kedje grimskaft

E

ev3liina

Att leda sin häst i grimma med hjälp av kedje grimskaft, är det tillåtet på tävling?.tänker främst på meeting tillfällen.

Sv: kedje grimskaft

Ja det borde vara tillåtet, dom kan väl inte kräva att man ska leda hästen i träns hela meetinget?

Från TR: "På tävlingsplats ska hästen ledas i huvudlag med bett eller motsvarande. Betsel och tyglar får inte vara konstruerade eller anbringade så att de kan skada hästen."

...alltså får man inte leda hästen i grimma på tävlingsplats.

Från TR: "På tävlingsplats ska hästen ledas i huvudlag med bett eller motsvarande. Betsel och tyglar får inte vara konstruerade eller anbringade så att de kan skada hästen."

...alltså får man inte leda hästen i grimma på tävlingsplats.

Jag är inte tävlingsvan men borde inte det betyda att grimma är ok?

Jag är inte tävlingsvan men borde inte det betyda att grimma är ok?

Man skulle kanske kunna tolka det som att det är ok om man lägger kedjan i munnen.

Att det är formulerat som det är tror jag beror på att det ska vara tillåtet att leda hästen i hackamore. Vilket borde vara likvärdigt med grimma, ungefär...;)

Nej, du får inte leda hästen i grimma. Men sätt på ett träns utan tyglar och ta bara kedjan genom bettringarna så det det ju lugnt..

Det är lite svårtolkat, jag tycker ett träns med hackamore är svårare att hålla koll på hästen med än om hästen har grimma och grimskaft. Alla domare säger dessutom olika och här i Stockholm är det många som leder hästar i grimma med kedja. Bäst är det att fråga överdomaren på tävlingen.

ja för man vill ju inte åka diit för det.
alla värkar ha olika åsikter om det.
men vad står det i tr om grimma med kedja ?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 762
Senast: Anna-Bella
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
387
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Om jag behöver hoppa av min häst vid ridtur och leda henne känner jag att det inte riktigt blir helt optimalt säkerhetsmässigt att led...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 995

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Dressyrsnack 17
  • Hästen blir strävhårig på vintern