Ankpower

Trådstartare
Nu är det såhär att min systers jobbarkompis hittade en liten kattunge (ca 5 veckor) på en grusväg och tog hem denna, nu är det så att denna lilla krabat behöver ett nytt hem och jag har tänkt att ta hem honom till mig. har inga andra djur här hemma (hunden min bor hos föräldrarna på landet).

han behandlas just nu med receptfria medel för snuva och tanken är väl att jag ska ta hem honom efter helgen. Han är trött och sådär men det är inte direkt konstigt med tanke på vart han hittades.

Han är ju så liten vad ska jag ge honom för vätska/mat? Må låta jättedumt men nu är det så att jag undrar och ber er att hålla "dumma kommentarer" för er själva, vill bara ha tips och råd!

När är det vaccinering och kastration som gäller? ska ringa veterinär med när lillen är hemma men vill gärna höra här med.
 
Sv: kattsnuva

Det vore jättebra om han kunde få en amma ett tag, en så liten kisse behöver annan katt som tar hand om och uppfostrar. Du vet ingen som har en hona (behöver inte ge di) som kan ta den tills den blir 12 v och du kan ta hem den då?
Mat är antingen mat för kattungar, typ torrfoder. Men jag tycker vanlig blötmat är bäst. Typ Mjau.

Vaccinerar gör man oftast första gången vid 8-9 v och nästa gång vid 12. Kastrera beror lite på veterinär, en del gör det redan vid 12 v (katter har oftast bollarna nere tidigt) andra vill vänta till senare.

Finns inget dumt att skriva tycker jag, jättebra att ni tar hand om den lilla ju :bow:
 
Sv: kattsnuva

han behandlas just nu med receptfria medel för snuva och tanken är väl att jag ska ta hem honom efter helgen. Han är trött och sådär men det är inte direkt konstigt med tanke på vart han hittades.

vilka medel behandlar du mot "snuvan"? :crazy:

Att ta katten till veterinären är nog de bästa för är katten sjuk nu kan han behöva vård tex uppvätskning. De kan även säga hur gammal kattungen är...
 
Sv: kattsnuva

Jag tro tyvärr inte att ngn tar emot en kattunge med misstänkt kattsnuva. Den kan ta död på kattungarna och mamman ifall hon inte är vaccinerad. Kattsnuva är inget att leka med!
TS, jag skulle ta den till veterinären så får du rätt
Medicin och hjälp med dina frågor :)
 
Sv: kattsnuva

Jag behandlarINTE, de som har katten just nu behandlar honom med något från apoteket (det var det jag fick höra). Jag vet heller inte med vilka medel. Sambon och jag hade självklart tänkt ta katten till veterinär så fort vi fått hem den (för behandling).

Men nu blir det inte denna katten ändå (blev smått blåst och katten hamnade i ett annat hem och har det forthoppningsvis bra), men tack för svar! :)

MissFideli, de sista orden där värmde, även om nu vi inte fick hem den lilla. :love:
 
Sv: kattsnuva

Jag kan inte annat än att tycka att set var bra att ni inte fick kattungen :o
Men det är för eran egen skull.

Det är så många som förlorar sina kattungar i kattsnuvan när dom fått hem dom. Så tragiskt.

Tips för den andra kattungen: vaccinera, id märk och avmaska om detta inte är gjort innan :)
Och håll dig långt ifrån kattungar som är snuviga!
 
Sv: kattsnuva

Nu när jag läst på mer så inser jag att det var nog bra ja, visste inte att det var såpass farligt, usch, obehagligt. Väntar på uppdatering om hur den lilla mår, trots att vi inte ska ha honom vill jag veta hur det går!

Nu har vi faktiskt två fina 13veckorskatter här hemma (yes det gick väldigt fort), underbara! Avmaskade hos uppfödaren och idag var vi hos veterinären och fick de små vaccinerade och ska tillbaka om en månad för nästa spruta! Det är en liten hane och en hona, som även ska kastreras/steriliseras när tiden är inne. Snart dags att fixa försäkring med för den delen, pyssel som bara den haha. Lycklig över att ha två friska, krya, superfina, lekfulla kissar här hemma och det känns mer än bra. :love:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 058
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 038
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 225
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Igår blev jag (nå, min bil med mig i) rammad av en traktor. Jag körde på vår lilla, lilla grusväg och fick syn på mötande ekipage...
2
Svar
25
· Visningar
3 824
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp