kedja eller bom bak på transport?

Sv: kedja eller bom bak på transport?

Hansi skrev:
Bommen på min transport kan man iaf lätt hänga på utan att man behöver stå bakom hästen.

Jag har aldrig använt någon transport med kedja, men jag föreställer mig att man måste stå rätt nära rumpan på hästen när man skall hänga på den?

Och det borde ju vara sämre ur säkerhetssynpunkt om hästen får för sig att plötsligt och oförutsett sträcka ut ett bakben.

DU står eg inte så annorlunda med en kedja som fästs i mellanvägg än en bom som fästs i mellanvägg faktiskt.

Har jag mellanväggen i kan jag välja om jag vill lägga på bommen i mellanväggen eller i ytterväggen (d v s de kan vara fästa i vilket som)

Lovisaleonora_ skrev:
Har jag mellanväggen i kan jag välja om jag vill lägga på bommen i mellanväggen eller i ytterväggen (d v s de kan vara fästa i vilket som)

Kan du med en kedja med, iaf de jag sett =)

Aha, jag har bara sett de som varit fast i sidan, om man inte kört med karbinhake på bägge eller en sida... Fast hur det blir så måste du vid något tillfälle böja dig ner bakom hästen för att hämta bommen eller kedjan. Ett kalkylerat riskmoment s a s.

Lovisaleonora_ skrev:
Aha, jag har bara sett de som varit fast i sidan, om man inte kört med karbinhake på bägge eller en sida... Fast hur det blir så måste du vid något tillfälle böja dig ner bakom hästen för att hämta bommen eller kedjan. Ett kalkylerat riskmoment s a s.

Japps, men det är ju lika med bom och kedja menar jag.

Jag är glad åt lös, hel bom, då behöver man aldrig riktigt bakom hästen, man får sträcka sig lite men inte mer än att man klarar sig om hästen skulle kasta sig.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 304
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 100
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar