Kavaj på Lokal ??

NoExit

Trådstartare
Borde ju inte vara ett tvång.
Igår på tävlingen var det över 30 grader :o i skuggan och det var hemskt att behöva ta på sig kavajen då...
Vad tycker ni är det så viktigt, kan man inte ändra i TR till att det är upp till arrangörerna !!! :cool:

Sv: Kavaj på Lokal ??

Domaren kan tillåta att man rider utan kavaj om det är varmt. Likaså kan de tillåta att man rider i regnjacka om det öser ner på utomhustävling.
Det ska då meddelas samtliga ryttare så alla har samma förutsättningar.

Som ryttare gäller det då att ha 'rätt' under så man KAN rida utan kavaj. Ett brokigt linne är ju t.ex. inte lämpligt

Behöver man ha kavajen på framridningen? Har inte TR framför mig så jag vet inte. Spontant tycker jag att det borde vara ok att rida utan kavaj på framridningen, och sedan ta på den innan man går in på banan. Det är ju mångdubbelt snyggare med kavaj, och även om det är 30 grader varmt ute bör man vara i så god form att man klarar av 5 minuter med kavajen på. Sedan kanske man måste byta skjorta till nästa klass dock :) .

Det var som jag trodde, med andra ord tycker jag att regelverket i fråga om kavaj är bra som det är idag.

hej... tävlar och bor just nu i frankrike, här måste du ha kavajen på även på framridningen... helt sjukt, du håller på att svimma när du väl ska in på banan!!
skönt i sverige att du iallafall slipper den på framridningen... som sagt under passet kan man väl så ut, det är ju inte så lång tid!

Jag tycker att den korta stund som man är inne på banan ska man kunna rida med sin kavaj även om det är 30+.

Hmm, vet att de står nån stans att om de é över en viss grad behöver man inte ha kavaj, hmm.. Problemet é bara att ja inte har nån aning om va de står
El ja, é iaf så i hoppning, så jag:angel: tycker att de borde va så på dressyrtävlingar me iaf!

Det är inte över en viss grad, men dte är upp till överdomaren att bestämma om det är så varmt att det ska tillåtas att rida utan kavaj.

Jag efterlyser därimot en FUNKTIONELL kavaj som fungerar bra även när det är varmt ute. Det kan väll inte vara så svårt att designa en tunn kavaj med andas tyg och osynliga luftveck i? :idea:

Många gåner har jag funderat över att sy en egen kavaj. ;)

Med tunnt nättyg under armhålorna typ... *ler*. Tja, varför inte "funktionskavajer" - de kan ju vara vattentäta på en gång! :idea:

Absolut. Kan man klyva atomer måste man väll kunna uppfinna en funktionell kavaj, som givetvis samtidigt är snygg. :idea:

Jo självklart! Tyvärr kommer jag nog inte ha råd att köpa någon sådan kavaj utan kommer få fortsätta svettas i en "gammal vanlig hederlig". ;)

*kl*
Nu har jag rensat lite i tråden och tagit bort inlägg som inte hör till sakfrågan. Dock får gärna de som "seriöst" vill diskutera kavajtvånget göra det.

/B_A_L, moderator

Ylva skrev:
Domaren kan tillåta att man rider utan kavaj om det är varmt. Likaså kan de tillåta att man rider i regnjacka om det öser ner på utomhustävling.
Det ska då meddelas samtliga ryttare så alla har samma förutsättningar.

Som ryttare gäller det då att ha 'rätt' under så man KAN rida utan kavaj. Ett brokigt linne är ju t.ex. inte lämpligt

Är inte detta anledningen till att det så sällan beviljas att rida utan kavaj? Hur många sitter inte och rider med ett konstigt linne och skjortbörst, eller bara bh och skjortbröst? Det är ju för övrigt väldigt svårt för domaren att dra gränsen för vad som är relevant och inte som tävlingsklädsel. Ska man bli utesluten om man rider i brokigt linne, eller nerdömd? Hmm, jag funderar vidare... :idea:

På lokal är det väl inte tvång att ha kavaj??
jag har klubbtröja så länge eftersom jag letar efter en skön kavaj.
Men klubbtröjan är ju så mkt luftigare och tunnare än en kavaj. :p
Jag har ridit en dressyrtävling när det var 30 grader och då hade jag inte tröjan på framridningen utan jag tog på den precis innan vi skulle in på banan.

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 361
Senast: hhere
·
Dressyr Tja. Ska nu börja tävla storhäst, regionalt, i dressyr. Visst är det ok att ha mörka ridbyxor? Hur är det med kavaj? Är det ok att ta en...
Svar
11
· Visningar
1 975
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
27
· Visningar
2 367
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 124

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras
  • Lämna valp ensam

Hästrelaterat