Morsan

Trådstartare
Jag funderar på att ta en kull ungar här hemma. Katten är snart 1½ år så det är väl dags att ta första kullen om det inte ska bli för sent. :bump:

Hur ska man tänka i val av hane? Och hur skulle ni tänka i att ev ställa ut katten först?
När är det egentligen rätt tid att ta första kullen? Åsikter går ju lite isär där.
Andra bra åsikter som ni kan komma med?

Sv: Kattungar

Vad är det för ras? Utställningar först är väldigt olika åsikter om, men en bra vägledning om du själv inte är kunnig nog att se vad som fattas på henne (och därför bör kompenseras av hanen) och inte har nån erfaren i krokarna att ta ut för "egen" bedömning. Utställningar är bra, men även domarna har olika åsikter (min har blivit både vinnare och förlorare mot samma katt för olika domare) så det är ju inget säkert kort anser jag. Angående val av hane så kan det vara bra med hjälp om du är oerfaren, kanske kan uppfödaren till din katt hjälpa där?

Sv: Kattungar

Om jag läste rätt hade du en Maine coon(?) Det finns en hel del i den rasen man måste ha kläm på som säkert din uppfödare kan mer än jag. Men de som skiljer maine coonen från andra raser är att de har cloner.

Jag tycker det är viktigt för rasen att man följer hälsoprogram om det finns ett och mainecoonen har ett hälsoprogram mot bla HCM och HD. Tror tom att man DNA-testar och scannar mot HCM.

Att ställla ut henne är bara bra. Där får du en bedömning och domarna kommer att peka ut hennes för och nackdelar. Låt flera domare titta på henne. På utställningar träffar du ju även på kunnigt folk inom din ras och det är även bra att synas.
Det du bör ha i åtanke är att de är inte alltid så lätt att sälja kattungar som man kan tänkas tro ibland, iaf inte om man ej syns eller har andra kontakter eller folk som rekomenderar ens kattungar.
Ur min första kull på 3 sitter jag fortfarande kvar med en som troligtvis endast kommer vara till sällskap.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
180
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 890
Senast: Badger
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
813
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
420
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama