@MJLee om katten mår bra allmänt behöver den ju inte åka in för utredning.
Jag tycker mer utifrån allt helhetsmässigt att mycket av din oro och stress både med förra kisse och nuvarande kanske till viss del verkar ha att göra med yttre omständigheter, att du inte har det optimalt ang att lätt vid behov kunna ta dig till veterinär etc. . Jag hade försökt lösa det i första hand så du vet att det går om det behövs . Det lämnar stor sinnesfrid .
Tror inte det är stress pga svårigheter med akutbehov i sig, eftersom den mesta tiden jag hade Nikita bodde jag i Stockholm där det är extremt lätt att ta sig till veterinär och jag var där en hel del, befogat eftersom hon var en njurkatt som lätt fick UVI och jag stressade lika mycket då även om jag inte skrev om det på Buke. Det var de sista två åren jag bodde med Nikita i Bollnäs, och det var den sista krisen när jag inte kunde ta mig till djursjukhus. Innan dess var vi i Stockholm på Bagis även om jag bodde i Bollnäs och undersökte, behandlade och UL hos en kattexpert.
Sedan att det naturligtvis hände på fredag kväll/lördag morgon både med Nikita och Megara är en annan sak. Och faktum är att det är en i princip olöslig situation när man inte har bil, det är helg och är beroende av lokaltrafik och de närmsta djursjukhus är Falun, Uppsala och Sundsvall. Ärligt när det gäller Nikita är jag tacksam att jag inte kunde åka på fredag kväll eftersom hon fick tillbringa sin sista tid med mig, en sista natt tätt tryckt intill mig, inte inlåst i en liten bur med andra katter runt henne, vilket hon hatat mer än något.
Vad gäller Megara så hade jag kunnat åka till Sundsvall med henne på lördag morgon. Att jag inte gjorde det var efter flera diskussioner med legitimerade veterinärer via FirstVet annars hade vi åkt. Visst en del av orsaken bakom att jag vill utreda Megara är att jag vill förebygga, men jag vet också av bitter erfarenhet att det inte alltid går att göra. Nu ska jag flytta tillbaka till Stockholm i juni så då kommer inte det problemet att existera längre. Däremot kommer jag fortfarande att noja om Megara och överväga utredning, vilket kommer att göras i Stockholm vare se det sker före eller efter jag flyttar tillbaka permanent.
Veterinären här i Bollnäs är en bra vardagsvet, och bra på FORL/TR, eller iaf att röntga och dra, vilket kanske inte är jättekomplicerat, vaccinationer, saker som gastrit osv. Men det är en allmänpraktik och det verkar vara mest hundar.