Kattunge som suger på tassen...

SandraM

Trådstartare
Jag räddade en kattunge från stallet när den var ca 3 veckor gammal. Den övergavs av sin mamma så jag har fött upp den med flaska.

Han är nu ca 11 veckor, men har problemet att han suger på tassen, eller trampdynan. Jag vill inte att han ska tussa sönder tassen, eller att det ska bli en dålig ovana. Vill ju inte ha en 4 kilos kisse som ligger och suger på tassen.. :P Då han kommer och väcker mig varje morgon med att tussa tass bredvid mitt öra.. :p

Kommer beteendet att försvinna eller finns det något man kan smörja tassen med eller liknade??

Tack!
Hade gott
Sandra

Sv: Kattunge som suger på tassen...

Kan vara för att han blev föräldralös så tidigt.

Jag har en hemma som nu är lite över 8 månader, fick honom när han var 6 v och hade varit utan sin mamma sen han var 4 v.
Han är en "stor o tuff" kille men har fortfarande sin gulliga, gosiga och snuttiga stunder som jag inte sett hos mina andra katter... suger på sin mage istället för tass...

Denna tråd startade jag när min var liten
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=971782

Tack för svaret!! :)

Jag är mest rädd för att han ska tussa sönder tassen. Men han tussar bara när han ska mysa (av vad jag ser i alla fall)

Han har under hela tiden haft våran 1 åriga kisse som "mamma". Hon adopterade honom på en gång, men han tussade även på henne och hon tillät det, men hon blev sönder tussad. Han sög ju trots att det inte kom någon mjölk.

Men ska man bara vänta och se om det försvinner?? :)

Min lilla kille snuttar bara när det är mys och innan han ska sova och suger inte så att det "går hål".
Han hade också en adoptiv mamma iom att min 18åriga gammelkatta accepterade honom direkt, han har dock aldrig snuttat på henne.

Den lilla snuttar fortfarande och han är väl en 9 månader gammal vid detta laget (född mitten av mars) så jag vet inte om/när det kommer att försvinna...

(Min lilla lilla bebis, kattunge på ca 3 månader snuttar inte utan brukar bara titta på den äldre ungen och ser ut som :confused: "vad-i-helsike-pysslar-du-med"? :p )

detta beteende kommer ifrån av att han blev borttagen från sin mamma när han hade ett stort sugbehov och eftersom han inte har en tutte att tussa på så tar han tassen som kompensation. det kan försvinna när katten blir äldre men de är olika från katt till katt.men fortsätter han så kan det bli fula sår till slut. men jag skulle tro att han slutar snart.:)

Tack för svaren :) Jag hoppas det kommer försvinna, för det ljudet är fruktansvärt jobbigt. Han lägger sig jämt vid mitt öra och snuttar!! :P

Vill bara inte att det ska bli sår av det hela. Men får väl vänta in honom, han är ju trots inte så gammal än!! :)

Liknande trådar

Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 225
Senast: mandalaki
·
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
5 256
Senast: sweet_extraa
·
S
Övr. Katt Jag hoppas verkligen att någon läser denna tråden och kan hjälpa oss..Det är så hemskt att se dom små liven lida.. Här kommer...
Svar
16
· Visningar
1 899
Senast: Sarasara
·
M
Övr. Katt Får nån vecka sedan lämnade mammakatt sin kull ute i stallet, det gör hon alltid. En kattunge blev dålig när de fortfarande var där ute...
Svar
13
· Visningar
2 890
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tvillingar!?
  • Skottlossning på skola
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur