Kaxig ranghög unghäst

Lill76

Trådstartare
Min 2,5-åring har på senaste tiden blivit väldigt kaxig, han försöker helt enkelt bestämma allt över allt och alla :devil:
Tidigare har han alltid varit snäll och lätthanterad, men nu har han tagit kommandot över vår andra häst och tycker väl då att han ska bestämma över oss människor också. Hur ska jag agera för att få ner honom på jorden igen och visa att mina regler gäller?
Han är kastrerad och kan tänka mig att det är någon slags trotsperiod han går igenom nu.

Sv: Kaxig ranghög unghäst

Hej det är alltid bra med ledar övningar, :) vad säger ledaren av dom andra hästarna? att han försöker ta över :bump:

Grejen är den att vi har bara 2 hästar och nu är det han 2½-åringen som är ledare i deras "lilla flock"

Jaha ok ! o den andra låter honom göra det hmm, det kan man inte göra så mycket åt, men det du kan göra är ledarskaps övningar så han får respekt för dig. :) o ser dig som en ledare det kan man göra när som helst o är efektivt.

Lycka till !

Snälla, ge mig tips på ledarskapsövningar :bump: Är inte så hemma i det ämnet.

Hej!
Jag är ingen höjdare på Nh och ledarskap.... Men jag vet vad som har funkat på min unghäst!!! :idea:

Jag kräver väldigt basic saker av en unghäst, men jag kräver dem alltid!!!! Inget velande, och inget ja, ja, bara för den här gången.... :angel:
Det funkar inte så!!

När jag leder henne ska hon gå bakom mig, i min takt, med slakt grimskaft. Går jag krypsakta ska hon oxå göra det, småspringer jag ska hon göra det. Om han försöker springa över dig, så måste du stoppa honom rejält, man får inte gå förbi ledaren. ha ett spö med dig, och stoppa honom. sedan backar du honom, minst 5 meter.... En häst backar inte frivilligt, och backar du honom visar du att du är ledare och att han måste ge sig för dig.

Detta börjar redan i boxen, han ska gå ut sakt och fint. Om du backar före honom har du mer kontroll, har han bråttom ut, så stanna var femte meter och bara kräv att han ska stå still. Står han inte still, BACKA.... Alltid backa när han inte gör som du vill. Det är bestraffning nog, spöet ska bara visa honom vilken väg han ska gå... och som självförsvar om han är riktigt dum.

Hantera honom mycket, gå på promenader och aktivera honom, förutom trotsålder kan jag tänka mig att han har lite tråkigt, bara 2 i hagen och den andre är äldre, eller ???
Han kanske bara behöver aktiveras mer, så att han får annat att tänka på. Om inte annat får ni ju bättre kontakt.

Lycka till!!! Jag ger gärna fler tips om du specificerar vad det är han gör...

Häls Embla

Håller med "emblaask" men var lite försiktig med att rygga hästen
det är den värsta du kan göra mot honom som ledare det värsta du kan kräva av honom.

Börja gärna med att han ska gå bakom dig" som tidigare inlägg"
Du kan oxå börja flytta baken på honom runt runt.
Börja med att böja huvud o hals något sätt ena fingret mot låret håll kvar tills han flyttar baken "släpp genast" så fort han flyttar sig ska man släppa "efter gift" gör detta åt båda hållen .
Till slut får du ett magiskt finger du behöver bara böja halsen visa med fingret o han flyttar sig, (rätt häftigt)

Sedan kan man avansera men börja med detta låna gärna en bok om detta det är det värt.

Gör detta varje dag några minuter inte för lång tid, du kommer att se skillnad redan efter en vecka. :)

Lycka till fråga gärna om det något mer du undrar!

Tack för era svar ! Till EmblaAsk: den andra hästen vi har är 5 år och fortfarande ganska busig och "leksen" Det kan gå ganska hett till i hagen i bland, med rusningar, stegringar och allmänt bus. Dessutom håller vi på att köra in 2,5-åringen nu så han får jobba en hel del, men visst han kan vara uttråkad ändå. Han har väldigt mycket energi som han behöver göra av med.
Saker han börjat göra nu som han inte gjorde tidigare är tex. att ge en ett tjuvnyp när man inte är beredd, när man leder in honom från hagen ska han helt plötsligt inte gå längre utan blir som fastvuxen i marken tills han har lust att gå igen, när jag longerar eller tömkör kan han sparka bakut mot mig ( inte för att vara elak utan mest för att leka tror jag, men när vi jobbar vill jag att han jobbar och inte leker), när man ska flytta honom i sidled när han står uppbunden står han bara och spjärnar emot. Det finns massor med små exempel på hans trotsighet och ännu är det inte något större problem, men jag vill ju inte att det blir det :smirk:

Börja med dom här sakerna försiktigt! han är nog inne i en sån ålder så han testar vart gränserna går. :)
Det är viktigt att han ser dig som en ledare och att han har respekt för dig, gör det här varje dag i ca 5minuter kanske innan du ska longera eller tömköra.

Om han trilskas så gå tillbaks o gör om detta . :bump:

Lycka till!!

Hej
Min lille gubbe är bara 1,5 år första testen i dag vid utsläpp.
Knödde med bogen mot mig i boxen. Jag putte bort han. Då vände han rumpan åt mig och sparkade. Vad gör man ? Det gick på en sekund.
Låta det vara, sparka tillbaka. Eller vad. Han är go och trygg. Bara test tror jag.

Rotterö skrev:
Hej
Min lille gubbe är bara 1,5 år första testen i dag vid utsläpp.
Knödde med bogen mot mig i boxen. Jag putte bort han. Då vände han rumpan åt mig och sparkade. Vad gör man ? Det gick på en sekund.
Låta det vara, sparka tillbaka. Eller vad. Han är go och trygg. Bara test tror jag.

Detta är självklart ett test för att se om du accepterade det,allt sånt kan gå väldigt snabbt. ;)
Om han gör om det vilket han troligtvis gör, eller så testar han med nått annat, du måste vara snabb det räcker med att du visar att du blev arg knuffa tillbaka, ta tag i grimman .

Om han har börjat med sånt här så kan även du börja med ledarskaps övningar.
Det är alltid bra ta det lugnt o försiktigt, var alltid lugn när du håller på med honom så att du visar att du snäll o en bra ledare.

Men skulle han knuffas eller sparkas så får man visa att man blir arg men det måste ske snabbt o sen är det bra, sen försöker man igen.

Ge alldrig upp! man har dagar som man får bakslag men då får man vara envisare än hästen. :)

Lycka till!!

Har samma problem med min 2 åring. Han går med ett 8-årigt och ett (tidigare) ranghögt 18-årigt sto, en riktig bitch. Jag kan lugnt säga att han har plattat till damerna! Min tanke var att han skulle bli lite hunsad men nej då! ;)
Saker blir inte alltid som man tänkt sig!

MVH / Fia

Liknande trådar

Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
58 750
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 606
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Vill bara visa mina älskade marsvin :love: 4PUoY-14 MGJ UGP GP Define Ubblebubble *Bubble* Bubble är min gammelfarbror som snart fyllar...
2
Svar
33
· Visningar
5 543
Senast: Lyan
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 587
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar