G

Galore

nu när man har innekatt måste ju detta användas... Frågan är bara om det finns någon som gör att inte hela lägenheten luktar illa?? tips på sanden tack!!!

Sv: kattsand

Det finns massor av bra sand, man får testa sig fram. Men grundidén är ju att ju renare man håller lådan desto mindre luktar det.

Jag använder pussys kompaktsand. Har testat kristaller men det funkade inte så bra för mina missar kissar så mycket.

Pussy är bra tycker jag med. Men den är skäpig och rekomenderas inte till pedanter och folk med sprätt katter ;)

Pussy är bra tycker jag med. Men den är skäpig och rekomenderas inte till pedanter och folk med sprätt katter ;)

Jag har ett litet tips till dom som har balkong. Helst då balkong som det inte regnar in på;) Jag har lagt trall på min balkong, såndär man köper klar i stora kvadrater. Ganska gles trall å så har jag lådorna på balkongen, då ramlar sanden ner mellan springorna när katterna sprätter och ajg har ingen sand alls i lägenheten:love:
Funkar dock bara på sommaren när balkongdörren kan vara öppen jämt:angel:

Smart! Tyvärr får inte min kisse va på baklongen då hon käkar upp min vackra blomsterprakt och klättrar i spaljen :D. Men för nån annan funkar det säkert.

Jag använder Katty kattsand och den tycker jag funkar jättebra, bara att rensa bort kisset som klumpat sig.
Fyller på mer sand vid behov och byter helt i lådorna en gång i veckan.

men jag tycker lixom att det är sanden som luktar, har jag fel då?

Pussys använder jag åxå till mina katter. Mkt bra, fast de dammar lite, men katterna verkar iaf trivas med den sanden...

Jag har arbetat mig igenom:
Kristaller: kanonbra, om man har katter som kissar lite. har man katter som kissar mycket blir det äckligt fort och inte ekonomiskt försvarbart.

Everclean: Har provat en fyra-fem sorter. Fresh Guard fungerar bäst!

Nu har jag Pussi Kompakt, då vi har 6 katter i hemmet blir det inte ekonomiskt försvarbart med EC. Pussi fungerar bra, men dammar lite.

Vi har oxå 6 katter hemma för tillfället men jag tycker inte det blir dyrare med EC än med pussy eftersom det är drygare.

Jag använder Katty Kattsand. Klumpbildande. Den tycker jag är jättebra. Den dammar nästan inte alls och den kapslar in lukten jättebra. Och kissklumparna faller inte sönder när man gräver upp dem.
Den är inte jättedyr. Ca 120:- för 20 kg på Granngården. Det finns ju billigare, men en del jag har prövat har dammat jättemycket så att katten är alldeles sträv i pälsen. Och en annan sort jag använde (Majsan) stank av kattkiss efter bara några dagar!! Det gick inte att vara i rummet efter att katten varit i lådan trots att jag rensade lådan varje dag!! Så den sanden blev inte långlivad.

Kör stenhårt på katty =))

är du inte pedant så rekomenderar jag vanligt sågspån hur billigt som helst byter 1-2 gg om dan, lägg ett tunt laget o byt ut allt när det behövs ,,,jag hade 14 vildkatter hemma ett tag o använde sågspån lukta inget om man bytte som man skulle

har 2 st katter som går på låda, använder eldorados kattsand, som jag tycker funkar bra! tänk på att sanden du köper ska vara finkorning,, alltså inte för stora korn i. har man stora korn luktar det mer och det suger heller inte upp så bra.. //Katarina

Använder "Majsan Remiss" papperspellets. Finns på granngården för 149kr för 55L.
Miljövänligt och luktar inte

Det är nog bara du som an säga vilken sand du tycker om. Vissa tycker en sand är jättebra och helt luktfri, medan andra tycker den stinker och är usel.

Jag använder nu en sand som heter Pet's Pal, kostar 169 kr för 18,5 kg. Jag tycker den är jättebra, dock är jag osäker på hur pass lätt den är att få tag på.

Sen är lådornas placering också rätt viktig. Ställer du den/dom i ett litet rum med dålig luftgenomströmning så är risken för lukt stor. Jag har mina i hallen, där springer jag konstant och ytterst få känner av lukten. Får frågor om hur jag lyckas hålla så luktfritt. Förutom när dom precis varit där, då kan det ju lukta lite blä ;)

just nu är lådan ute på balkongen och luktar ingenting...använder kittys (?!) han inte te djuraffären och det enda som fanns på konsum. lukten är inga problem nu. men sen när det blir kallare ute måste ju dörren dit vara stängd. :)

Fresh and Easy tycker jag är dem mest luktfria sanden - som jag har provat. Kristaller som inte klumpar, finns på Coop och är väldigt billigt (ca 60-70kr/säck). Hade den i veckor utan att ta bort kissig sand (har två honkatter) och det luktade ingenting.

Annars använder jag Catsan men den måste man rensa oftare - vilket man kanske ändå gör. ;) Rensar min nu ca 2 ggr om dagen men vi har ju 2 kullar också.

:cool:Minns när jag hade katt för längesedan. Då fanns det en "sand" som var pressat papper...fungerade bra..och minimal lukt

Liknande trådar

Övr. Katt Det luktar bajs. Vi har flera lådor, men katterna envisas med att bara använda en. Trots ihärdigt rensande luktar det bajs. Speciellt...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 189
Övr. Katt Vi är ute på landet, utan tillgång till zoo-butik eller leverans från nätet hit. Vi använder vanligtvis Everclean lavendel till vår...
Svar
18
· Visningar
1 152
Senast: Puffindog
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
850
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag har under många år drömt om att skaffa katt men ständigt trängt undan drömmen utifrån min livssituation. Jag bor i lägenhet, pendlar...
Svar
19
· Visningar
1 066
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama