A

aurian

Någon som har några åsikter om Keiffersadlar. Hur fungerar det här med att det går att ändra bomvidden egentligen? Försäljaren påstår att det inte är några problem alls och att sadeln håller för åtminstonde fyra ändringar samt att sadeln håller hela min livstid? Personer som har provat Keiffer får väldigt gärna posta sina åsikter om sadeln. Det är en allround som jag har tittat på.

Många svar så blir jag så glad så glad. Dessa sadleproblem börjar göra mig sömnlös!

Sv: Keiffer

Min kompis hade en kieffer innan men hon fick sälja den för hon fick värsta såren
av den typ i ljumskarna och .. hmmm... ja där "nere"... :D
i övrigt har jag hört att dom ligger dåligt på många hästar men d kan bara ha varit ett rykte...

Jaa har nog bestämt mig för att lägga ner keiffer. siktar på en appaloosa eller hubertus för tillfället...får väl se hur det går

Kieffer är fina sadlar. Ska själv kanske köpa en.
Om kieffer passar på din häst, så passar nog inte Appaloosa och Hubertus, det gör dom iallafall inte på min häst, men kieffer ligger som ett smäck.

Jag har en tjej i mitt stall som har en keiffer Norbert koof (flatback) hennes sto har rätt rak rygg och mycket manke så keiffern pasade perfekt. Hon har haft den i 3 år och format om den både i bom och i stoppning. Hon har vart jättenöjd. Men du måste ju själv trivas i sadeln också för att det ska vara ett bra köp!

Det fullkomligt "vimlar" av kieffer sadlar på marknaden, och vad jag har kommit fram till är att dom är svårsålda och man får inte mkt igen för pengarna!

Själv sålde jag min Kieffer på 20 minuter, så svårsålda behöver de inte vara. Och nog fick jag bra betalt också.

Jag fullkomligt älskar :love: mina båda kieffer sadlar!
har en master dressyr och en lech flatback och det är absolut de bästa sadlarna jag någonsin suttit i. :)
båda två ligger jättebra på min häst men det har blivit lite ändra bommen eftersom det är en unghäst.
bommen "värms" om och formas exakt efter hästens rygg.

lycka till!

Det är just det som är grejen, jag tror inte alls att keiffer passar nu när jag har tittat lite mer på dem. De sitter väl bra på högmankade halvblod med rak rygg? Jag har ju en liten arab utan manke och bred som..ja bred :-) och överbyggd...Känns som att appaloosa kunde vara ett bättre alternativ????

Försäljaren för Keiffer sa att de var hur bra som helst till araber samtidigt som han sade att polishästarna brukar ha sådana. De är ju inte direkt lika araberna?!?!

Jag är jättenöjd med min Keiffersadel (allround) jag får inte skavsår av den, den passar hästen (unghäst) och jag tycker att den är väldigt skön. Enligt min uppfattning är det också ett bra andrahansvärde på den och den är eftertraktad på marknaden.

Kan dock tillägga att jag har ett halvblod med rak rygg och hög manke så jag vet tyvärr inte alls hur den sitter på en arab...

:) Har äntligen hittat en dressyrsadel som ligger perfekt på min breda rakryggade häst.Jag sitter perfekt i den.En Kieffer Wien dressyr
Nu får Thorowgood Selectan bli hopp och allround igen.Det har varit jättesvårt att hitta sadel till en bred (ibland fet) rakryggad häst.Dessutom går den att värma bredare i bommen om hon breddar sig mer. :rofl:

men araber kan ju sitta lika bra på en arab som på ett halvblod, beror inte på rasen, utan ryggen :p
men om du har övervägt mellan prestige o kieffer kanske du ska lära dig lite om sadlar, för de är inte lika nånstans.
om hästen har en bred, rak rygg tror jag prestigen kommer "gunga".

Har haft Kieffer på häst med ingen manke, extra bred rak rygg, och samma sadel (med vidden anpassad givetvis)har legat super på smalt kantigt fullblod med mega-manke. Kieffer är sköna, hög kvalitets sadlar. Jag har haft nya och inte upplevt dem obekväma alls. Det kan kanske variera från modell till modell, precis som att vissa stubben är fruktansvärt hårda medan andra är så mjuka så mjuka....:)

Anledningen till att jag har övervägt båda är att jag varit hos flera olika sadelutprovare som alla har haft olika åsikter om vad som passar på min häst. En sa Zaldi (hört mycket dåligt om dem så en sån vågar jag inte köpa) En annan sa Keiffer, att den låg bäst. Sedan hittade jag en som sa att presige (appaloosa) passade fint och idag pratade jag med ytterligare en som haft hand om hästen förut och som är sadlmakare som sa att presige låg bra. Så det är inte jag som har konstiga åsikter, det är sadelprovarna som inte verkar veta vad som är bak och fram på sadlarna utan bara ska promota sitt eget märke!

Min egen åsikt efter att ha provat alla sadlar jag hittat i stallet är att appaloosa ligger bäst. Den enda appaloosan som fanns i stallet var dock för smal i bommen.

Liknande trådar

Utrustning Håller på och provar ut ny hoppsadel till min häst och hon trivdes superbra i en Prestige Roma Jump. Vi fick den ändrad till rätt...
Svar
12
· Visningar
1 053
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 041
Senast: Sasse
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 712
Senast: Karamello30
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 443
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025