kattunge som spyr

MinIan

Trådstartare
Jag har två kattungar.. 9 veckor

mamman är väldigt kräsen, äter hon burkmat eller fisk så spyr hon upp det, ibland behåller hon det. men hon mår hur bra som hellst ändå, för torrfoder klarar hon av.

men nu i april fick hon två kattungar och nu börjar dom också spy upp maten.. burkmat och torrfodret.
inte varje gång, men kanske 90% av det dom äter kommer upp igen.
dom mår också hur bra som hellst.. dom diar ibland och leker.
dom spyr också när dom inte har ätit, då kommer det bara upp vätska, jag tror ju att det kanske är hårbollar?
men när dom inte alltid behåller maten så börjar jag undra om det kanske är nått som är fel.

är det vanligt att dom spyr mycket och ofta eller ska man ringa till vet?

Sv: kattunge som spyr

Att spy så där mkt är inte normalt, kanske allergi som gått i arv?
Jag vet inte, men jag tycker definitivt du ska ringa till veterinär och rådfråga. Kanske behövs det tas prover.

Så små kattungar har knappast skaffat sig några hårbollar!

De flesta kattern kan råka få upp maten nån gång ibland om de äter för fort/för mycket, men när katterna kräks bara vätska, då blir jag orolig!

Din stora katt verkar också kräkas lite väl ofta?

Jag hade ringt vet i det här läget!

svar till båda: okej, ja kattmamman spyr inte lika ofta som kattungarna, men det händer att hon spyr "ofta" än vad mina andra katter gör.. det kanske är maten dom inte tål då.. jag har två olika torrfoder till dom, ena är mjau och den andra är royal canin för kattungar, men dom verkar gilla mjau mer, så därför har det blivit att dom äter mer av den, men jag har faktiskt inte varit med om att dom spyr av royal canin.

får ringa vet på måndag.

kan ju uppd om någon undrar hur det gick,
har iaf rint till vet. och vi förklarade hur det var och så förklarade vi att dom andra två vuxna honkatterna hade också spytt dom. och han sa att det kan vara maten vi ger. så vi får se nu.. vi har tagit bort det fodret som vi tror orsakade det. det kan ta föera dagar innan dom blir bra imagen, emn dom spyr garanterat mindre. hände en gång igår och en gång ikväll bara. så jag hoppas det löser sig.

Jag tror också det kan vara maten. för ena av dom två honkatterna har ALDRIG spytt, men nu gör hon det helt plötsligt. så, ja.. det öär med säkerhet maten.
annars skulle vi återkomma om det inte gick över för dom små ^^

det är mjau torrfoder.
vi ringde till dom och sa vad som hade hänt. för våra katter har ätit det förut och gillar det. men så nu helt plötsligt går det inte. dom skulle kolla upp om det hade blivit nått produktionsfel.

så jag hoppas katterna blir bättre nu, för jag har bytt till ett annat. ska kanske köpa RC till hela bunten.

Jag har två kattungar.. 9 veckor

mamman är väldigt kräsen, äter hon burkmat eller fisk så spyr hon upp det, ibland behåller hon det. men hon mår hur bra som hellst ändå, för torrfoder klarar hon av.

men nu i april fick hon två kattungar och nu börjar dom också spy upp maten.. burkmat och torrfodret.
inte varje gång, men kanske 90% av det dom äter kommer upp igen.
dom mår också hur bra som hellst.. dom diar ibland och leker.
dom spyr också när dom inte har ätit, då kommer det bara upp vätska, jag tror ju att det kanske är hårbollar?
men när dom inte alltid behåller maten så börjar jag undra om det kanske är nått som är fel.

är det vanligt att dom spyr mycket och ofta eller ska man ringa till vet?

Min katt spyr också ganska ofta.Hon spyr upp burkmat.Så det kan vara att du ger dom för mycket mat för ofta!?Så var det med min katt. :)

Om det är så att dom inte dricker alls,då är det veterinären DIREKT.Min katt kunde inte dricka,hade ett fel i kroppen.Så vi fick avliva den :confused:

ja, men dom dricker och äter, dom leker. fullt ös medvetslös :D

och mat för ofta får dom inte.. jag har morgon och kväll för dom. så OM dom skulle bli tiktigt hungriga under dagen får dom en skvätt då också.
burkamat får dom inte så jätteofta. men det spyr dom upp ochså, det är också mjau, eller så är det torrfodret om gör att doms spyr upp det.

nä, inte vad jag tycker. dom tar en och en åt tuggar..
dom brukar till och med ta en paus i ätandet och sedan äta en liten stund senare igen.

nä, det är nog det sista, en katt som min pappa hade förut åt väldigt snabbt, såg ut som en grävskopa som åt :p

men han mådde bra som tur var ändå.. hans mål var å äta sitt och sedan äta alla andras.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
406
Senast: KeeNine
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 006
Senast: super
·
Övr. Hund Hej Har ni några bra tips att få i en fem veckors valp mat? Hon vill bara dia men mamman börjar tröttna på 10 valpar som diar. De andra...
Svar
9
· Visningar
755
Senast: hollypolly
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
1 921
Senast: Catsu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama