Kela med marsvin

Fossing

Trådstartare
Hur ofta tar ni upp och kelar/umgås med era marsvin?
Jag har ett litet problem nämligen.. Har två pojkar som är några månader gamla som INTE tycker om att klappas, sitta i knät eller sånt. Jag har verkligen försökt "tämja" dem, men de verkar helt enkelt inte tycka om det. Särskilt att bli upplyfta gillar de inte, de verkar associera det med något dåligt.
Min plan nu är att klappa dem när de är ute och springer, och när de är i buren, men utan att ta upp dem. Så de fattar att jag inte är den där stora, farliga, jobbiga personen som bara tar upp dem, utan den där snälla som kommer med mat och klapp :) Vad tror ni om det? Jag vill ju gärna gosa med dem, men jag vill ju inte göra det om de inte tycker om det!
Ni med marsvinsvana - kom med råd och tips! :banana:

Sv: Kela med marsvin

Dem som är tama tar jag upp 1-2 ggr/dag och de som jag just nu håller på att tämja tar jag upp 3-5 ggr/ dag.

När jag tämjer mina svin brukar jag ha dem uppe, prata lugnt med dem och bjuda på något gott, t.ex persilja. Offtast så tar dem inte emot "mutan" i början men efter 3-4 dagar så brukar de kunna smaka iaf. Sedan så är det bara tålamod som gäller.

Alla mina tama svin förutom ett är lite skygga i buren, men när de väl kommer upp så är de keliga av sig. Den hona som levde ensam den första månaden här (vilket jag ångrar, eftersom hon inte mådde bra) är hur kelig som helst och klättrar gärna upp i handen på en.

De skyggare springer såklart och gömmer sig när man ska ta upp dem, men det är bara att låta infånagdet gå så fort som möjligt så de slipper bli jagade.

Jag har aldrig de "otama" djuren lösa på golvet om det går att undvika, eftersom de blir så skrämda av att bli infångade igen. Så de brukar få sitta kvar i buren i cirka 1 vecka, så de hinner lugna ner sig lite.

Hoppas du förstår, blev lite flummigt:o

jag tar upp mina minst en gång om dagen. jag har haft dom i några veckor, den ena är ett år och den andra två månader vid det här laget tror jag. :p

dom gillar inte alls att bli upptagna, men när dom väl är uppe tycker dom oftast att det är mysigt. antingen så lägger dom sig till rätta o bara myser, eller så vill dom på upptäcksfärd! :D

dom gillar inte alls att bli upptagna, men när dom väl är uppe tycker dom oftast att det är mysigt. antingen så lägger dom sig till rätta o bara myser, eller så vill dom på upptäcksfärd! :D

Så är mina med. De kan gömma sig i buren, men när de väl kommer upp är det sååå mysigt så de sjunger små marsvinsgnisselvisor. Himla sött (och ibland störande när man tittar på tv :smirk: ).

Mina tjejer är uppe och gosar 1 gång per dag, samt att de får genomgång av päls/tänder/tassar mm varje dag när de lyfts upp för motion - även då blir det ju lite gos.

Liknande trådar

Övr. Hund Min ena lilla hund har främst växt upp med Husse. Husse har därmed varit hennes favoritperson. Hon skulle gosa med honom mest, sitta i...
Svar
8
· Visningar
1 684
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 818
Senast: Fiorano
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 450
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 854
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama