kedjegrimskaft

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare ratjacks
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 5 799
R

ratjacks

Hej ! hur kopplar man ett kedjegrimskaft och varför är det effektivare än ett vanligt ?
Göran

Sv: kedjegrimskaft

Vanligtvis använder man ett kedjegrimskaft för att lägga över eller under hästens nos och därigenom få en skarpare inverkan.

Man låter kedjan löpa in genom ringen på den sida man leder hästen från, sedan över eller under nosen och fäster den i ringen på andra sidan. Man kan även låta den löpa genom båda sidoringarna och fästa den i ringen vid nackstycket.

Man kan såklart även koppla ett vanligt mjukt grimskaft på detta sätt, men med kedjan blir man ytterligare lite starkare.

Sv: kedjegrimskaft

Jag känner personligen att man ska tänka på hur hästen reagerar på "bestraffning" när man filosoferar över kedjan och dess användning.

Ex. När hästen inte vill flytta sig undan skänkeln, daskar vi till den på baken med spöet. Varpå hästen går undan för "bestraffningen". Samma sak har vi lärt hästen när det komemr till grimma. Tryck på nosen betyder gå inte längre. Tar man kedjan under hakan får man det största trycket under nosen och åt vilket håll går hästen då? Framåt eller uppåt!

Kedjegrimskaftet fungerar ungefär som ett tunnare bett. Det har mindre anläggningsyta och är därför skarpare.

Personligen anser jag att kedjegrimskaft helst ska ha så lång kedja att man kan koppla genom sidoringen över nosen genom andra sidoringen och fästa i ringen vid nackstycket. Tycker inte att grimman glider in i ögonen på hästen lika lätt då, sitter helt enkelt bättre, och sesn ska man ha en lagom stor grimma, ingen bra ide att använda grimma som är lite för stor när man har kedjegrimskaft.

Så som sagt min personliga uppfattning är att för hästens skull (och i slutänden även din egen) skall man bara använda kedjegrimskaftet som ovanstående, över nosen och fäst i nackstyckets ring.

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 847
Senast: Görel
·
Utrustning Hej alla. Ni som har storbalar med nät över, behöver man fixa med nätet när hästarna ätit några dagar, eller slänger man över det och så...
Svar
5
· Visningar
332
Senast: Valle
·
Utrustning Hej hej! Jag letar sidepull just nu och undrade om det här hade någon hävstångs effekt? Förlåt i förväg om det är en dum fråga😅
Svar
14
· Visningar
1 353
Senast: iliedtoday
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 186
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Alternativ till försäkring