Kelig ibland?

B

Bärin

Lite konstig fråga kanske, men hur är era hästar?
Är de keliga, och alltid vill hålla på och gosa eller gillar de inte ens när man klappar dem?

Min häst är ganska så kelig, han gillar när man pussar honom i pannan och så. Men nu för tiden vänder han bara bort huvudet och vill inte ens att man ska nudda huvdet, någon som vet vad det kan bero på?:confused:
Kan det bero på att man bytt stall? För i förra stallet så var han hur kelig som helst typ, och nu när vi flyttat, är han inte kelig alls...:cry:

Sv: Kelig ibland?

Min äldsta är inte kelig alls. Han är en riktig enstöring. :crazy:
Framförallt vid han inte ha folk i närheten när han äter, men eftersom han har varit ridskolehäst hela livet är det ju förståekigt och jag gullar inte mer med honom än vad som behövs, på så sätt behåller han respekten för mig.

Unghästen däremot kan vara riktigt svår att bli av med ibland. :rofl:
Ibland får man säga ifrån ordentligt för att han ska förstå att han inte är önskad för tillfället.

Shettisen är alldeles lagom. Hon kelar gärna när man själv tar initiativet men tränger sig inte på.

Det är allt ett roligt gäng jag har! :p

Din häst kan mycket väl reagera så på att ni har flyttat.
Det tar ett tag för många att ställa om sig till den nya miljön, men det lär nog gå över!

Ponnyn är kelig när han vill. Nosar alltid på en när man kommer ute i hagen och har inget emot att bli pussad på. Då får han ngt busigt i blicken och börjar "läppja" på en ;).

Unghästen är upplärd "pussig" och så fort man visar sig så sticker hon fram mulen och ska gosa... hon kan stå och snosa i flera minuter :love:

Min ena häst (nordsvensk) är jordens keligaste. Har man väl börjat klia henne blir man inte av med henne :D
Varmblodet däremot är inte speciellt kelig alls. Hon försöker oftast smita iväg om man ska gulla med henne. Det beror nog mycket på att hon blivit illa behandlad tidigare.. Det enda hon tycker om är när man kliar henne på manken, då kliar hon tillbaka :)

Kan kanske vara ett stressymptom. Det kan ju ta ganska lång tid för hästar att aklimatisera sig i nya stall.

Du får kanske ge det någon/några månader i "värsta" fall. Vissa hästar kan ju ta så lång tid på sig som ett helt år innan de finner sig till rätta.

Mvh

Tora

Jag vet inte vad jag ska klassa Harry till... På sitt sätt är han kelig men på sitt sätt inte...
Han älskar att jag är i boxen och kliar honom på våra speciella fläckar, då kan han stå hur länge som helst och njuta. Men han är inte intresserad av att gosa;)

Herman är otrligt kelig och social. Vill snosa och gosa hela tiden typ:D :love: Oftast trycker han ner mulen i handen eller halsgropen på en och står och drar lååånga djupa andetag (ja det är svårt att sälja en sån häst) och så går överläppen som värsta propeller:D

Moses är inte riktigt lika kelig men han kan gosa ibland. dock kan han varalite nafsig.

Haha, precis så är alfred :p.

Han gillar att jag pussar honom i pannan och då pussar han tillbaka genom att ta fram huvudet typ ;). Men när någon annan vill klappa honom så vänder han bort huvudet oftast, om de inte ha godis vill säga, haha.

Men sen så gillar han inte heller att "gosa" så mkt, utan gillar när man kliar och pussar honom, hihi :).

När jag sätter mig i hans box och sover liite, när han okså står och "sover" så lägger han nästan sin mule på mitt huvdet, eller precis ovanför det :love:

Vad gulligt du beskriver honom. Jag maste se han igen nar jag kommer hem !!! :)

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 953
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 299
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 931
Senast: Sesca
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka