kattutställning?

soffa

Trådstartare
Vänder mig till er som brukar åka på utställning med era katter.
Jag har aldrig ställt ut någon katt men tycker det skulle vara kul.
Min tjej Charlie tycker jag ju är vacker men nu undrar jag vad som krävs för att ställa ut en huskatt? Vad bedömer man? Specifierat är ni snälla helt novis på kattutställning. Medlemsskap mm?

Sv: kattutställning?

Ok, du behöver vara medlem i en kattklubb, samt skaffa huskattsbevis.
Viktigast med huskatter är, som jag uppfattat det, att de är trevliga, "harmoniska i utseendet" och inte alltför lika en existerande ras.

Denna sida ger rätt bra överblick över utställningar: http://hem.passagen.se/scrollan3/utstallning_for_dummisar.html
Huskatter tävlar dock liiiite annorlunda. Jag citerar från SVERAK:
Huskatter med samma hårlag och kön bedöms och rangordnas. Nominering av bästa hona korthår, bästa hane korthår, bästa hane långhår samt bästa hona långhår - nominerad katt är indirekt redan uttagen i och med grundbedömning.
När det gäller huskatter tävlar bästa korthår hona och bästa korthår hane mot varandra – bästa korthår utses och vinnande katt ”stannar kvar”.
Bästa långhår hona och bästa långhår hane tävlar mot varandra och - bästa långhår utses
Från den 1 januari 2009 gäller: I panel utses en BIS bland de korthåriga och BIS bland de långhåriga huskatterna.

Katten måste vara minst 6 månader gammal, och katt över 10 månader kastrerad. Den måste vara ID-märkt. Den måste vara vaccinerad, och det minst 15 dagar före utställning. Den får ej ha defekter (tex för många klor eller dövhet. Vit katt behöver hörselintyg). Huskattbevis kan beställas från SVERAK.

Glömde jag nåt, så fråga :)

Tack :)
Det var precis det jag undrade över.
Återkommer gärna med mer frågor lite längre fram. :)

Här finns det info om hur de bedömmer huskatter och vad de tittar på och hur många maxpoäng de kan få för varje sak som bedöms:

http://www.katt.nu/artikel-kattut.htm

Funderar på att ställa ut min huskatt då både temperament och fysisk kondition kan ge 25 maxpoäng vardera, och alltså är betydligt viktigare än häftig päls och ögonfärg. Tycker det verkar vara en vettig standard. :)

Mmm vore kul och testa en gång och se hur det går men Charlie är ju hmm röd har lite humör därefter och hon är ganska tung och kompakt i kroppen (mycket muskler) provade att lyfta henne och vrida lite på henne inte uppskattat. Och tänderna ville hon inte visa (hon håller på att få sina permanenta tänder nu) men hon är ganska cool och gillar när det händer något nytt och spännande.

Om du ställer ut din huskatt kan du väl berätta hur det går?

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
1 040
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 411
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 579
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 978
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka