Kattunge-frågor

Cyllene

Trådstartare
Har blivit med två kattungar och har en drös med frågor. Skulle köpt en bok men ligger sjuk så det blir inget med det. Däremot så har jag världens bästa underhållning... :angel:

-När ska de vaccineras och mot vad vaccinerar jag?

-När kan jag sterilisera/kastrera/ge p-piller. Det är en hona och en hane jag har - syskon så det ska inte göras fler kattungar!

- Maten. Ger Whiskas Junior blötmat morgon och kväll och dessimellan finns vatten och torrfoder, även det Whiskas Junior. Har läst lite här nu att Mjau kanske är bättre? Har noll koll. (Vår andra katt är gammal och tokfet och får Hills lightfoder.)

- De var i ett rum de första tre dagarna. Nu har vi utökat så de är på övervåningen när vi är med. När vi lämnar dem är de i sovrummet själva. (Ordentlig lekhörna.) När tar ni ut dem ute? Hur gamla är de då? Vi har alltid tagit ut i sele först osv.

Jag blir skitnervös, de här två är mina nya älsklingar. Funderar på att aldrig släpppa ut dem. :o Men de ska ju bli ute/stall-katter så nån gång måste jag ju bita ihop och ta chansen.

Vill höra allas tips, även om ni tycker olika! ;)

Sv: Kattunge-frågor

När ska de vaccineras och mot vad vaccinerar jag? De bör vaccineras så fort som möjligt och man vaccinerar mot kattpest och kattsnuva.

När kan jag sterilisera/kastrera/ge p-piller. Det är en hona och en hane jag har - syskon så det ska inte göras fler kattungar! Fråga din veterinär. En del veterinärer kastrerar från 12 veckors ålder, andra vill vänta längre. P-piller är lämpligt att hålla sig från helt och hållet om det går. Om din veterinär inte vill kastrera före 6 månaders ålder, försök hitta någon annan som iaf vill kastrera hanen innan dess för väntar man till 6 månaders ålder kan det redan vara för sent.

Maten. Ger Whiskas Junior blötmat morgon och kväll och dessimellan finns vatten och torrfoder, även det Whiskas Junior. Har läst lite här nu att Mjau kanske är bättre? Har noll koll. Det är lämpligt att byta till något bättre än Whiskas. MJAUs burkmat är bra (tetramaten brukar vara snällare mot magen) och ska du ge torrfoder rekommenderar jag tex. Eukanuba.

De var i ett rum de första tre dagarna. Nu har vi utökat så de är på övervåningen när vi är med. När vi lämnar dem är de i sovrummet själva. (Ordentlig lekhörna.) När tar ni ut dem ute? Hur gamla är de då? Vi har alltid tagit ut i sele först osv. Lösa ute bör de väl egentligen inte vara förrän de blivit kastrerade. Honkatter kan börja löpa redan vid 4 månaders ålder och räkna med att eventuella hankatter märker av honans könsmogenhet före du. Sele kan du ta dem med redan nu.

Sv: Kattunge-frågor

Jag kan väl inte säga annat än att jag kommer att hålla koll på din tråd...
Jag har själv blivit med två kattungar, eller ja, nu är de stora ståtliga vildar på 15veckor, också syskon en hona och en hane.

De blev vaccinerade första gången vid 3mmånaders ålder och skulle ha andra spruta 3veckor efter första sen var det 1gång om året.
Då tittade veterinären på katterna och rekommenderade oss att kastrera hanen vid ca. 4månaders ålder och honan vid 5månaders ålder. Det är nog iofs. vanligare att man tar honorna först men denna hanen är stor och välutvecklad, så veterinären misstänkte att han kanske trotsallt var äldre än sina tolv veckor, men uppfödaren hävdar bestämt att de är födda den 3juni så han är nog bara välutvecklad och kommer att bli stor!
Men vi ska se till att han i alla fall blir avkommelös...:angel:

Våra har fått gå ut i sele i trädgården en gång, mer har jag inte vågat...så ser fram emot bra tips i din tråd!
(Det var så mycket lättare när man var liten och tog in stallkatterna...då slapp man tänka en massa!)

Lycka till med dina katter!

Liknande trådar

Övr. Katt Vad har jag gett mig in på? Om två veckor flyttar en till katt hem till mig! En fantastiskt söt liten birma flicka blir det och jag kan...
Svar
4
· Visningar
925
Senast: Elisha
·
Övr. Katt Hej på er bukefolk! Jag och sambon har precis köpt hus på landet och vi börjar flytta imorgon :). Vi har bestämt oss för att skaffa...
Svar
4
· Visningar
1 431
Senast: Ruben
·
Övr. Katt Jag blir så trött så jag vet knappt var jag ska börja. För det första det här med att inte sälja kattungar under 12 veckor. Man tror ju...
8 9 10
Svar
195
· Visningar
16 452
Senast: MissFideli
·
M
Övr. Katt Jag hoppas nu verkligen att någon kan hjälpa mig med min fråga. det är så att jag själv har en perser hona och min väninna har en...
2
Svar
25
· Visningar
2 928
Senast: BeastieBabe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar