Kedjepannband

C

CCorneliaa

Är det tillåtet att ha en kedja av silver som pannband?
Hörde att det endast var tillåtet med pannband i läder med diskret dekoration. Stämmer det, och får jag ha min kedja ändå?

Sv: Kedjepannband

Ja, det stämmer att pannband måste vara i läder. Är det en kedja utan läder bakom får du inte ha den.

Precis som PF skriver så måste det vara läder, inte iheller pannband med ett bett hängandes i mitten utan läder bakom (lädret endast fäster i sidorna på bettet).

intressant att veta. det var mer än jag visste! :)

Åh vad synd!:(
Han som var så fin i det.
Tror ni att det går bra ändå på en klubbtävling?

Då måste du gå och fråga överdomaren om du kan få dispans, men dispans brukar inte utges för estetiska grejer/utseendets skull (alla har vi olika smak), mer för funktionens skull. Så nej, jag tror inte det, men det är upp till överdomaren.

om arrangerande klubben tillåter det kan det vara ok. Kolla dock detta, ta det inte för givet.
på klubbtävling får man göra vissa avsteg från TR.

Oj! är det här en gammal regel? Gäller det på alla tävlingar? Jag tävlade i flera år på min ponny med ett sådant pannband, men ingen sa något om det.. :crazy: Jobbigt om man inte hade fått starta på grund av det..

Men varför skulle man inte få ha ett sånt pannband? Det är väl inget som kan påverka hästen eller?

Jag har bara hört att man inte får ha dekorationer på nosgrimmorna på dressyrtävlingar iaf eftersom man kan ha spänt ståltråd eller ngt liknande i som påverkar hästen, är det sant?

fast brukar det ens finnas öd på klubbtävlingar.
Jag tror att det är ok på klubbtävling dock kan det ju vara smart att fråga ändå onödigt att man (mot all förmodan) blir diskad.

Oj! är det här en gammal regel? Gäller det på alla tävlingar? Jag tävlade i flera år på min ponny med ett sådant pannband, men ingen sa något om det.. :crazy: Jobbigt om man inte hade fått starta på grund av det..

Men varför skulle man inte få ha ett sånt pannband? Det är väl inget som kan påverka hästen eller?

Jag har bara hört att man inte får ha dekorationer på nosgrimmorna på dressyrtävlingar iaf eftersom man kan ha spänt ståltråd eller ngt liknande i som påverkar hästen, är det sant?

Det är ingen extremt gammal regel, utan de här kedjepannbanden var tillåtna under ett par år när jag (också) tävlade ponny (på 90-talet). Och ja, det gäller på alla tävlingar. Enda undantaget kan vara klubbtävlingar där det är upp till klubben om de vill följa TR till punkt och pricka eller tillåta det.

Men att fråga "varför" när det gäller dressyr-TR är ingen större idé... :smirk:

vad jag vet har det i allfall varit förbud mot kedje pannband från tidigt 90-tal för ponny dressyr. och på häst.
på hoppsidan vet jag att det var tillåtet på bötjan av 90-talet, sen har jag ingen koll.

Liknande trådar

Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
690
Senast: Amanda_F
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Övr. Hund Hej alla! Jag skriver med hopp om att få lite klarhet i vad som gäller angående att gå, d.v.s. lägga spår eller helt enkelt promenera...
2
Svar
20
· Visningar
1 351
Senast: Roheryn
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
935
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård