T

torpsgordon

Nu är det så att jag eventuellt ska tävla lokal dressyr om några veckor. och frågn är om man kan ha en kavaj från t.ex H&M ? eller
måste man ha en ridkavaj ?

tacksam för svar:)

Sv: kavaj.

Vid tävling används kavaj som är avsedd för just ryttartävling (det ska vara figursydd med sprund eller vad det heter baktill. Får inte sluta i midjan etc). Jag har en från den kända superbillaga jätte-affären i södra Sverige (150 kr)...! Men, jag har för mej att på lokal nivå är det tillåtet med mörk, långärmad tröja. På klubbnivå har jag haft vit polo under och en V-ringad, svart tröja utanpå. Ser snyggt och välvårdat ut. Kolla för säjkerhets TR på Svenska Ridsportsförbundet. Där kan du söka på Tävlingsreglemente - dressyr.

Den behöver inte alls vara avsedd för ridning. Du kan hitta liknande kavajer i klädbutiker som går lika bra.

Ja det går aldeles utmärkt att göra så länge den följer de regler för en ridjacka som du hittar i TR. Sen kan du ha en vit polo eller skjorta under för att följa TR.

Lycka till

jag har läst tr och där står det ''Ridkavaj är en figurskuren kavaj av tyg, knäppt fram och försedd med sprund bak. Jacka som slutar vid midjan räknas ej som ridkavaj.''

får inte upp någon bild på kavajen. men vad menas med sprund bak ?

okej, de har jag ej på min kavaj. så då kan jag inte tävla med den ! får försöka leta efter någon begagnad då det är bara nån/ några tävlingar det handlar om !

tack för era svar

Det finns jättebilliga kavajer på börjes, som dessutom är snygga, och anpassade för ridning! :)

På lokal spelar det nog ingen roll.
Själv har jag en Pikeur som jag är jätte nöjd med :love:
Jag har bar ahaft den en gång sedan i våras :p

Tips! Köp inte de billigaste dom e värdelösa och sömmarna sticks. Själv fick jag utslag! :mad:

Ojj, var hade du köpt den? :) Jag har bara använt min (från börjes) två ggr, så jag vet inte..
Jag har den oftast inte då jag tävlar hoppning, bara på dressy, och det är nästan aldrig xD

Okej, ska försöka leta efter nån begagnad av ett bättre märke. men det får vänta ett tag eftersom jag inte ska tävla förns nästa år. tävlingen jag skulle vart med på krockade självklart med en annan !

Men vad skulle hända om man har en kavaj utan ''sprund'' ?

jag har bara tävlat en gång, och då lånade jag en kavaj av en kompis-kompis eller något sådant. lätt det billigaste alternativet :p det var bra att jag inte köpte någon, för tävling var visst inte riktigt min grej ;)

Enligt TR mom.221 så ska ryttaren bära:
Riddräkt som består av kavaj, ridbyxor, och ridsstövlar samt ljus polotröja eller skjorta med rund krage, vit slips eller plastrong. Ridkavaj är en figursydd kavaj av tyg, knäppt fram och försedd med sprund bak. Jack som slutar vid midjan räknas EJ som ridkavaj.
Man ska ha handskar, förr var det att man bör ha, men nu SKA man ha.
Man behöver inte ha slips/plastrong på lokal tävling, inte heller ridstövlar, man kan shortshaps utan fransar och jodhpursskor. :)

Menar du mej eller?
jag skrev bara et som stod i TR ifall någon ville veta :)

aha, ja,. fast jag var på en lokal dressyr tävling och en ryttare fick en varning av överdomaren att man skulle ha handskar, jag vart förvånad själv, för jag har läst det där i TR som du sa :P, men jag är ej säker det kan ju vara att domaren hade egna regler :P

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
591
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 197
Senast: Emro
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 312
Kläder & Bli fin Nu är panik! Jag har sökt in på en utbildning och är så glad när jag kom in på den! Utbildningen är 3 veckor. Sista veckan är det...
Svar
10
· Visningar
1 346

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Inredningstråden nr3

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025