Kattutställningar

Meibla

Trådstartare
Får man ställa ut en bondkatt?
Å hur går dom till? Antar att det inte är likadant som på hundutställningarna. :)

Sv: Kattutställningar

Jajemän, det går bra att ställa ut huskatter också. De måste vara vaccinerade, Id-märkta med chip eller tatuering, och vara kastrerade om de är över 10 mån. (Man kan ställa ut dem från uppskattningsvis 6 mån ålder, det är ju inte alltid man vet exakt hur gammal husisen är)

Man måste vara medlem i en kattklubb. Sverak är den största organisationen, sverakanslutna klubbar hittar du här: sverak
En huskatt behöver inte registreras för att ställas ut.
Huskatter bedöms efter temperament, kondition och allmän charm, eftersom det inte finns någon standard som raskatter har. Man delar upp dem i långhår och korthår. (Och anmäler efter färg, ems-kod, även om det inte bedöms på huskatter)

Här finns lite artiklar om hur utställningar går till: Utställning för dummisar

Ställa ut huskatt

Vilken bra tråd! Hade precis tänkt att lägga in en med samma tema! :D

Jag har en extra fråga. Min huskatt är semilånghårig, ska han vara i kort eller långhårsklassen? Han ser mer korthårig än långhårig ut. :cool:

Semilånghår har "busksvans", krage och "byxor". Dvs tydliga tecken på långhår. Din ser ut att vara en typisk korthår med lång och tjock päls.

ehm.. en fråga till. :D E det verkligen så krångligt som det verkar? :o läste sidan om "Utställningar för dummisar" å jag måste erkänna att jag fattade ingenting :crazy:

Vad bra! Då får det bli korthårsklassen. En anställd på "våran" zooaffär har lovat ställa upp som hejjaklack. :D

Det är ingen superenkel sak första gångerna, men det verkar nog kanske svårare än vad det är. Det är lättare att ställa huskatter än raskatter, våra byter klass och har sig.
Bara fråga.

Många klubbar har börjat med ett sk. fadder system så att om man är nybörjare finns där nån som tar hand om dig och hjälper till.
MYCKET BRA tycker jag.

aha okej..
Man lär väl sej om inte annat :D Det var nåt mer jag skulle fråga, men nu har jag fått hjärnsläpp så jag tar den frågan sen :crazy:

Det går alltid att fråga folk på plats!
Annars är det ju lättare med husis, inga klasser, färger, grupper, BIV:ar. Man visar sin katt för domaren, domaren jämför. Den bästa långhåriga och bästa korthåriga går vidare till finalen, som kallas "panel". Där får alla domare titta på katten, och sedan röstar de om vilken som är bäst. Bästa katten blir BIS och den andra blir Bästa i motsatt hårlag.
Det man behöver hålla koll på själv är vilken domare man har, och när man ska dit. Ofta bedöms huskatterna sist, men det kan man fråga domarassistenten om. Man kan fråga assistenten om det mesta, vet de inte så kan de ta reda på :)

Senast ändrad:

aha okej. Det löser sej nog. :)
Har inte planerat att ställa ut dom än på ett tag :D.

En fundering!
Tänkte ev. ställa mina två huskatter på Stockholms utställning 23-24 april!
min fråga är: hur vet man om det är huskattsklass med? vart ser man det? :confused: Eller är det ingen sådann klass med?

MVH Mariella

Wishes skrev:
En fundering!
Tänkte ev. ställa mina två huskatter på Stockholms utställning 23-24 april!
min fråga är: hur vet man om det är huskattsklass med? vart ser man det? :confused: Eller är det ingen sådann klass med?

MVH Mariella

Huskattklass är alltid med.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
573
Övr. Katt Vad har kattungen egentligen för färg? Han är brun, inte riktigt chokladig utan mer 'dassig' brun. (Tycker pälsen är silvrig i botten...
Svar
18
· Visningar
1 002
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
457
Senast: Sassy
·
Övr. Katt En familj hittade en kattunge högst upp på Ölandsbron. Det sägs att den gått dit själv men det kan den väl inte ha gjort? Hur många...
Svar
2
· Visningar
516
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sommartid
  • Vad gör vi? Del CCXI
  • Högerregeln

Hund, Katt, Andra Djur