Kavaletti och löshoppning

SkorpSmulan

Trådstartare
Vad ska man ha för avstånd på kavaletti bommar till en häst på ca 160?
Till en shettis på ca 95 cm? Kan man ha vanliga bommar till en shettis eller blir dom för stora/breda att kliva över?

När man löshoppar, har man bara ett hinder på en långsida eller flera hinder efter varann? (Det är väl olika kanske..) Vilket avstånd ska det vara om man har två hinder efter varann till ovanstående hästar?
Jag är helt borta på sånt här :D men nu har jag äntligen en ridbana :love: med riktiga hinder :banana: så nu ska den utnyttjas.

Sv: Kavaletti och löshoppning

Cavaletti bommar brukar ligga på 120-130cm för storhästar mellan bommarna.

Jag tror bommarna passar alldeles utmärkt till shettisen. Våran lilla svarta shettis på ridklubben tassar då över vanliga bommar lätt som en plätt.

När man löshoppar så brukar man väl vanligtvis ha ett litet hjälphinder och ett huvudhinder så hästen kommer rätt. Brukar väl vara runt 7-7,5m för en storhäst för ett glpsprång. Två glpsprång: 10-10,5 m för storhäst.
Hur långt det ska vara för en shettis törs jag inte säga. Runt 5-5,10 tippar jag på.-

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Hej! Min häst vrickade sig för ca 1 vecka sedan. Vi har varit in till vet och ultraljudat benet ok det visade ingenting utan hon sa att...
Svar
0
· Visningar
501
Ridning Hej! Min häst vrickade sig för ca 1 vecka sedan. Vi har varit in till vet och ultraljudat benet ok det visade ingenting utan hon sa att...
Svar
0
· Visningar
353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar