Kattunge flyttar in

Jane_Done

Trådstartare
Har en kastrerad hona på 1.5 år som varit prinsessa i vårt hus med tillhörande stor tomt och skog, hon har sovit inne med varit ute halva dygnet. Mycket kelig och tam men har fått stryk ute.

Nu har vi fått en 11 veckors hane hem och jag undrar om ni har kloka råd om hur vi ska få det här att fungera.

Ungen skuttar runt obekymrat och utforskar både över och undervåning. De har träffats två gånger och varit så nära som en halv meter. Hon morrade igår och de gick runt och sniffade lite, han pep och sa atth an var en liten stackars unge sen gick hon ut och spenderade natten ute, inte hos mig i sängen som vanligt. Ungen sov bakom stängd dörr hos sonen.

Idag har de återigen setts och ungen har velat ha kontakt men stannat och pipit när hon först morrat sen väst. De gick omkring en halvtimme, båda åt vid olika tillfällen sen gick hon ut igen.

Någon som har rutin och goda råd hur vi ska gå vidare? Jag vill ju inte lämna ungen ensam med henne innan de bekantat sig vilket gör mitt liv begränsat just nu :crazy: Hur lång tid kan det tänkas ta? Vi har kattlucka som honan går in och ut igenom men som ungen inte upptäckt ännu gudskelov.

Jag har en känsla av att hon är ytterst upprörd (no shit sherlock?) och flyr fältet trots att han verkar visa sig undergiven även om han vill ha kontakt. Och jag vill ju inte att min stora katt flyttar hemifrån :cry:.
 
Sv: Kattunge flyttar in

Sätt upp en nätdörr så du slipper oroa dig för att de ska komma ihop sig. Då kan du dessutom slappna av och lämna hemmet samtidigt som de får möjlighet att iaktta varandra på håll.

Det är inte ovanligt att utekatter håller sig lite mer hemifrån när det kommer ett nytillskott. Det är både positivt och negativt. Positivt i att det är mindre risk för slagsmål, i ditt fall kan den stora katten ge sig iväg en sväng om hon inte vill ha med lillskiten att göra. Negativt i att man kanske får se katten lite mindre.

Men smäll upp en nätdörr och ge dem tid så går det säkert bra med tiden. Se även till att kastrera den lilla så fort som möjligt så slipper könsmognadshormoner störa senare.
 
Sv: Kattunge flyttar in

Alltså, honan är eller i alla fall var ute lika mycket som inne. Hon ägde naturligtvis hela huset och nu huserar den lilla i hela huset. Menar du att jag ska dela av hemmet?

Vi ska så klart kastrera den lilla dag ett som det är okej.
 
Sv: Kattunge flyttar in

Ja, jag menar att du tillfälligt kan dela av huset. Dock behöver du ju inte dela på mitten. Du kanske inte ens behöver ha det avdelat när du är hemma. Dock är det rätt skönt att kunna stänga en nätdörr när man lämnar hemmet. Katterna kan fortfarande bekanta sig med varandra på håll men man kan lämna hemmet förvissad om att de inte kommer ryka ihop.
 
Sv: Kattunge flyttar in

Du bör inte oroa dig för att de inte kommer att komma överens! Oftast blir det mycket bättre då det gått en vecka :) Med alla de kattungar som flyttat hem till oss så brukar vi låta den lille bo (äta, sova, leka och gå på låda) i någons sovrum de första dagarna tills den känner oss. Sedan brukar vi ha låtit den bekanta sig mer och mer med de äldre katten/katterna.

Försök att vara på den äldre kattens sida, den lilla kattungen är ju trotsallt den nya och har nog ingen tanke på att sticka hemifrån. Vi brukar heller inte släppa ut kattungen den första månaden, så att det inte blir någon sorts kaos och lillkissen famlar bort sig i allt det nya!
Hoppas att allt blir lättare snart :D Ta hand om busungen!
 
Sv: Kattunge flyttar in

Okej, tack! Cirka en vecka känns hanterbart, andra har pratat om två månader och då blir jag nervös. Den stora har sovit ute nu två nätter :cry:. Hon kommer in och de tittar på varandra, sen går hon ut igen.

Jag försöker lirka och fjäska för den äldre men hon är inte speciellt mottaglig för det, dessvärre.
 

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 889
Övr. Katt Flyttade för en dryg månad sedan in i ett hus på landet och de senaste veckorna har vi haft en katt strykande kring huset. I början gick...
Svar
9
· Visningar
5 250
Senast: ylvalill
·
S
Övr. Katt Igår (fredag) var jag och skulle lämna min dotter på dagis på dagen innan jag skulle jobba kl var då ca 14,00... såg ett par ungar ute...
Svar
5
· Visningar
1 170
Senast: tindra
·
M
Övr. Katt Ja, nu är det så att vi har haft en katt, Simba, sen hon var kattunge, hon är nu 2 år. För 2,5 veckor fick vi en kattunge, Summer. Hon...
Svar
6
· Visningar
8 757
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp