Kaxig unghäst i hagen.

jarnroos

Trådstartare
Funderar lite över hur lång tid en uppgörelse om ledarskapet i en flock kan ta.
Vi flyttade vårat treåriga sto till lösdriftstall i vintras. Hon blev lägst i rang av tre hästar. Russet hade chefsskapet i hagen ( har alltid varit väldigt grinig mot våran) Nu är det ombytta roller, våran bossar och föser runt de andra två(på samma vis som russet gjorde). hon bestämmer även om dom får gå in i lösdriftshallen(passar det inte så föser hon ut dom).
kan man som människa göra någonting för att påverka till att hon inte ska bossa fullt så mycket?kanske en konstig fråga, men man är ju vetgirig och vill höra andras erfarenheter om detta..
Tillsvidare får man iallafall hålla henne om någon hämtar russet har jag kommit fram till i alla fall för säkerhets skull (eftersom hon även då kan göra utfall fast man leder honom). Hoppas att det snart ska bli bättre harmoni i flocken,eftersom det är en hage med lösdrift så kan man inte ha henne separat.Enda alternativet blir då att byta stall.

Sv: Kaxig unghäst i hagen.

Det är nog mest en fråga om hästägaren till "den utsatta" hästen lider av det hela.
Treåringar som "bossar" runt är sällan den som bestämmer när det verkligen brakar till. Då kommer hon antagligen att springa och gömma sig bakom svansen på någon av de andra. Som unghäst får hon hållas helt enkelt. Så hästarna lider inte av detta.

Men är det tex en liten ryttare som ska in med russet och din häst står ivägen, då kan det vara på sin plats att du hjälper till och en gång för alla förklarar för din häst att på så sätt beter man sig inte. Kommer en människa, så flyttar man på sig, basta!

Så egentligen är detta en människoproblem, inte ett hästproblem.

Lustigt..

Om man är ägaren till den lågrangade får man hur mycket skit som helst, men när ägaren till den högrangade vill ta sitt ansvar och undrar hur lång tid man ska ge det då är det plötsligt ett "människoproblem"..

Till TS: Enligt de svar jag fått är det ingen man kan göra nåt åt- bara hoppas att det går över eller flytta... I mitt fall börjar det närma sej flytt (tyvärr), måste bara hitta nåt med harmoniskt ställe.. Jag sitter ju på andra sidan, med en ranglåg som från början varken vågade dricka eller gå in i lösdriften.. Nu gör hon det och hon får helt klart mat (4 hästar äter 22 kg hösilage/dag i genomsnitt/häst), men hon blir fortfarande jagad av en av de andra hästarna.. Inte alltid men ibland.. Det har blivit mycket bättre...

/Lavinia

Tack för klokt svar! :bow:
Jag tror också att hon skulle bli skraj om hon mötte motstånd.
I våran hantering av henne så är hon väldigt lätt att tillrättavisa, går aldrig förbi den som leder funkar fint med ridning ( förutom visst unghästtrots då ).
Precis som du säger så är det nog mer ett människoproblem, eller som stallägaren säger: dom är hästar i en flock och det kan bli hårda tag ibland.
Men jag har väl fått för mig att hon ska vara mittt väluppfostrade "barn" fast jag vet att det inte funkar så. Man fastnar lätt i tanken om det som sker och då kan man behöva andras åsikter/tankar.

Min tvååring höll på med liknande saker i vintras, hon tryckte upp de två gamlingarna (25 och 16) i ett hörn och där tyckte hon att de kunde stå medans hon gick och åt hö och drack. Detta stod de äldre ut med ett tag sen fick 16-åringen nog och gav henne ren rejäl skrapa och satte henne på plats!

Jag tror de låter unghästarna hållas lite, ser samma beteende med min 1½-åringa miniatyr nu, min quarter låten henne bete sig som en skitunge. Den lilla kan lägga sig mitt under näsan på Sky och rulla sig i hennes hö, bita henne, sparka henne osv. Och Quartern låter henne hållas!

Men blir de rädda för något kommer Quartern ALLTID och försvarar lillan, ställer sig mellan henne och det farliga. Och den lilla går alltid direkt undan när Quartern säjer till henne..

Jag tror de har en flockbalans, den yngre hästen får "träna" på att vara flockledare men till sist och syvende så är det de äldre som bestämmer.

Däremot får man ju plocka ur dem att bete sig så mot människor, en människa lämnar man alltid och ovillkorligen plats för!

Det här är inget som du kan "ta ur" henne, det där sköter flocken själv.
Så länge hon är trevlig emot er människor och inte bossar runt där också, :)

KL
Hänger på din tråd istället för att skapa en ny då jag har ett liknande problem;)

Har varit ägare nu i 8 veckor åt en 6 årig New Forest. Väldigt lugn och trevlig prick. Släpptes genast ihop med familjens andra ponny, ett sto på 22 år i samma storlek. Stoet har alltid varit ledare och rätt hård emellanåt mot både vallacker och ston. Har sparkats endel om hon ansett att någon är kaxig. Annars lite av en ensamvarg, verkar inte ha behov av närhet från andra hästar.

När de släpptes ihop gick det över förväntan, inte ett tjut eller minsta kick:). Stoet utsåg sig till ledare och vallacken flyttade på sig så fort hon vände rumpan till eller höjde sitt huvud. Hon valde höhög varje morgon genom att bara schasa iväg han lite lätt. Ibland fick han stå och äta ur samma hög en stund tom:love:
Man kunde leda bägge två tillsammans till och från hagen, han lommade lite efter, båda nöjda och glada.

Nu har något hänt!:confused:

Han är helt förändrad och elak mot henne. Han kan utan förvarning flyga på henne och bitas och jaga henne en bit. Lunchhagen har jag nu under helgen studerat hur det fungerar och det visade sig att hon inte har tillträde där när grinden öppnas:( Hon vågar inte gå in överhuvudtaget! Han har sen vi började fodra lunch ätit bådas portioner:mad:. Lunchhagen är väl tilltagen med höhögarna lång ifrån varandra men det hjälper ju inte när hon inte vågar gå igenom grinden.

I förrgår flög han på henne genom boxluckan när dottern ledde stoet utanför han box, hann bita henne över ryggen.

Vad händer i hagen och hur kunde det bli så från en dag till en annan????

Stoet väljer ju oftast i större flockar att gå själv så jag tror inte hon lider egentligen men hon måste ju få lunch och han får ju inte flyga på henne i stallet:crazy:

Liknande trådar

Hästhantering På min arbetsplats har det relativt nyligen (augusti) kommit en 3-åring till valackflocken. Han är inte så mycket hanterad då han vuxit...
Svar
18
· Visningar
2 068
Senast: Boj
·
S
Träning Tidigare var allt frid och fröjd. De två stona gick för sig och det två valackerna gick för sig. När min valack kom till stallet för tre...
Svar
7
· Visningar
1 220
Senast: Sirisiri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama