kedja eller bom bak på transport?

Sv: kedja eller bom bak på transport?

kedja e ganska värdelöst....bom ska de va!

håller med dig! dörrar ska de va!

Mitt förra släp hade kedja bak. Det fungerade utmärkt på min häst som var lugn och sansad och aldrig kastade sig. När jag bytte häst så var den bara lastad ett fåtal gånger och då i ett släp med 3/4 bom. Hörde mig för hos tillverkaren av släpet och det visade sig vara enkelt att åtgärda bara att skicka efter en bom. Så har man kedjor och hellre vill ha bom så går det säkert enkelt att ordna.

BOM !

Det räcker ju att hästen fiser så går kedjan av...
Fast om du har en häst som inte behöver nått därbak och om du inte har nått emot en utflygande häst när du står där bak och pillejoxar med rampen så går kedja alldeles utmärkt...

Kedja är väl bra. Hästen sla lära sig stå still tills den får order att backa ut. Om kedjan går sönder är den enkel att byta ut.

Vad har ni för kedjor egentligen? Har kört hästar som slängt sig ordenligt, men inte har kedjan pajat.
Om ni anser att enda nackdelen är att ni haft för klena grejor ser jag inte problemet. Min kedja är klädd med gummislang, och skrammlar inte.
Dessutom är kärran så stadig i sig, att det inte behövs bommar för att stabilisera extra.

Vissa tycker det räcker med kedja och andra tycker kedja är farligt.

Jag tycker du ska göra det som känns bäst för dig. Om du nu tycker att det känns lite läskigt med kedja så gör som vi:

Vi köpte ett äldre, fint släp med kedja och tillverkade sedan en innerdörr för det var vad vi ville ha. Men man kan ju sätta bom också.

Tack så jättemycket för alla svar!!! :D

Tror att jag gör så att jag köper transporten och sen så får jag väl fixa bom om det inte skulle funka med kedja. Han har en tendens att hänga lite på bommen om man inte lastar ut direkt när man kommer fram, men väntar man bara lite så tar han ett steg in igen och sen är det bara att öppna och säga åt honom att backa. Så, han väger, men inte kastar han sig bak inte. Kedja borde ju hålla för det tycker man.

Det kan ju hända otäcka saker med transporter oavsett om man har bom eller kedja :(

mvh/kiira

CK skrev:
Vad har ni för kedjor egentligen? Har kört hästar som slängt sig ordenligt, men inte har kedjan pajat.
Om ni anser att enda nackdelen är att ni haft för klena grejor ser jag inte problemet. Min kedja är klädd med gummislang, och skrammlar inte.
Dessutom är kärran så stadig i sig, att det inte behövs bommar för att stabilisera extra.

Det är inte kedjan som ger sig, utan hakar för kedjan etc. Dvs fästen.

Sen undrar jag vad du har för fastsättning? Min så träddes över en hake/pigg på mellanväggen och min smarta valack lärde sig på fem röda hur man göär för att haka loss kedjan.

Glöm inte att kolla om det finns bom i original, det är betydligt meckigare att tillverka en bra konstruktion själv än att köpa från återförsäljare. I vissa fall kostar bomfästena mer än själv bommen...

*lånar knapp*

En liten fråga:

Kan man ha bom utan att ha i mellanväggen?

Jag har nämligen en ardenner som är ganska rejäl, och det går inte att köra henne med mellanvägg i.
Det känns lite halvläskigt att både lasta och lasta av, eftersom vi inte har någonting bakom henne.
Hon är ganska snäll, men har lite bråttom ut ibland, så jag vill helst att vi är minst 2 pers, gärna 3, och det blir lite bökigt att få ihop så mycket folk.
Hade jag haft bom, så hade jag ju iallafall vågat lasta ur henne själv... :angel:

Går det att ha en bom, för hela bredden bak i transporten?
Eller blir påfrestningen för stor på sidorna, så att man förstör transporten?

Hjälp!

Häls. Embla

Jag har dels bommar till mellanväggen men också en helbom så jag kan köra utan mellanväggen. Förra hästen (STOR) vägrade att gå in om mellanväggen var i.

Han kunde testa bommen rätt rejält men både bom och sidor stod pall.

EmblaAsk skrev:
*lånar knapp*

En liten fråga:

Kan man ha bom utan att ha i mellanväggen?

Jag har nämligen en ardenner som är ganska rejäl, och det går inte att köra henne med mellanvägg i.
Det känns lite halvläskigt att både lasta och lasta av, eftersom vi inte har någonting bakom henne.
Hon är ganska snäll, men har lite bråttom ut ibland, så jag vill helst att vi är minst 2 pers, gärna 3, och det blir lite bökigt att få ihop så mycket folk.
Hade jag haft bom, så hade jag ju iallafall vågat lasta ur henne själv... :angel:

Går det att ha en bom, för hela bredden bak i transporten?
Eller blir påfrestningen för stor på sidorna, så att man förstör transporten?

Hjälp!

Häls. Embla

De flesta märken kan man köpa hellång bom till. Inga problem med hållbarheten.

Jag kör alltid utan mellanvägg så jag kör alltid med hellång bom. Nuvarande släpet har jag köpt till en orginalbom till (lång), förra var kedjor i orginal så där satt en egentillverkad.

Ang dyrt med bomfästen, om man tar VV:s långa bom så är det mycket simpla fästen som om du sätter dit dem själv kostar typ 20 kr/st, hellång bom i orginal kostar 900 kr. Så om man sätter en sådan på annat märke så blir det alltså 920 kr.

I mitt förra satt en hemgjord konstruktion rakt av, kostnaden där var under 500 kr, inkl material och arbete.

Bl a de nyare Tranesläpen har dyra fästen för bommen (nu har jag en äldre modell och kom undan utan att behöva byta fästena)

Kedjan fäst i mellanväggen genom att lägga en länk ner i en skåra.
Dvs den träs inte på på nån pigg. Trycker de på bakåt så blir det så stumt så jag skulle tro att det är omöjligt att få det att glida uppåt.
Kanske om hästen kommer UNDER kedjan?

Inget av det. Har dörrar eller skivor om man så vill, s k földörr. Fungerar perfekt för shettisar som bommarna annars alltid sitter för högt upp för.

Tack, Tack, Tack!!!!!
Bockar och bugar!
:) :)

Då vet jag hur jag ska ha det när jag köper egen transport!

Bommen på min transport kan man iaf lätt hänga på utan att man behöver stå bakom hästen.

Jag har aldrig använt någon transport med kedja, men jag föreställer mig att man måste stå rätt nära rumpan på hästen när man skall hänga på den?

Och det borde ju vara sämre ur säkerhetssynpunkt om hästen får för sig att plötsligt och oförutsett sträcka ut ett bakben.

Lovisaleonora_ skrev:
Bl a de nyare Tranesläpen har dyra fästen för bommen (nu har jag en äldre modell och kom undan utan att behöva byta fästena)

Det kan jag tänka mig, de är ju deluxe deluxe de nya fästena.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 304
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 100
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar