E

Egonson

Om man misstänker kattsnuva, med nysning/hostningar och snor/slem men katten är feberfri (ev. bara har lite feber i ett par dagar), har fina ögon (ej kletiga eller rinniga) och äter som den ska och verkar OK (alltså inte dramatiskt nedsatt allmäntillstånd), är det då nödvändigt att åka till vet?
Hur länge har katten symptom innan den blir bättre?
Hur ser sjukdomsförloppet ut?

Jag menar, man kan ju inte medicinera bort viruset enl. vad jag har läst på diverse sidor på nätet och i böcker.. Eller :confused:

Sv: Kattsnuva

Kattsnuva orsakas inte av ett enda virus eller en enda bakterie. Kattsnuva innefattar flera olika sorters virus/bakterier. Oftast är det herpesvirus, calicivirus eller klamydiabakterien som är i farten men det finns andra bakterier också och bakteriella infektioner kan medicineras bort.

Om katten har hosta och är snorig är det tydligt att luftvägarna är påverkade så jag tycker du ska ringa till en veterinär för råd.

Sv: Kattsnuva

Har man en virusinfektion så löper man större risk att drabbas av en bakterieinfektion, som kan behandlas med antibiotika. Det är därför man oftast sätter in antibiotika vid misstanke om kattsnuva.
När snoret är klart så är det virus, men när det blir gulaktigt så är det bakterier.

Liknande trådar

Hästvård Vi fick ta bort en av våra hästar som hastigt blev sjuk förra veckan. Vad den blev sjuk i kommer vi nog tyvärr aldrig få veta eftersom...
Svar
14
· Visningar
4 812
Senast: lizzie
·
Z
Katthälsa Jag och min sambo har två bengaler som innekatter, en hankastrat på 7 månader och en hona på 6 månader. Hankatten har sedan mitten av...
Svar
10
· Visningar
4 828
Senast: Zephyria
·
J
Hästvård Vad kan vara fel på min 1,5-åring? Har analyserat in absurdum, letat möjliga och omöjliga orsaker, sammanhang och förklaringar. Men...
Svar
6
· Visningar
1 235
Senast: Jossan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Hjälp- jag har blivit med svärdfisk!

Hund, Katt, Andra Djur