 10 BC's på tävlingarna. tillgänglighet är viktigt, det är många raser som faller på att de är för reserverade.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 855
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Planerar att köpa ett till hund förmodligen till nästa år, under vår/sommaren(mest för att slippa rumsrenhets träningen under...
Svar
8
· Visningar
1 547
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 451
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar