kattsnuva/veterinärfråga-sammanslagen tråd

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Lizzan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 3 298
L

Lizzan

kattsnuva eller virus?!

Hej hej!
Katten , hanen är snorig och hostig nyser mkt , han är det jämt kan det vara ett virus? kanske kattsnuva? finns det någon medicin som kan ta bort detta?? han har varit så länge han varit här.
Det måste vara någon kroniskt eller vad tror ni? vi tycker så syns om katten. Mvh Louise och Niklas

Sv: kattsnuva eller virus?!

Kattsnuva orsakas av virus. Ta katten till en veterinär för undersökning så får ni diagnos ställd och då kan katten behandlas på lämpligt sätt. Katter med kattsnuva brukar få antibiotika, inte mot viruset dock då antibiotika inte biter på viruset utan viruset får man vänta ut. Däremot kan man behöva ge katten anitbiotika för att slippa sekundära infektioner orsakade av bakterier.

Ta katten till veterinär.

Jag igen....

Hej hej!!...

Men ja har fått två svar på vår fråga , tack tack!
Jag bara undrar ifall det inte finns någon veterinär som kan rådgiva på internet?
Det är inte det att vi är fattiga och inte kan gå till veterinären men :confused: det är det att den här katten kom hit till vår gård , :( han har inte varit här så länge men mer än ett år. Han är inte så pass sjuk att han inte äter , dricker eller inte går ut men ibland kan han vara lite extra hängig. Han kan få riktiga host och nysanfall så att han nästan kvävs som astma. Det måste vara att snoret sätter sig fast.
Jag kanske ska ringa en veterinär och rådfråga. mvh Louise Niklas :cool: Tack på förhand!

Sv: Jag igen....

Titta på agrias hemsida. De har en telefonveterinär man kan ringa till, det kostar 25 kr per samtal.

Eftersom du har synpunkter på katthållning i en annan tråd: att försäkra sina katter är ett bra sätt att ta hand om dem. Då slipper man dyr veterinärvård.

Sv: kattsnuva/veterinärfråga-sammanslagen tråd

det är inte min katt och han kanske är gammal men men visst

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Min 16 årige hane har hypertyreos (bra T4 värde nu m h a medicin Apelka vet) samt så har han jättemycket artros, särskilt i...
Svar
10
· Visningar
701
Senast: Joppsa
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 837
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 893
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 459
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Resa när man har hund?