Kattungar dör!

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare monchestre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 2 902
M

monchestre

Får nån vecka sedan lämnade mammakatt sin kull ute i stallet, det gör hon alltid. En kattunge blev dålig när de fortfarande var där ute, så vi fick slå ihjäl den :cry:

Jag o min pojkvän tog hem dem och köpte ersättningsmjölk i djuraffär, och vi följde alla föreskrifter. Katteran mådde väldigt bra allihopa. Efter ett par dar började en av dem bli lite stillsam och långsam. Det blev allt värre, och på morgonen hade den klar ångest, och dog efter någon timme. De andra tycktes må fint. På kvällen när vi kom hem (pojkvännen hade varit hemma hela dagen, så de hade fått mat, kissat o bajsat etc.), så visade ytterligare en samma dödsångest. Jag var tvungen att slå ihjäl den.
De resterande två har varit superpigga o börjat äta lite kattungemat, de leker, busar och är allmänt jobbiga :smirk:
Men ikväll började den ena se hängig ut. Den äter, kissar o bajsar, men vill mest sova. Liksom de andra, verkar det som att musklerna inte vill på den längre!!

Vad är det för fel på kullen?
Vet att höstkatter ofta dör, men de har ju tyckts komma på fötter efter det jobbiga när mamman lmnade dem!
De är ca 5 veckor gamla. Hjälp!!!!!!

Sv: Kattungar dör!

Det låter som om det borde vara hög tid att ringa till din smådjurs veterinär!
Berätta om ditt problem, å ta med dina katter!
Hoppas det ordnar sig, lycka till!

Kattpest brukar kunna ta kål på hela kullar så det är ju ett alternativ. Oavsett så är det hög tid att ringa till en veterinär.

Varför slå ihäl dem? Kanske kan ta dem till veterinär istället?

Eftersom att den första katten dog inom loppet av 1,5 timmar så kändes det inte aktuellt med veterinär...
I alla fall så har katten blivit bättre igen, och leker o busar som aldrig förr!!!
Funderade också på kattpest, men de brukar väl fradga och ha sig då?
Jag har i alla fall sagt nej till att slåihjäl fler, men när katten helt uppenbart har svår dödsångest så tvekar man inte kan jag berätta för er som tyckte det var fel att avliva den. Om den blir dålig igen så skall den till veterinär för vi vill inte bli av med fler.
Tack för hjälpen!

Senast ändrad av en moderator:

Men det finns alternativ att avliva än att slå ihjäl. Något som veterinär kan göra bättre och smärtfritt.

Min katt tog en gång en liten fågelunge. Nacken var knäckt på den, men den andades och flaxade.

Den slog jag ihäl så snart jag fick tag i den.

Anser du att jag borde tagit den till veterinär för avlivning?

Vad har detta med kattungarna att göra? Ska vi leka "tänk om"-leken?

Det är nog samma moraliska problem som att minska en lidande människas liv skulle jag tro. Jag får nog ta det problemet när det kommer. Dock tycker jag inte att det problemet kan läggas på dessa kattungar.

Ejniz skrev:
Men det finns alternativ att avliva än att slå ihjäl. Något som veterinär kan göra bättre och smärtfritt.

Ett välriktat slag mot kattungens huvud är en smärtfri död. Att det låter makabert och våldsamt är en annan sak. Jag är van att ha 20-30 mil till närmsta jourvet och då kan avlivning hemma vara ett bra mycket bättre alternativ än att sätta sig i en bil och åka 30 mil för att få djuret avlivat.

Jag tycker inte att det makabra och det våldsamma hör till en annan sak. Jag skulle aldrig kunna göra en sådan handling om det inte var absolut nödvändigt, med tanke på att det välinriktade slaget faktiskt kan slå fel. Då hade jag åkt 30 mil istället och kanske därmed fått en diagnos på vad som är fel.

Ejniz skrev:
Jag tycker inte att det makabra och det våldsamma hör till en annan sak. Jag skulle aldrig kunna göra en sådan handling om det inte var absolut nödvändigt, med tanke på att det välinriktade slaget faktiskt kan slå fel. Då hade jag åkt 30 mil istället och kanske därmed fått en diagnos på vad som är fel.

När man väljer att slå ihjäl en kattunge anser man nog att det är nödvändigt. Givetvis bör man iaf ha pratat med en veterinär om det hela innan, men kommer man fram till att det antagligen är t ex. kattpest... då kan inte mycket hjälpa den lille.

Liknande trådar

Övr. Hund Åh sliter mitt hår! :arghh: Fick hem en 4 månaders boxervalp förra helgen. Super fin och följsam! Uppfödaren har lagt ner mycket tid på...
Svar
13
· Visningar
1 900
Senast: Lampan
·
Övr. Katt Hej alla kattvänner, Jag har fått hem en ny liten bekantskap som numera hunnit med att bo hos oss i tre veckor. Hon är fantastiskt fin... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
9 306
Senast: Speedway
·
T
Övr. Katt hej min zelda är dräktig, vet inte riktigt när det hände då hon är ute katt, men hanen väntade på henne varje dag i början av januari...
Svar
14
· Visningar
1 872
Senast: Gold
·
E
Övr. Djur problem med \"djävulsgerbil\" (LÅNGT) *ledsen* igår var jag tvungen att flytta tyson till en egen bur eftersom hon är så j*vla dum mot... 2
Svar
34
· Visningar
4 048
Senast: **BORTTAGEN**
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Hur gammalt hö är okej