Kåvepenin-hjälp!

FrontLine_

Trådstartare
Dottern hade öroninflammation för några veckor sen, och har nu åkt på det igen. Vi har fått kåvepenin utskrivet, men har ett problem.
Hon bara spyr, spyr och spyr av det. Vi har testat allt, blanda med välling, olika fruktsmaker, chokladpudding, bara spruta in det i munnen rätt upp och ner, provat med sked, ja.. listan kan göras lång.

Har ni något tips på vad man kan göra?

Sv: Kåvepenin-hjälp!

Ingen aning faktiskt, det var inga problem alls för oss att ge Rasmus kåvepenin, han gjorde bara en liten grimasch!
Finns ju andra peniciliner också, men de använder ju kåvepenin för de är det bästa mot öroninflamation.

USch vad svårt det är.. och man känner sig ju som en skurk när man måste våldhålla henne.. Hon blir så ledsen..

Vad händer om du bara sätter dig ner när hon leker och ger henne medicinen när hon är helt oförberedd?

Hur gammal är hon? Kan ni inte ta 2 sprutor och lite vatten och ge varandra i munnen så hon förstår att det inte alltid är farligt och smakar äckligt?

Kompis dotter spydde oxå av kåvepenin, de räckte på slutet med att hon i princip bara såg sprutan så spydde hon!

Vad händer om du bara sätter dig ner när hon leker och ger henne medicinen när hon är helt oförberedd?

Hur gammal är hon? Kan ni inte ta 2 sprutor och lite vatten och ge varandra i munnen så hon förstår att det inte alltid är farligt och smakar äckligt?

Kompis dotter spydde oxå av kåvepenin, de räckte på slutet med att hon i princip bara såg sprutan så spydde hon!

Det gjrode jag också av kåvepenin när jag var barn. Det var vidrigt!
Jag fick alltid ett glas mjölk efteråt och jag vet att jag inte tyckte om mjölk på MÅNGA många år efter det.

När dottern fick kåvepenin mot lunginflammation så sa killen på apoteket ( han var ju en riktig läckerbit också, så jag lyssnade noga på vad han sa:love:) att man inte ska blanda i det i nåt gott för då äter eller dricker barnet inte det efteråt under lång tid, om man har otur :D

Elin är en sån där udda unge så hon tyckte det var GOTT!!! :rofl:

när jag var yngre hade jag ofta öroninflammationer och första gången fick jag kåvepenin. Jag fick massa utslag på hela kroppen som kliade hela tiden, riktigt jobbigt. Så vi åkte tillbaka till läkaren som gav mig annat. Jag tålde tydligen inte kåvepenin!

Så jag tycker att ni ska åka tillbaka och prata med läkaren och se om ni inte kan få något annat utskrivet till henne! Stackarn, inte alls kul att reagera så på medicin som egentligen ska göra en bättre!

Det som hjälpte mig att klara kåvepeninet när jag var liten var att ta medicinen och sedan SNABBT följa upp med något som rensade munnen ordentligt, t ex dricka fil eller riktigt tjock nyponsoppa.

Kåvepenin är fortfarande den smak jag absolut avskyr. Jag har aldrig utsatts för något äckligare.

be om att få byta?
som barn spydde jag upp varje dos av penicillin (antagligen kåvepenin?) jag blev tvingad att svälja (det var bara nere och vände så frågan är hur stor nytta det gjorde - och hur stor skada det gjorde istället)

Vår dotter är ett riktigt öronbarn och vi har gjort många tappra försök med just kåvepenin, Vi har blandat med allt vi kommit på och försökt utan att blanda, men hon kräks ändå. Nu har vi insett att vi får helt enkelt be om annan penicilin, Den som funkar bäst på Felicia är Amimox, den är det inga som helst problem att ta. Så åk in igen och be om att få byta.

Kolla upp så att hon tål kåvepeninet. Det är tydligen ganska vanligt att folk inte tål det.

Ursäkta att jag tar upp en gammal tråd, men jag minns att jag läst den här. Idag blev öroninflammation konstaterat på mitt barn som är 16 månader. Jag sa på en gång till läkaren att han förmodligen inte skulle gå att få i medicinen, eftersom han igår kräktes av Bromhexin vilket ju inte alls har nån eftersmak i jämförelse med den här hemska. Han sa att det ofta är problem, men inte alltid så jag skulle prova. Det vore så himla bra om vi kunde ge kåvepenin eftersom det är det mildaste o bästa, så man inte bidrar till de resistenta bakterierna.

Sa detsamma till apotekaren, hon visste precis vad jag pratade om. Men hon sa blanda INTE med nåt, i med det bara.

Första dosen gick sådär, jag sprutade in lite för snabbt så det åkte ut innan han hann svälja första sprutan. Andra sprutan (krävs två för att nå upp i dosen på 10 ml) gick okej. Den gick ned. Sen i med lingonsylt i munnen, efter tips från apotekaren.

Men andra dosen nu ikväll...jag är helt knäckt...det var hemskt. Efter att han har kräkts och är suuperledsen, jag vad ska jag göra då? Jo då ska jag ge EN TILL SPRUTA! :eek: Det går emot alla mammainstinkter, känns som att jag gör illa min ögonsten som är så snäll och samarbetsvillig i alla situationer. Nu känns det även som att allt förtroende är som bortblåst. För första gången vägrade han öppna munnen när vi skulle borsta tänderna. :(

Imorgon ringer jag o ber om amimox, frågade redan idag om det skulle gå bra. De skulle bara ringa in det isf sa dom.

Fy fan... är så ledsen och arg. Och det som gör det hela ännu värre det är att han har kräkts nån gång per dag sen i lördags och har superdålig aptit. Han har ätit en halv macka till lunch och en halv macka till "middag", och den senare kom upp efter en timma. Så han ska verkligen INTE kräkas och han får abslut inte vägra smaka på det jag bjuder honom, det är liksom värdelöst med aptiten redan som det är! Av 10 saker jag bjuder honom på smakar han på 1, vanligtvis äter han allt. På dagis säger dom att han äter bäst av alla barnen.

Långt..så..men nu har jag skrivit av mig. Är ensam hemma så jag har ingen pappa att pratat ut med!

Antingen ber man få byta till Amimox eller så kan man be att få Kåvepenin som orala droppar! Då är det bara några droppar de ska ha istället! Varför läkarna är så tråkiga med att skriva ut som de gör vet jag inte.

Men när Linus fick borrelia så begärde vi att få så stark dos vs mängd som möjligt och fick då just orala droppar. Annars brukar de kunna gå upp en styrka vilket halverar mängden som ska ges av suspesionen. Men bara om man begär från början och står på sig.

Lite ot,

Dottern har drabbats av uvi några gånger nu och då fått tilldelat en halv tablett morgon o kväll. Nu senast så fick hon 5 tabletter morgon och kväll, jag protesterade då jag upptäckte detta på apoteket så de ringde och bytte. Ibland tänker de bara inte, för i detta fallet blev styrkan densamma.

Gira

Rasmus aptit blev oxå asdålig. Men tack och lov tog han ju medicinen och redan efter 2 doser så var han sig själv igen.

Vi fick rådet av barnläkaren att kombinera ipren och alvedon, har ni testat de? Rasmus feber gick ner på en gång och då blir man ju lite piggare och hungrigare.

Jag har haft tre öronbarn och den första fick utstå en grym moder som med våld sprutade in Kåvepenin i munnen på henne, det slutade med att jag inte ens fick i henne Alvedon.
Att blanda med något gjorde att hon inte tog emot något av mig som hon skulle stoppa i munnen.
Kåvepenin bränner ju rent i munnen, dropparna är ännu starkare.

Ery-Max fungerade ofta bra för oss, Cefamox fick vi ibland och den var populär, illandes rosa som den var då:)

Nu har jag gett tre doser Amimox och det är mycket mycket lättare att ge. Visst, han gillar inte att jag sprutar in nåt i munnen på honom och håller i honom, men det är inte panik-gråt som med Kåvepenin. Det får det vara värt, även om Kåvepenin är det bästa att ge för det har väl ett smalare spektrum.

Nu är min pojke så gott som sig själv, åt middag igår, det första målet riktig mat sen i lördags. Samt busig och glad, nu får man mysiga blöta pussar igen. :love:

Ja kåvepenin har ett smalare spektrum och det är därför de envisas med att skriva ut det i första hand. Sen är ju tyvärr eftersmaken inge vidare:crazy: Man kan även prova att ge dm en isbit att suga lite på innan, eller glass --> Kyla bedövar smaklökarna lite. Amimox smakar bättre, men har ett bredare spektrum. Ery-max brukar mest vara förbehållet de som är pc-allergiker.

Hoppas han piggnar på sig snart

Ja kåvepenin har ett smalare spektrum och det är därför de envisas med att skriva ut det i första hand. Sen är ju tyvärr eftersmaken inge vidare:crazy: Man kan även prova att ge dm en isbit att suga lite på innan, eller glass --> Kyla bedövar smaklökarna lite. Amimox smakar bättre, men har ett bredare spektrum. Ery-max brukar mest vara förbehållet de som är pc-allergiker.

Hoppas han piggnar på sig snart

Och nu har vi fått byta IGEN - till just Ery-max.
Jag upptäckte små små prickar på hela magen i torsdags, tänkte att det kanske kan vara penicillinet men han besvärades inte av dem och de syntes knappt, så jag gjorde inget mer då. Fredag eftermiddag dök utslag upp på kinden i två omgångar, båda gångerna försvann de på en kort stund (max en halvtimma).

Googlade på kvällen/natten och insåg att det måste ha varit nässelutstslag, fast de verkade inte klia. Så idag fick jag åka in med honom till närakuten som ville att han skulle byta.

Ery-max smakar gott tycker lillis och skönt att jag bara behöver ge honom 3 ml! Men gud vilken penicillinvecka alltså, jag som hade för mig att man knappt ens vill ge det till barn under två år, en läkare sa till mig att man ibland ser om det kan läka ut av sig självt på bebisar.

Nu får problemen ta och lägga av att dyka upp tycker jag! Får svårt att vara hemma från jobbet mer nu, hela veckan har jag varit hemma...

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 841
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 410
Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
1 341
Senast: Keb71
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 108
Senast: Tjholahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama